2002 2.5TDi, AJT, 270000 km.
Ik verhuur mijn T4 campertje (zelfbouw) regelmatig, en recent kreeg ik bericht uit Italië dat 'de bus de berg niet meer op wilde'. Bij doorvragen werd genoemd dat de motor begon te stinken en hij niet wilde optrekken. Het leek op een slippende koppeling, maar telefonisch is dat toch moeilijk te bepalen hè. Na een kwartiertje rust zijn ze verder gegaan en verder geen enkel probleem meer gehad.
Thuis de bus eens flink op zijn donder gegeven, achteruit een helling af laten zakken en toen vol gas er op, volgas in zijn drie, volgas met bewust de voet op het pedaal: niet slippen. Eenmaal thuis dacht ik: toch wel vreemd dat die fans achter de radiateur nog steeds niet aanslaan....., eens de 12V op de rode draad bij de thermoschakelaar in de radiateur checken. 0 Volt dus. A ha, die 50A stripzekering zal er dus wel uitliggen (in de zekeringhouder op de accubevestiging). Maar nee hoor, heel. Ook zekering 19 (30A) heel.
Direct boven het brandstoffilter zit een rode draad met connector, daar kwam 12 volt uit, maar die kwam duidelijk niet aan bij de stekker op de thermoswitch in de radiator. Draadbreuk dus, nieuwe draad getrokken, en voila, de 12V in de thermoswitchstekker doorverbindend naar de andere twee draden deed de fans weer halve en hele kracht draaien.
Dus het zal wel oververhitting geweest zijn in de bergen. Ik heb die fans nog nooit horen draaien en ik heb hem twee jaar. Ding is al in Spanje, Bulgarije, Scandinavië geweest en ik denk dat hij het al die tijd al zonder de fans gedaan heeft. En nog steeds geen koelwater verbruiken, en een half litertje olie verbruikt op 3800 km. Ik denk dat die 2.5TDi's redelijk hufterproof zijn
