Snautzer/Pascal-141: bij voorkeur kies ik inderdaad voor een band met een loadindex van 100 of meer, nu verwacht ik wel dat die ietsje meer geluid zal maken en misschien iets minder comfort bieden zal.
J vd Pal: dat is eigenlijk wel een erg goed punt! Ik kom met enige regelmaat in Zweden en Oostenrijk en sneeuwkettingen zijn daar soms verplicht om bij te hebben (heb het nog nooit nodig gevonden om ze om hoeven te leggen, maar toch).
krekwakwol: dat zijn ook mooie bandjes zo te zien!
---
Ik liep gisteren nog eens een rondje om de bus en bedacht me toen: de velg+band moet natuurlijk ook wel op de beugel achterop passen. Nu heb ik de standaard velgen (6J, ET55) en banden (195/70R15) en dan is dat als een soort van precies pas... Ik vermoed dat bij een iets bredere band dit al een probleempje opleveren gaat:
Even een recap van mijn 'eisen':
- All-road band
- Goedgekeurd als winterband
- Lange levensduur is niet zo belangrijk, wel 'goede' grip in de sneeuw en bij regen (en enigzins redelijk qua geluid)
- Geen voorkeur voor een heel brede band, wel zijn wat 'ruigere' looks leuk
- 15" of 16" velg
- Lopen niet aan in de wielkasten, ook niet bij inveren
- Geen aanpassing aan de bumper etc. nodig
- Sneeuwkettingen moeten er nog op kunnen en verkrijgbaar zijn
- Het reservewiel moet nog op de beugel passen
---
In 15" (General Grabber AT3):
LT205/70R15 LI107 (verbruik: F, regen: B, geluid: 75dB)
215/75R15 LI100 (verbruik: F, regen: E, geluid: 72dB)
In 16" (General Grabber AT3):
LT215/65R16 LI103 (verbruik: E, regen: B, geluid: 75dB)
De beide 'LT' varianten zijn 1% respectievelijk 4% groter in omtrek, de andere zelfs 7%.
De Nokian Rotiiva AT is er dan als 215/65R16 LI102 (verbruik: D, regen: D, geluid: 72dB)
---
In 15" kom ik alleen standaard stalen velgen tegen in 6J, omdat ik die nu ook heb zou je denk ik van het lijstje wat ik in mijn vorige berichtje deelde wel een velg nemen tussen ET43 en ET55. Of is bijvoorbeeld de 215/75R15 band toch nog zo breed dat ET55 af te raden is ivm het gaan raken van de beugel voor het reservewiel? De General Grabber AT3 in LT205/70R15 lijkt voor 'originele' velgen (type <1996 en type >1996) de meest veilige keuze als ik het zo zie.
In 16" is er keuze 6J, 6.5J en 7J. Omdat de 7J +/- 2,5cm breder is wil je met 16" en stel 7J denk ik een ET-waarde van maximaal 42/43 zodat de afstand tot de beugel dan gelijk blijft?
Hoe zit het met de 'loadindex' van stalen velgen eigenlijk? Ik kan daar niet veel over vinden van bijvoorbeeld Kfz.