Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
elektrische mobiliteit
- eindgebruiker
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: elektrische mobiliteit
TLDR? (TLDW eigenlijk )
Re: elektrische mobiliteit
VW heeft duidelijk nog een paar software issues, niet alleen met het infotainment systeem van de ID3 en 4 wat regelmatig vastloopt, maar ook door essentiële bedieningsdingen die nu nog veel te ver weggestopt zitten in menuutjes om prettig en veilig re zijn. Dat lossen ze nog wel op....en de als range-extender bedoelde warmtepomp die een negatieve range geeft is nog een ander dingetje .....
Ik heb in de ID3 proefgereden en vind het eerlijk gezegd een rare onvolwassen auto die mij niet kan bekoren. Voorlopig is hij ook alleen met 1 elektromotor te koop. De ID4 en zeker de Skoda komt volwassener over (op papier dan), maar ook die is de eerste 2 bouwjaren slechts met een enkele motor leverbaar waarmee hij niet erg onderscheidend is.
Ik reed ook in een Polestar 2, een hele mooie en pijlsnelle auto, 2 motoren samen 408 pk en 660 Nm. Stuurt als een scheermes met constante 4 wielaandrijving. Heerlijk, maar qua instaphoogte is hij voor mij als oude knar te laag.
Dus heb ik zijn hogere broertje, de Volvo XC40P8 die ik al eerder in optie had, gekocht. Het onderstel en de techniek is hetzelfde als de Polestar, hetzelfde fantastisch infotainment systeem op basis van Android waarbij je in gewone mensentaal met de auto kunt spreken. Bijvoorbeeld :” hoe ver kom ik met deze acculading” of “ weet jij een parkeerplaats in de buurt?” dat soort dingen. Je hoeft geen standaard zinnen te leren, bijna alles wat je roept werkt gewoon. Dus je kunt zelf de ogen op de weg houden terwijl de auto wat voor je uitzoekt.
Ik zal niet zeggen dat ik de XC40P8 mooi vind, integendeel van buiten is hij in mijn ogen gewoon lelijk - een beetje Tonka-achtig, maar van binnen is hij wel mooi, solide en met hoge instap.
Natuurlijk is hij twee maten kleiner dan de XC90 hybride die ik eerder had maar dat verschil is voorin eigenlijk niet merkbaar - achterin wel natuurlijk. Door de souplesse en stilte die bij een EV hoort straalt het rijden een luxe gevoel uit dat vroeger alleen maar met een 6 of een 8 cilinder te beleven viel en die constante 4wd maakt dat je het gevoel hebt op rails te rijden.
Range is een en blijft natuurlijk een ding bij EV’s waar veel mensen tegenaan hikken. Ik niet! In de winter is die range misschien maar net boven de 300 km (in de zomer 400+) als je tenminste - om je zenuwen te sparen niet helemaal leeg wilt rijden. Ik vind zelf de laadsnelheid bij een snellader veel belangrijker (bij Volvo 150 kWh) dan de absolute range want na een paar uur wil je toch even stoppen voor koffie of een plas . Als je bij een snellader 8 of 10 minuten laadt haal je weer voor 100-110 km stroom binnen, opgeteld bij die 300 kom je binnen NL toch heen en weer naar iedere bestemming. En voor vakantiereizen pakken we de bus.....
Ik ben dus een grote fan van elektrische mobiliteit!
Ik heb in de ID3 proefgereden en vind het eerlijk gezegd een rare onvolwassen auto die mij niet kan bekoren. Voorlopig is hij ook alleen met 1 elektromotor te koop. De ID4 en zeker de Skoda komt volwassener over (op papier dan), maar ook die is de eerste 2 bouwjaren slechts met een enkele motor leverbaar waarmee hij niet erg onderscheidend is.
Ik reed ook in een Polestar 2, een hele mooie en pijlsnelle auto, 2 motoren samen 408 pk en 660 Nm. Stuurt als een scheermes met constante 4 wielaandrijving. Heerlijk, maar qua instaphoogte is hij voor mij als oude knar te laag.
