Zoals in een
ander draadje al gemeld was tijdens de zomervakantie ons luifeldoek op de lijmnaad losgegaan.
Blijkbaar is dit een veelvoorkomend probleem bij de eerste serie originele VW luifels, waarbij het doek uit 2 aan elkaar verlijmde delen bestaat. Later is het design aangepast en is het doek uit 1 stuk gemaakt.
Er zijn vervangende doeken te koop, maar dat kan altijd nog natuurlijk. Ik kwam na wat googlen op mensen met hetzelfde die beide delen hadden laten lassen bij een zeilmakerij.
Dat heb ik ook laten doen een tijdje terug, en dat ziet er degelijk uit.
En nu moest het doek er weer in!

- De eindkappen gedemonteerd. De spanbanden houden de boel bij elkaar.
Het doek heeft aan het ene einde een pees, die in het bewegende deel moet (foto hierboven, rood omcirkeld), en aan het andere eind een aluminium strip, die in de rol (foto hieronder, blauw omcirkeld) geschoven wordt.

- Nog een deel eraf, hier moet het doek in geschoven worden.
Een beetje een prutsklusje met 2 personen, want het inschuiven moet aan beide kant tegelijk gebeuren. Het doek hebben we wat kleiner gevouwen om het tussen de spanbanden door te krijgen.
Maar het is gelukt!

- Het gelaste doek weer gemonteerd! De las zit op ongeveer 30 cm van de rol.
Uiteindelijke kosten voor het laten lassen van het doek: 40 euro.