
Ik heb onlangs wat problemen gehad met het koelsysteem van mijn 1992 1.9d t4 (aux pomp bleef draaien zonder contact) en een nieuwe (blauwe) temperatuur sensor plaatsen bleek de oplossing. De koelvloeistof is ook gelijk gespoeld en vervangen. De motortemperatuur lijkt nu ook veel beter dan daarvoor, komt relatief snel op temperatuur en rijdt lekker vlot en soepel. Sterke verbetering op een te lage motortemperatuur. Het enige is nu dat mijn dashboard meter makkelijk naar 3/4 oploopt. Verder oplopen doet ie niet, ook niet in heuvelachtig landschap en de waarachuwings lampjes gaan niet aan. Ik denk dus niet dat de motor oververhit maar dat de dash meter onjuist de temp aangeeft. Ik heb fotos bijgevoegd waar een externe meter 80 gr aangeeft op het motorblok, de koelvloeistof uitlaat meet ook 80 gr (meter geijkt door een kokend ei te meten, 96 gr gaf deze weer). Als dit juist is lijkt mij dit een prima bedrijfstemp. Overigens denk ik dat mijn koelvinnen niet werken. De hete lucht is prima te verdragen wanneer de verwarming vol aanstaat, na 20 minuutjes loopt de dash temp meter dan ook terug naar 1/2, maar dit is niet comfortabel rijden. Mijn vraag is waar ik het beste de temperatuur kan meten om vast te stellen of de motor warmloopt, ik moet kijken naar verdere reparaties, of dat alles nu prima werkt voor een 30 jaar oude diesel.
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Joe