Dus heb ik zijn hogere broertje, de Volvo XC40P8 die ik al eerder in optie had, gekocht. Het onderstel en de techniek is hetzelfde als de Polestar, hetzelfde fantastisch infotainment systeem op basis van Android waarbij je in gewone mensentaal met de auto kunt spreken. Bijvoorbeeld :” hoe ver kom ik met deze acculading” of “ weet jij een parkeerplaats in de buurt?” dat soort dingen. Je hoeft geen standaard zinnen te leren, bijna alles wat je roept werkt gewoon. Dus je kunt zelf de ogen op de weg houden terwijl de auto wat voor je uitzoekt.
Ik zal niet zeggen dat ik de XC40P8 mooi vind, integendeel van buiten is hij in mijn ogen gewoon lelijk - een beetje Tonka-achtig, maar van binnen is hij wel mooi, solide en met hoge instap.
Natuurlijk is hij twee maten kleiner dan de XC90 hybride die ik eerder had maar dat verschil is voorin eigenlijk niet merkbaar - achterin wel natuurlijk. Door de souplesse en stilte die bij een EV hoort straalt het rijden een luxe gevoel uit dat vroeger alleen maar met een 6 of een 8 cilinder te beleven viel en die constante 4wd maakt dat je het gevoel hebt op rails te rijden.
Range is een en blijft natuurlijk een ding bij EV’s waar veel mensen tegenaan hikken. Ik niet! In de winter is die range misschien maar net boven de 300 km (in de zomer 400+) als je tenminste - om je zenuwen te sparen niet helemaal leeg wilt rijden. Ik vind zelf de laadsnelheid bij een snellader veel belangrijker (bij Volvo 150 kWh) dan de absolute range want na een paar uur wil je toch even stoppen voor koffie of een plas . Als je bij een snellader 8 of 10 minuten laadt haal je weer voor 100-110 km stroom binnen, opgeteld bij die 300 kom je binnen NL toch heen en weer naar iedere bestemming. En voor vakantiereizen pakken we de bus.....
Ik ben dus een grote fan van elektrische mobiliteit!
Re: elektrische mobiliteit
de waterstof mythe doorgeprikt
https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... ependence/
engelstalig, voor vertaling zie hieronder.
https://translate.google.com/translate? ... &sandbox=1
https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... ependence/
engelstalig, voor vertaling zie hieronder.
https://translate.google.com/translate? ... &sandbox=1
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: elektrische mobiliteit
Inmiddels heb ik een slordige 10.000 km op elektrische wijze afgelegd. Samengevat: ideaal, als ik weer eens in een auto met brandstofmotor stap heb ik het gevoel in de tijd terug te gaan. Het koppel van een EV is fenomenaal en de afwezigheid van motorgeluid en trillingen voelt erg luxueus aan.MGA1600 schreef: ↑17 dec 2020, 11:26 VW heeft duidelijk nog een paar software issues, niet alleen met het infotainment systeem van de ID3 en 4 wat regelmatig vastloopt, maar ook door essentiële bedieningsdingen die nu nog veel te ver weggestopt zitten in menuutjes om prettig en veilig re zijn. Dat lossen ze nog wel op....en de als range-extender bedoelde warmtepomp die een negatieve range geeft is nog een ander dingetje .....
Ik heb in de ID3 proefgereden en vind het eerlijk gezegd een rare onvolwassen auto die mij niet kan bekoren. Voorlopig is hij ook alleen met 1 elektromotor te koop. De ID4 en zeker de Skoda komt volwassener over (op papier dan), maar ook die is de eerste 2 bouwjaren slechts met een enkele motor leverbaar waarmee hij niet erg onderscheidend is.
Ik reed ook in een Polestar 2, een hele mooie en pijlsnelle auto, 2 motoren samen 408 pk en 660 Nm. Stuurt als een scheermes met constante 4 wielaandrijving. Heerlijk, maar qua instaphoogte is hij voor mij als oude knar te laag.
Dus heb ik zijn hogere broertje, de Volvo XC40P8 die ik al eerder in optie had, gekocht. Het onderstel en de techniek is hetzelfde als de Polestar, hetzelfde fantastisch infotainment systeem op basis van Android waarbij je in gewone mensentaal met de auto kunt spreken. Bijvoorbeeld :” hoe ver kom ik met deze acculading” of “ weet jij een parkeerplaats in de buurt?” dat soort dingen. Je hoeft geen standaard zinnen te leren, bijna alles wat je roept werkt gewoon. Dus je kunt zelf de ogen op de weg houden terwijl de auto wat voor je uitzoekt.
