Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Eberspaecher ?? probleem ivm niet op temperatuur komen motor
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Eberspaecher ?? probleem ivm niet op temperatuur komen motor
Ik bezit een 102PK, gechipt door Marja, en rij in principe motor niet boven 2000 toeren tot motor op temperatuur is.
Het duurt nu minimaal 25km voor motor op temperatuur komt. Radiateur blijft koud dus ik ga ervan uit dat de termostaat goed is.
Nu heb ik voor het linkervoorwiel een soort uitlaatje waarvan ik denk dat het een hulpverwarming bij kou is. Kan ik aan een code op de witte sticker zien of dit zo is en zo ja wat voor merk/type het betreft?
Voornoemde uitlaatje blijft ijskoud dus ik denk dat de eventuele hulpverwarming niet werkt. Worden eventuele storingen geregistreerd en zo ja kan ik deze met VAG Check uitlezen?
Heeft iemand wellicht een link naar een handleiding in het NL of ENG want mijn duits is zo slecht dat ik daat niet verder mee kom.
Het duurt nu minimaal 25km voor motor op temperatuur komt. Radiateur blijft koud dus ik ga ervan uit dat de termostaat goed is.
Nu heb ik voor het linkervoorwiel een soort uitlaatje waarvan ik denk dat het een hulpverwarming bij kou is. Kan ik aan een code op de witte sticker zien of dit zo is en zo ja wat voor merk/type het betreft?
Voornoemde uitlaatje blijft ijskoud dus ik denk dat de eventuele hulpverwarming niet werkt. Worden eventuele storingen geregistreerd en zo ja kan ik deze met VAG Check uitlezen?
Heeft iemand wellicht een link naar een handleiding in het NL of ENG want mijn duits is zo slecht dat ik daat niet verder mee kom.

