Ik heb een vraag over ' startproblemen' bij koud weer.
laat ik de beginnen met een zorgvuldige 'anamnese' van zaken die mij opvallen.
MijnT4 (heerlijke) AHY (150pk)

Als het koud is start de motor bijna altijd direct (heel soms een hapering)... maar wel met een beste pluim rook (wit tot blauw). De motor wil dan ook wel eens een beetje bokken. Als de auto en een paar honderd meter heeft gelopen en ik start hem opnieuw dan is er geen overmatige rook. Als de motor helemaal op bedrijfs temp is geweest 'klaagt' ie de rest van de dag niet weer. Ook zomers is de start na 1 seconde en geen rook (op zijn zwarte TDI kuchje na). Accu is een jaar oud en als ik de lichten 5 uur vergeet start ie nog steeds. Deur lampje-schakelaar is wel haperend... maar ik denk dat die geen rol speelt bij de AHY en gloeien.
Ik vermoed dus dat de gloeiers geen signaal krijgen om te gaan gloeien. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Koelvloeistof temp sensor wellicht? Ik las ergens anders op het forum dat je de stekker van deze sensor er even af kan wippen. Kan iemand mij uitleggen wat er dan gebeurd? Krijgt de ecu dan geen info en gaat dan een standaard tijd gloeiers aanzetten? En kun je deze stekker er gewoon afwippen? Of zit hij met een clipje oid vast? Want die AHY motor heeft niet veel ruimte over om alles eens goed te bekijken.
Alvast bedankt voor dhet meedenken en eventuele reacties.
Groeten uit Drenthe