Ik zal niet zeggen dat ik de XC40P8 mooi vind, integendeel van buiten is hij in mijn ogen gewoon lelijk - een beetje Tonka-achtig, maar van binnen is hij wel mooi, solide en met hoge instap.
Natuurlijk is hij twee maten kleiner dan de XC90 hybride die ik eerder had maar dat verschil is voorin eigenlijk niet merkbaar - achterin wel natuurlijk. Door de souplesse en stilte die bij een EV hoort straalt het rijden een luxe gevoel uit dat vroeger alleen maar met een 6 of een 8 cilinder te beleven viel en die constante 4wd maakt dat je het gevoel hebt op rails te rijden.
Range is een en blijft natuurlijk een ding bij EV’s waar veel mensen tegenaan hikken. Ik niet! In de winter is die range misschien maar neqt boven de 300 km (in de zomer 400+) als je tenminste - om je zenuwen te sparen niet helemaal leeg wilt rijden. Ik vind zelf de laadsnelheid bij een snellader veel belangrijker (bij Volvo 150 kWh) dan de absolute range want na een paar uur wil je toch even stoppen voor koffie of een plas . Als je bij een snellader 8 of 10 minuten laadt haal je weer voor 100-110 km stroom binnen, opgeteld bij die 300 kom je binnen NL toch heen en weer naar iedere bestemming. En voor vakantiereizen pakken we de bus.....
Ik ben dus een grote fan van elektrische mobiliteit!
In de praktijk valt de range me mee, nu in de zomer haal ik met een 100% volle accu ruim 400 km, dat klopte met de opgave. Het snelladen onderweg is met een paar software updates ook nog rapper, zeker als de accu flink leeg is “vliegen de km’s er met 150 kWh heel snel in...”
Er is een speciaal forum van deze auto’s en daarin lees ik dat er best veel mensen met deze auto met aanhanger en/of dakkoffer naar Italië en Frankrijk of Zweden op vakantie zijn gegaan. Het laden is daar niet zo gemakkelijk als hier, maar ook niet zo dramatisch als vaak wordt veronderstelt. Kijk en dan komt onze bus weer om de hoek kijken, want het moet wel leuk blijven.......
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: elektrische mobiliteit
Zou mooi zijn Henk, kan ook ik de zonnepanelen nog beter benutten.Henk-1 schreef: ↑19 jun 2019, 09:43 Mooie accu voor thuis
https://www.dvhn.nl/economie/Revolution ... 42483.html
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: elektrische mobiliteit
Kijk in die trant ook eens naar dit:krekwakwol schreef: ↑22 aug 2021, 20:10Zou mooi zijn Henk, kan ook ik de zonnepanelen nog beter benutten.Henk-1 schreef: ↑19 jun 2019, 09:43 Mooie accu voor thuis
https://www.dvhn.nl/economie/Revolution ... 42483.html
https://aquabattery.nl/
Is een bedrijf waar mijn werkgever ook in betrokken is
en Google eens op redstack in de Afsluitdijk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- eindgebruiker
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: elektrische mobiliteit
Een concurrent voor de "ID.Buzz California": TU Eindhoven toont zonnecamper die 730 kilometer per dag kan rijden
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: elektrische mobiliteit
Wat een gaaf ding.eindgebruiker schreef: ↑10 sep 2021, 13:28 Een concurrent voor de "ID.Buzz California": TU Eindhoven toont zonnecamper die 730 kilometer per dag kan rijden
Heb technisch wel een vraag hoe dat zit met die uitklapbare zonnepanelen,
want waar blijven die als je ze inklapt?
Horinzontaal onder het dak, of onder een hoek, het interieur in?
Wat zou de invloed van een fietsendrager met 2 (elektrische)- fietsen zijn op de actieradius van de "zonne-camper" ?
Hoeveel wordt die actieradius dan minder..
Mooi dat dit ontworpen en gebouwd kan worden in Nederland..
Dank voor het delen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: elektrische mobiliteit
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: elektrische mobiliteit
Als je mee wilt doen in de wereld van elektrische auto’s kom je zonder ota updates ook niet zo ver.Multivan Generation schreef: ↑15 sep 2021, 19:11 Over the air update service..
https://www.automobilwoche.de/article/2 ... id-modelle
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012