Groeten van Wim

- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Voor de bijverwarming is er weinig gebruiksaanwijzing,
deze gaat bij temperaturen onder -ik meen- negen graden aan bij lopende motor en helpt bij het verwarmen van het koelsysteem, als gebruiker kun je daar niets aan bedienen.
De kachel is op relatief simpele manier bij alle temperaturen als bijverwarmer te gebruiken door de temperatuursensor bij je rechter mistlamp voor te omzeilen al dan niet via schakelaartje (is hier ergens al besproken)
Middels een iets uitgebreidere aktie en met (waarschijnlijk via eberspächer te verkrijgen) kabelboom en klokje kun je de kachel zelfs ombouwen tot standverwarming op de motor (voorverwarming waarbij de kachelventilator ook het interieur warm maakt)
IK weet niet of de kachel in VAGcom uit te lezen is.
Wat je kunt doen:
Start de motor als het koud is, of als je de temp.sensor in een bakje met ijsklontjes in wat water gehangen hebt
Kijk of er na een dikke minuut grijswite rook uit het uitlaatje bij het linker voorwiel komt ---> ja, kachel start op en start verbranding (zou warme lucht uit uitlaatje moeten komen, ook als rook verdwijnt. gaat de kachel dan uit, naar 3
---->nee--->kachel start de verbranding niet --> ga verder bij 1
1) luister of de ventilator van de eberspächer draait / voel of er lucht uit het uitlaatje komt
--> ja --->kachel krijgt stroom en signaal om te starten-->verder met 2
-->nee-->kachel krijgt geen stroom/signaal om te starten -->controlleer zekeringen (weet zo een twee drie niet waar en welke) --->probeer temp. sensor te overbruggen (onderbreken of doorverbinden...wet ik even niet, maar kun je hier vinden in eerder genoemd ombouw-topic)
2) de kachel blaast de verbrandingsruimte eerst schoon en gaat daarna de startprocedure starten... ongeveer 30 a 60 sec na het starten van de motor (en dus nadat de eberspächerventilator even gedraaid heeft) zal de brandstofpomp in werking treden, misschien is dit hoorbaar met lopende motor, waarschijnlijk niet. De pomp hangt onder de auto tussen de tank en de achterste ophangrubber van de onderste linker draagarm. een klein cilindertje met op elk uiteinde een brandstofslangetje en aan een uiteinde twee schuifstekers. Als je hier je hand op legt moet je het kunnen voelen tikken (vrij hoge frequentie)
pompje werkt ---->ja--->verder met 3)
-----> nee--> neem de stekkers van het pompje los en hang er een testlampje/led-tester aan, start je motor weer om te zorgen dat de kachel in elk geval weer op zal gaan starten, Als het pompje spanning krijgt moet je dat kunnen zien aan knipperen van het testlampje/ledje
wel spanning, geen tikken --> pompje vervangen
geen spanning --> kabelboom tussen kachel en pompje controlleren en electronica van eberspächer checken op werking
3)
Als het pompje tikt zou de kachel brandstof moeten krijgen (je zou het brandstofslangetje van de kachel los kunnen nemen om dit daadwerkelijk te controleren) Als de kachel toch niet opstart dan zou er in de kachel iets niet goed moeten zijn, waarschijnlijk start de kachel wel op met grijswitte rook eventueel
Grote kans dat de gloeibougie defect is (meen 8 volt hoort die te krijgen van de kachelelectronica) De gloeibougie zit in de kachel achter een deel van de behuizing. Ik heb nog niet geprobeerd of je daar een beetje aan komt zonder demontage van de kachel.
Verder is de kachel nog voorzien van een aantal sensoren die het niet werken van diverse onderdelen van de kachel kunnen veroorzaken (temp sensoren, vlambewakers en dergelijke)
Behalve dat sensoren defect kunnen zijn, kan vervuiling een oorzaak zijn van niet(goed)functioneren van je eberspächer, hiervoor moet de kachel schoongemaakt worden (demontage uit auto, uit elkaar halen, schoonmaken, en weer (met nieuwe afdichtingen) in elkaar zetten en monteren)
Ik ga er van uit dat je T4 een eberspächer heeft, weet niet of de t4 ook met webasto's geleverd is.
Een webasto is wat hoekiger van vorm, een eberspächer is een balk met op een lange zijde een halve cilinder erop geplakt zeg maar
deze gaat bij temperaturen onder -ik meen- negen graden aan bij lopende motor en helpt bij het verwarmen van het koelsysteem, als gebruiker kun je daar niets aan bedienen.
De kachel is op relatief simpele manier bij alle temperaturen als bijverwarmer te gebruiken door de temperatuursensor bij je rechter mistlamp voor te omzeilen al dan niet via schakelaartje (is hier ergens al besproken)
Middels een iets uitgebreidere aktie en met (waarschijnlijk via eberspächer te verkrijgen) kabelboom en klokje kun je de kachel zelfs ombouwen tot standverwarming op de motor (voorverwarming waarbij de kachelventilator ook het interieur warm maakt)
IK weet niet of de kachel in VAGcom uit te lezen is.
Wat je kunt doen:
Start de motor als het koud is, of als je de temp.sensor in een bakje met ijsklontjes in wat water gehangen hebt
