Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 advanture
T4 advanture
Ik heb me nog niet voorgesteld hier maar wel veel inspiratie opgedaan. Afgelopen half jaar druk bezig geweest om een t4 lwb 2.5tdi om te bouwen naar camperbusje. Inmiddels ook mee op pad geweest. Deze winter nog wat verder bouwen.
Re: T4 advanture
Leuk een lange gele.
Re: T4 advanture
Heeft er iemand verstand van/ervaring met elektra systemen. Ik wil een 2e accu plaatsen tbv een compressorkoelboxje en een paar led-lampjes/telefoon opladen. Qua accu is Agm zo te lezen gevoelig, dus beter een semi tractie gelaccu? Deze kan wel maar voor 50% ontladen worden dus een zwaardere nodig?
Een zonnepaneel zie ik niet direct zitten, maar zou wel 1 a 2 dagen vrij willen staan, met tussendoor een paar uur rijden en daarbij liefst ook niet altijd afhankelijk zijn van 220V. Om goed te kunnen bijladen tijdens het rijden voldoet een scheidingrelais niet en is er een booster nodig? Werken deze ook gelijk als scheidingsrelais tussen de accu's? Heeft iemand goede ervaringen met een merk, er zit redelijk prijsverschil in.
Een zonnepaneel zie ik niet direct zitten, maar zou wel 1 a 2 dagen vrij willen staan, met tussendoor een paar uur rijden en daarbij liefst ook niet altijd afhankelijk zijn van 220V. Om goed te kunnen bijladen tijdens het rijden voldoet een scheidingrelais niet en is er een booster nodig? Werken deze ook gelijk als scheidingsrelais tussen de accu's? Heeft iemand goede ervaringen met een merk, er zit redelijk prijsverschil in.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 advanture
Voor een T4 werkt het zo prima hoor.
Wellicht heb je er iets aan:
http://www.eldiape.com/2deaccu/2deaccu.htm
groeten Peter
Wellicht heb je er iets aan:
http://www.eldiape.com/2deaccu/2deaccu.htm
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 advanture
Verbeter me gerust indien ik fout ben, maar als je niet werkt met gewijzigde elektronica of een zonnepaneel, is AGM inderdaad geen goed idee. De karakteristieken zijn anders en de maximale spanning is hoger.
Toen mijn HH-accu er vorig jaar de brui aan gaf, heb ik die vervangen door een AGM. Tegelijk monteerde ik een zonnepaneel met Victron regelaar. Daarin kan geselecteerd worden welke soort accu geladen moet worden. Doe je dat niet, dan is die AGM-accu geen lang leven beschoren.
M.a.w. indien je die weg niet wil inslaan, kan je inderdaad beter een accu nemen die met dezelfde spanningen werkt als de startaccu.
Toen mijn HH-accu er vorig jaar de brui aan gaf, heb ik die vervangen door een AGM. Tegelijk monteerde ik een zonnepaneel met Victron regelaar. Daarin kan geselecteerd worden welke soort accu geladen moet worden. Doe je dat niet, dan is die AGM-accu geen lang leven beschoren.
M.a.w. indien je die weg niet wil inslaan, kan je inderdaad beter een accu nemen die met dezelfde spanningen werkt als de startaccu.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
- Pascal-141
- Berichten: 10868
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 advanture
Semi traktie werkt goed hoor . Ik gebruik het ook al jarenlang. Met een 140Ah batt kan ik met een Waeco koelbox het makkelijk een verlengd weekend volhouden tijdens een hete zomerArdjan schreef: ↑30 okt 2020, 16:57 Heeft er iemand verstand van/ervaring met elektra systemen. Ik wil een 2e accu plaatsen tbv een compressorkoelboxje en een paar led-lampjes/telefoon opladen. Qua accu is Agm zo te lezen gevoelig, dus beter een semi tractie gelaccu? Deze kan wel maar voor 50% ontladen worden dus een zwaardere nodig?
Een zonnepaneel zie ik niet direct zitten, maar zou wel 1 a 2 dagen vrij willen staan, met tussendoor een paar uur rijden en daarbij liefst ook niet altijd afhankelijk zijn van 220V. Om goed te kunnen bijladen tijdens het rijden voldoet een scheidingrelais niet en is er een booster nodig? Werken deze ook gelijk als scheidingsrelais tussen de accu's? Heeft iemand goede ervaringen met een merk, er zit redelijk prijsverschil in.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 29 sep 2020, 23:17
Re: T4 advanture
Ik heb in mijn bus ook een semi-tractie accu zitten. 2x 100Ah waar ik prima 3 dagen mee kan met gegarandeerd koud bier
Deze heb ik:
https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... 60038.html
Deze heb ik:
https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... 60038.html
Re: T4 advanture
Bedankt voor de reacties, semi tractie lijkt me de verstandige keuze. Laden jullie met een simpel scheidingsrelais en werkt dat goed ook met een paar uur rijden? Anders word het zoiets: Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A.
Re: T4 advanture
Mijn distributieriemen zijn aan vervanging toe. Weet iemand een betrouwbaar T4-adres om deze te laten vervangen in west-brabant, die ook de inspuit timing goed kan afstellen?
Re: T4 advanture
Caron in Made hoor ik goede verhalen over.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver