Door de schadeherstel: Economisch total loss want €7500 aan onderdelen, maar "staat van voertuig" staat als Goed beschreven. De motor start en loopt goed, is ook op eigen kracht na het ongeval langs de kant van de weg geparkeerd.
Dankzij aardige weetjewellers heb ik al een aanbod gehad om de kapotte onderdelen (bumperophanging, airbags, gordels(spanners), koplampen en de koeling) voor een hele fijne prijs over te nemen. De auto lijkt ook gewoon recht te zijn (panelen aan de zijkant zijn niet verbogen).
Nou heb ik toch maar eens mijn (VW-)dealer benaderd, ook omdat hij mogelijk het HomeComputerMuseum wil steunen (dat is mijn bedrijf) en ik daar trouw mijn T5gp naartoe breng (en al het onderhoud daar wordt gedaan). Mijn contactpersoon is er van overtuigd dat op basis van de dashcam beelden blijkt dat de remmen inderdaad niet werkte.. Dus hij heeft het geëscaleerd en vandaag kwam het antwoord:
Nou.. lekker dan..
- Wanneer er een elektronische storing optreed in het remsysteem zal er een storing uit te lezen zijn. Helaas zitten er geen storingen in
- Wanneer er een lekkage is aan het remsysteem waardoor er verminderde remkracht is zal het pedaal “laag” zitten. Dit is nu niet het geval. Pedaal voelt nu gewoon goed. Teven is het remsysteem kruislinks gescheiden. Dwz lv met ra en rv met la. Als er 1 gedeelte van het systeem niet zou werken hebben we altijd het andere gedeelte nog.
- Wanneer de rembooster een afwijking geeft zal de auto nog steeds remmen maar is de bekrachtiging weg. Dwz dat we het pedaal met meer kracht in moeten trappen als normaal
De auto heeft op dit moment een normaal voelend rempedaal en geen zichtbare lekkage. Hierdoor moet ik concluderen dat het remsysteem goed is.
Maar ik wil graag jullie mening (mijn collega die reed heeft al sorry gezegd wegens zijn valse zingen)
Hij reed overigens op Cruise Control hier.
Mijn punten:
- Collega is aan het opletten, ook in de filmpjes daarvoor is er geen slingerend rijgedrag te zien.
- Collega houdt op met zingen, want de auto reageert niet op de rem
- Collega probeert nogmaals te remmen. Motorgeluid blijft hetzelfde, snelheid blijft hetzelfde.
- Daarna stampt hij op de rem, zonder merkbare vertraging
- Direct na de aanrijding, wordt de handrem aangetrokken maar de auto gaat nog een tijdje door. Langer dan ik zou verwachten.
Mijn collega had op dat moment al bijna 200 km gereden in de bus.
KM-stand: 153xxx, afgelopen februari zijn de remschijven en remblokken voor vervangen door de VW dealer.
Ik wil vooral weten wat er is gebeurd, waarom werkte de remmen niet? Wat kan dit veroorzaken? Kan ik de bus herbouwen en daarna erop vertrouwen dat het goed gaat?
Of moet ik de bus verkopen (as is of na opknappen) en investeren in een nieuwe (of andere) bus?
Mijn gevoel is totaal nietszeggend. Deze bus was echt mijn ding en hij was bekend hier in de regio als de bus van het HomeComputerMuseum. Hij reed (rijdt) heel fijn. Maar als dit voor kan komen, moet ik deze bus nog vertrouwen?
Zoveel vragen. Ik heb overigens mijn contactpersoon van VW gevraagd of hij die conclusies ook echt heeft gecontroleerd bij de bus en of hij het filmpje heeft gezien. Want ik wil vooral een verklaring en ik kan niet verklaren waarom mijn collega, die echt wel vaker in de bus rijdt, niet kon remmen.