Kijk of er na een dikke minuut grijswite rook uit het uitlaatje bij het linker voorwiel komt ---> ja, kachel start op en start verbranding (zou warme lucht uit uitlaatje moeten komen, ook als rook verdwijnt. gaat de kachel dan uit, naar 3
---->nee--->kachel start de verbranding niet --> ga verder bij 1
1) luister of de ventilator van de eberspächer draait / voel of er lucht uit het uitlaatje komt
--> ja --->kachel krijgt stroom en signaal om te starten-->verder met 2
-->nee-->kachel krijgt geen stroom/signaal om te starten -->controlleer zekeringen (weet zo een twee drie niet waar en welke) --->probeer temp. sensor te overbruggen (onderbreken of doorverbinden...wet ik even niet, maar kun je hier vinden in eerder genoemd ombouw-topic)
2) de kachel blaast de verbrandingsruimte eerst schoon en gaat daarna de startprocedure starten... ongeveer 30 a 60 sec na het starten van de motor (en dus nadat de eberspächerventilator even gedraaid heeft) zal de brandstofpomp in werking treden, misschien is dit hoorbaar met lopende motor, waarschijnlijk niet. De pomp hangt onder de auto tussen de tank en de achterste ophangrubber van de onderste linker draagarm. een klein cilindertje met op elk uiteinde een brandstofslangetje en aan een uiteinde twee schuifstekers. Als je hier je hand op legt moet je het kunnen voelen tikken (vrij hoge frequentie)
pompje werkt ---->ja--->verder met 3)
-----> nee--> neem de stekkers van het pompje los en hang er een testlampje/led-tester aan, start je motor weer om te zorgen dat de kachel in elk geval weer op zal gaan starten, Als het pompje spanning krijgt moet je dat kunnen zien aan knipperen van het testlampje/ledje
wel spanning, geen tikken --> pompje vervangen
geen spanning --> kabelboom tussen kachel en pompje controlleren en electronica van eberspächer checken op werking
3)
Als het pompje tikt zou de kachel brandstof moeten krijgen (je zou het brandstofslangetje van de kachel los kunnen nemen om dit daadwerkelijk te controleren) Als de kachel toch niet opstart dan zou er in de kachel iets niet goed moeten zijn, waarschijnlijk start de kachel wel op met grijswitte rook eventueel
Grote kans dat de gloeibougie defect is (meen 8 volt hoort die te krijgen van de kachelelectronica) De gloeibougie zit in de kachel achter een deel van de behuizing. Ik heb nog niet geprobeerd of je daar een beetje aan komt zonder demontage van de kachel.
Verder is de kachel nog voorzien van een aantal sensoren die het niet werken van diverse onderdelen van de kachel kunnen veroorzaken (temp sensoren, vlambewakers en dergelijke)
Behalve dat sensoren defect kunnen zijn, kan vervuiling een oorzaak zijn van niet(goed)functioneren van je eberspächer, hiervoor moet de kachel schoongemaakt worden (demontage uit auto, uit elkaar halen, schoonmaken, en weer (met nieuwe afdichtingen) in elkaar zetten en monteren)
Ik ga er van uit dat je T4 een eberspächer heeft, weet niet of de t4 ook met webasto's geleverd is.
Een webasto is wat hoekiger van vorm, een eberspächer is een balk met op een lange zijde een halve cilinder erop geplakt zeg maar
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
bij verwarming
Hoi Wim de bijverwarming is met de Vag com niet uit te lezen ,zoek even een eberspacher dealer bij jouw in de buurt die kunnen hem gewoon snel uit lezen Groetjes Chucky
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
had het 3jaar terug van de standkachel de stift? gloeispiraal kapot.
standkachel zowel motor als kabine warm ,{af fabriek}
je hoord de kachel aan slaan ,maar na 1min weer uit. geef een tikkend geluid
maar is temp sensor kapot van de motor?
standkachel zowel motor als kabine warm ,{af fabriek}
je hoord de kachel aan slaan ,maar na 1min weer uit. geef een tikkend geluid
maar is temp sensor kapot van de motor?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
eberspaecher
Ik ga met het verhaal van Roger B mee.
Maak het op boten waar een eberspaecher in zit ook mee .Vaak helpt schoonmaken. En verder de punten die hij noemt kunnen ook een van de oorzaak zijn.
Dick
Maak het op boten waar een eberspaecher in zit ook mee .Vaak helpt schoonmaken. En verder de punten die hij noemt kunnen ook een van de oorzaak zijn.
Dick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Heb me er toevallig deze week in verdiept omdat na het vervangen van de kapotte pulspomp de kachel na de start rokend uitgaat,,,,, wil ik toch oplossen, en (geldkwestie en principekwestie (ben automonteur van opleiding)) mijn T4 komt liefst niet in een garage voor onderhoud en reparaties
Moet me er nu alleen nog een keer toe zetten in de sneeuw (jaja, 2 mm ofzo
)onder de auto te kruipen om de gloeistift te vervangen...........
@M.C. van den Berg
Hoe bedoel je dat tikken....tikken van het pompje of die wat harde tikken uit de kachel als ie net uit is?
Moet me er nu alleen nog een keer toe zetten in de sneeuw (jaja, 2 mm ofzo

