Na jaren meegelezen te hebben werd het tijd om me hier te registreren.
Even kort voorstellen:
Ik ben Jasper, 25 jaar oud en momenteel al een paar jaar in bezit van een caravelle met de 2.5tdi AXG.
Eerder heb ik een 88pk tdi gehad, maar na deze verkocht te hebben kreeg ik zo veel spijt dat ik de caravelle aanschafte.
Ik hoop op een reactie van iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt, maar alle reacties zijn meer dan welkom sinds ik er deze keer niks meer van snap.
Wat gebeurde er:
De bus reed gewoon goed. Had net zon 50km gereden, een stop gehad en was weer begonnen aan de terugreis. Ik reed zon 60km/h in de 4e versnelling toen vanuit het niets de motor stopte. Er klonken geen harde geluiden en in mijn spiegel was slechts een lichte diesel-rookwolk te zien. De bus wou niet meer starten en gaf de volgende foutmeldingen:

Wat ging er aan vooraf:
- een week eerder was de brandstofpomp van tijd af gelopen. De riem stond slap omdat de spanner verkeerd gemonteerd zat. Dit zorgde voor steeds moeilijker starten en uiteindelijk ook uitvallen tijdens het rijden wanneer ik het gas los liet (bij schakelen). Hier de spanner juist gemonteerd en de riem weer netjes op tijd gezet. Hier heeft ze ook een beurt gekregen met olie, oliefilter, brandstoffilter, klep brandstoffilter.
- de gehele distributie is slechts 20dkm oud. Startmotor, dynamo en accu nog nieuwer.
- de dag dat de T4 er mee stopte, had ze sochtends al een klein slagje extra nodig om te starten. Normaal is dit nooit, dus ik dacht gelijk dat wellicht de brandstofpomp weer iets van tijd af liep
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- de riem van de brandstofpomp stond nog perfect op spanning. precies zoals ik hem een week eerder heb afgesteld. Jammer, dan ligt het probleem dus elders.
- de bus start natuurlijk niet, maar volgens VCDS staat de brandstofpomp timing op 38graden (koud). Dit is te laag, maar mijn inziens zou hij met deze timing wel moeten lopen, of op zijn minst af en toe een plofje moeten maken bij een startpoging en kan zeker niet de reden zijn dat de motor afsloeg tijdens het rijden. De week er voor had ik hem met warme motor afgesteld ergens tussen de 60 en 70.
- met wat remreiniger in de inlaat wil de motor gelijk aanslaan, maar blijft niet lopen.
- ik heb een leiding naar een verstuiver losgehaald; tijdens een startpoging spuit hij hier gewoon diesel uit.
Wat ga ik nog proberen:
Ik zal nog controleren of de krukaspoelie aan de distributiezijde niet losgelopen is.
Verder heb ik geen idee wat dit probleem zou kunnen zijn. Gezien het probleem met de brandstofpomptiming een week eerder, ben ik het daar gaan zoeken omdat de symptomen er op leken. Natuurlijk kan het ook heel iets anders zijn. Echter omdat er wel gewoon diesel uit de leiding naar verstuiver komt, denk ik dat het niet met de dieseltoevoer te maken heeft. Dan zou hij toch op zijn minst af en toe wel een plofje moeten maken tijdens een startpoging?
Wat kan een reden zijn dat een T4 acuut afslaat en niet meer wil starten?
Graag hoor ik al jullie bevindingen. wellicht heeft het timing-probleem van laatst mij gewoon op het verkeerde been gezet