Ik was zelf niet eens de bestuurder, maar een collega van mij. Deze collega claimt dat hij onderweg ook al eens had dat hij het pedaal van de rem niet in kon drukken, maar kort daarna wel. Hij dacht, misschien iets verkeerds gedaan dus is gewoon doorgereden. Geen problemen meer gehad (hij was naar Zuid Holland geweest om wat op te halen) tot dus bij Beek & Donk waar hij wederom niet kon remmen (pedaal niet in te drukken?) alleen dit keer was het geen situatie die te ontwijken was. Hij heeft de handrem nog aangetrokken en uitgeweken naar links, maar een aanrijding was het gevolg. Geen persoonlijk letsel gelukkig, maar wel de bus stuk.
Ik heb zelf de bus nog niet gezien. Afgelopen donderdag kreeg ik al wel aan het einde van de dag te horen dat men uiterlijk heeft gekeken en de schade al op €10500 ex BTW wordt beraamd (bij een VW erkende schadehersteller / VW garage). Dus economisch total loss.
Door corona heb ik afgelopen jaar mijn all-risk omgezet naar WA+ dus daar kunnen we niks meer mee.
Het enige wat ik weet:
- Radiator lekt, motor start nog wel maar ging omhoog en omlaag in toeren (volgens collega). Hij heeft zelf de auto nog een stuk naar voren gereden (zelfstandig) en geparkeerd. Auto remde dus ook gewoon daarna.
- Remmen hebben geweigerd. Collega zegt dat het pedaal fysiek niet naar beneden ging.
- Collega geeft ook aan zo'n 50km/u gereden te hebben op moment van impact.
- 112 is automatisch gebeld door de Audi. Politie is er niet bij geweest (hadden geen auto's), ambulance wel maar is weer gewoon naar huis gegaan.
Woensdag ga ik er naar toe en dan ga ik ook de dashcam meenemen.
Deze bus was helemaal perfect voor mij. 2014 T5gp in de 140PK uitvoering, L2H1 en dubbele cabine én dubbele schuifdeur. 140k op de teller en alle beurten netjes gehad bij een VW dealer. Dit jaar zijn de remmen nog vervangen (schijf en blokken). Hij was ideaal voor mij. Ik heb nu geen geld om een nieuwe te kopen, lening aangaan gaat hem ook niet worden en met lease met de opties die ik wil gaat de prijs hard omhoog.
Mijn vraag aan de geleerden hier, wat zou er allemaal op dit moment kapot kunnen zijn en zou ik met aftermarket materiaal de kosten voor herstel nog drastisch naar beneden kunnen zetten? Want indien ja, dan ga ik dat namelijk doen en wordt het een project, want ik ga het zelf doen (ik heb dus niet eens geld om het door een garage te laten doen).
Dus basis weer rijdend maken (airbag, gordelspanner, radiator en intercooler(?)), dan zou < €1000 bij elkaar moeten zijn (grofweg gezocht) en volgens mij zelf te doen. Iemand een idee hier?