@M.C. van den Berg
Hoe bedoel je dat tikken....tikken van het pompje of die wat harde tikken uit de kachel als ie net uit is?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29
Ik heb vanochtend de bus gestart en zag dat er een aardige rookwolk bij het voorwiel vandaan kwam. Na een paar minuten was deze verdwenen. Ik heb toen mijn hand in de buurt van de uitlaat gehouden en er bleef warme lucht uit komen. Na 5 minuten kwam het er nog uit, maar ik moet zeggen. Als dat is om de vloeistof wat bij te verwarmen dan verbaast het mij niets dat ik bijna 15km nodig heb! De warmte die na 5 minuten uit die uitlaat komt is echt niet noemenswaardig moet ik zeggen. Ik weet niet of dat gebruikelijk is. Maar mocht er iets mis zijn, en jullie weten wat, dan hoor ik dat graag. Zo niet, dan een boodschap aan de rest; hij hoort zo traag op te warmen 

T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Ben inmiddels stapje verder. De door Oskar genoemde zekering .http://www.weetjewel.nl/forum/viewtopic ... 7e4e81e55a bleek inderdaad kapot. Met een nieuwe start hij nu wel op met enorme rookwolken om vervolgens na ca 2 minuten uit te gaan. Daarna doet ie opnieuw niets meer en is waarschijnlijk de zekering weer kapot

Groeten van Wim

- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
@ Roger B.
Het tikken van aan willen slaan, is toen wel uitgelegt maar
het fijne weet ik niet meer. de gloeistift die tikt{tikken lijkt op de caravan kachel als die leeg is,baterij blijft tikken} om de vonk te maken. maar als die kapot is komt er geen vonk, wel diesel. en dat geeft weer die donker wolkje bij het linker voorwil . het was een smeerboel toen het gedemonteerd werd{diesel}
Maar het brand en verwarmt nu nog steets goed.
Het tikken van aan willen slaan, is toen wel uitgelegt maar
het fijne weet ik niet meer. de gloeistift die tikt{tikken lijkt op de caravan kachel als die leeg is,baterij blijft tikken} om de vonk te maken. maar als die kapot is komt er geen vonk, wel diesel. en dat geeft weer die donker wolkje bij het linker voorwil . het was een smeerboel toen het gedemonteerd werd{diesel}
Maar het brand en verwarmt nu nog steets goed.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
GLOEI BOUGIE dus!Wim T4 935 schreef:Ben inmiddels stapje verder. De door Oskar genoemde zekering .http://www.weetjewel.nl/forum/viewtopic ... 7e4e81e55a bleek inderdaad kapot. Met een nieuwe start hij nu wel op met enorme rookwolken om vervolgens na ca 2 minuten uit te gaan. Daarna doet ie opnieuw niets meer en is waarschijnlijk de zekering weer kapot

Eberka is de importeur voor Nederland van Eberspächer deze kunnen je vast verder helpen.

Groet, Oskar.
- roelosaurus
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 15 feb 2007, 14:05
- Locatie: Borne
- Contacteer:
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Even een ander antwoord, mbt op temp komen van de motor. Als je de clima zijn gang laat gaan en zeker als het wat kouder is en de hulpkachel (die bij je linkerwiel) doet het niet, zet dan even je ventilatoren op 0, dan kan de motor eerst warm worden waarna deze ook sneller op temperatuur komt. Indien de motor dan op 90 grd is dan pas de ventilatoren inschakelen. Je kunt dit wel eerder doen maar dan trek je alle warmte weg van je motor.
René
René