Wat je hier allemaal opnoemt is leuk voor de doorgewinterde sleutelaar.
Je zal afhankelijk zijn van een betrouwbare ? garage voor je onderhoud.
Jaarlijks een revisie beurt?
Ik noem mijzelf ook geen doorgewinterde sleutelaar, en heb toch in de loop der tijd al een aantal van deze klussen aangepakt.
Motorisch ben ik niet zo handig, daarvoor ga ik naar de garage. (Met wisselende resultaten) Maar de EGR schoonmaken en bijv. versnellingsbakolie verwisselen had ik al vrij snel na aankoop gedaan. Zonder enige ervaring op dat vlak. Passende imbus-bit voor mijn doppendoos bijgekocht, voldoende olie op voorraad tutorial uitgeprint en een slang, trechter en opvangbak en je kunt aan de slag.
Maar ook dan kun je nog steeds op een gegeven moment de pech hebben dat er iets mis gaat op bijvoorbeeld vakantie. Zoals ik in Zweden heb meegemaakt. En dan ben je overgeleverd aan de (on) kundigheid van buitenlandse garages en soms een taalbarriëre.
Het worden oudere busjes, en zo lang ze rijden denken sommige mensen dat het wel goed blijft gaan tot ze op eens geconfronteerd worden met haperende techniek. Vaak op een heel ongelegen moment. En er zijn veel dingen die je met luisteren, observeren en preventief aanpakken kunt voorkomen. Er is veel informatie te vinden over hoe en wat, er rijden veel T4's rond. En vaak krijgen ze op een gegeven moment dezelfde soort gebreken. Bij bijvoorbeeld schakelbolletjes weet je dat die er op een gegeven moment stuk gaan, als je geluk hebt merk je dat eerst doordat het schakelen wat stroever gaat, ik noem maar wat. Dat kun je negeren. Maar deze kun je voor relatief lage kosten (laten) vervangen. Ook preventief, dan weet je dat dat weer een tijd goed zit.
Je kunt wachten tot de bekabeling van de voorportieren problemen gaat geven door slijtage, maar je kunt ook eens de rubber doorvoer proberen los te halen en met een zaklamp kijken hoe het er voor staat. Geen garantie dat je dan alles ziet, maar in mijn ogen beter dan afwachten. En hoe ver je daarin gaat is aan ieder zelf.
En zo is dat lijstje (denk ik) bedoeld.