Dag mensen,
Graag zou ik uw ideeën willen horen over het volgende probleem. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft maar problemen begonnen wel rond dezelfde tijd.
Als ik zoveel gas geef dat de turbo bijspringt dan gaat de motor ( 2.5 ACV uit 2003) behoorlijk zwart/bruin roken. Ook hoor ik dat de turbo een abnormaal geluid maakt wat een beetje klinkt alsof hij ergens uit blaast.
Ik heb niet het idee dat de motor buitensporig olie verbruikt en hij loopt en start verder prima.
Hebben jullie enig idee?
Groet,
Robert
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motor rookt en turbo(?) Blaast
Re: Motor rookt en turbo(?) Blaast
Zou eens kijken of er geen lekkage is in je laadluchtsysteem dus turboslangen of de intercooler.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
-
Ok dank je. Kan dat dan ook het roken veroorzaken?
Ja absoluut
Als de lucht uit het inlaat traject lekt, komt het dus niet in de motor en krijg je een onvolledige verbranding
Check inderdaad de aansluitingen van de verschillende onderdelen en de slangen zelf
Als de lucht uit het inlaat traject lekt, komt het dus niet in de motor en krijg je een onvolledige verbranding
Check inderdaad de aansluitingen van de verschillende onderdelen en de slangen zelf
Ja, bij een bepaalde hoeveelheid lucht hoort een bepaalde hoeveelheid brandstof.
Lekt er lucht weg dan klopt die verhouding niet meer en is je mengsel te rijk.
Als je daar toch bezig bent…
Kijk dan ook even naar de aansluiting van de inlaatbuis op de turbo, deze kan ook niet helemaal goed afdichten waardoor je daar valse lucht zuigt.
Ook kan je even de LMM even schoonmaken kan los van jouw probleem invloed hebben.
Lekt er lucht weg dan klopt die verhouding niet meer en is je mengsel te rijk.
Als je daar toch bezig bent…
Kijk dan ook even naar de aansluiting van de inlaatbuis op de turbo, deze kan ook niet helemaal goed afdichten waardoor je daar valse lucht zuigt.
Ook kan je even de LMM even schoonmaken kan los van jouw probleem invloed hebben.
-
Het heeft even geduurd maar het is gevonden er zat inderdaad een grote scheur in de slang van de intercooler. Het roken is nu voorbij.
Bedankt voor het meedenken!
Bedankt voor het meedenken!
Super! Bedankt voor het terugkoppelen 
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye