Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
standkachel
standkachel
dag allen,
Ik heb een t5 4-motion met standkachel af fabriek.
nu kan ik in het bedieningpaneel (in het plafond) het e.e.a. instellen maar de kachel springt niet aan.
kan de tijd instellen de ventilator stand verschijnt even en dan springt het menu weer naar het standaard scherm (tijdweergave)
komt iemand dit bekend voor ? tips ? hoor graag..
Ik heb een t5 4-motion met standkachel af fabriek.
nu kan ik in het bedieningpaneel (in het plafond) het e.e.a. instellen maar de kachel springt niet aan.
kan de tijd instellen de ventilator stand verschijnt even en dan springt het menu weer naar het standaard scherm (tijdweergave)
komt iemand dit bekend voor ? tips ? hoor graag..
- krekwakwol
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: standkachel
Hallo Jasper, welkom hier. Het is niet verplicht, maar het wordt zeer gewaardeert als nieuwe forum leden zich even voorstellen.
Dat kan hier:
viewforum.php?f=11
Dat kan hier:
viewforum.php?f=11
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: standkachel
In 2007 aangemeld maar nooit via deze site voorgesteld
,
Groetjes Peter

Groetjes Peter
Re: standkachel
Hi Jasper,
Ben je er inmiddels achter wat het probleem is? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem...
Thanks alvast!
Ben je er inmiddels achter wat het probleem is? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem...
Thanks alvast!
- Multivan Generation
- Berichten: 34437
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: standkachel
Heb je de auto en met name de standkachel al eens laten uitlezen?Kali2010 schreef: 09 nov 2022, 12:52 Hi Jasper,
Ben je er inmiddels achter wat het probleem is? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem...
Thanks alvast!
Als er te veel fouten in het geheugen van de standkachel staan,
dan kun je dat geheugen soms wissen door de zekering er een paar seconden uit te halen en weer terug te steken.
Bijvoorbeeld een brandstoftank volume lager als 10%, en de standkachel wil opstarten, kan resulteren in een foutmelding.
Accuspanning die inklapt bij opstarten van de standkachel komt ook vaak voor omdat de huishoudaccu op zijn laatste benen loopt.
Wellicht dat hij het daarna doet,
en anders is de kachel via OBD-stekker diagnostiseerbaar, of je kunt er mee naar een Webasto of Eberspacher dealer langs gaan.
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: standkachel
dank voor de reacties,
Ik heb het probleem nog niet opgelost, was nog geen prioriteit maar met dit weer wel lekker als ie het doet..
het zou inderdaad wel een storing kunnen zijn helaas zelf weinig ervaring in het uitlezen,
ik zou het eens bij een dealer proberen..
de kachel werkt volgens mij wel, met dit koude weer wordt ie volgens mij opgestart om de boel op te warmen..
wordt vervolgd..
Ik heb het probleem nog niet opgelost, was nog geen prioriteit maar met dit weer wel lekker als ie het doet..
het zou inderdaad wel een storing kunnen zijn helaas zelf weinig ervaring in het uitlezen,
ik zou het eens bij een dealer proberen..
de kachel werkt volgens mij wel, met dit koude weer wordt ie volgens mij opgestart om de boel op te warmen..
wordt vervolgd..
- Multivan Generation
- Berichten: 34437
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: standkachel
Dus je weet dat in juni al, en doet er vervolgens niets mee, en nu het buiten koud is, wordt je probleem weer actueel en moet het opgelost worden?JaspervdP schreef: 20 nov 2022, 21:36 dank voor de reacties,
Ik heb het probleem nog niet opgelost, was nog geen prioriteit maar met dit weer wel lekker als ie het doet..
het zou inderdaad wel een storing kunnen zijn helaas zelf weinig ervaring in het uitlezen,
ik zou het eens bij een dealer proberen..
de kachel werkt volgens mij wel, met dit koude weer wordt ie volgens mij opgestart om de boel op te warmen..
wordt vervolgd..
In de zomer met hogere temperaturen is onder de auto kruipen een stuk aangenamer als met deze gure buitentemperaturen denk ik dan..
Succes met het oplossen van je kachel probleem..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: standkachel
Heb je het nu over de standkachel of over de Zuheizer? Ik begrijp uit jouw bovenstaand bericht dat hij vanzelf opstart omdat het koud is, dan is het dus de Zuheizer. En dan is het ook logisch dat hij niet reageert op het bedieningspaneel want daar kan je de Zuheizer niet mee inschakelen.JaspervdP schreef: 20 nov 2022, 21:36 de kachel werkt volgens mij wel, met dit koude weer wordt ie volgens mij opgestart om de boel op te warmen..
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: standkachel
En de zuheizer zal t zomers niet doen...Hanz schreef: 21 nov 2022, 13:25Heb je het nu over de standkachel of over de Zuheizer? Ik begrijp uit jouw bovenstaand bericht dat hij vanzelf opstart omdat het koud is, dan is het dus de Zuheizer. En dan is het ook logisch dat hij niet reageert op het bedieningspaneel want daar kan je de Zuheizer niet mee inschakelen.JaspervdP schreef: 20 nov 2022, 21:36 de kachel werkt volgens mij wel, met dit koude weer wordt ie volgens mij opgestart om de boel op te warmen..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Multivan Generation
- Berichten: 34437
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: standkachel
Dat is niet geheel juist.
Ook bij zomerse temperaturen is een zuheizer diagnostiseerbaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: standkachel
Ok, niet vanzelf..;)Multivan Generation schreef: 22 nov 2022, 07:57Dat is niet geheel juist.
Ook bij zomerse temperaturen is een zuheizer diagnostiseerbaar.
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: standkachel
Het oorspronkelijke probleem was dat de standkachel niet reageert op het bedieningspaneel. Nu lijkt het erop dat het niet om een standkachel gaat maar om een zuheizer. En die zuheizer lijkt het, nu het wat kouder wordt, gewoon te doen. De vraag is dus of er nog wel een probleem is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: standkachel
Ik heb toevallig hetzelfde gehad (T5-GP met af fabriek 2 accu's en een standkachel). Bij mij waren er een paar problemen:
-Short to ground bij de dosing/metering pump
-Low voltage meerdere malen
-Heater unit locked
Die eerste schijnt vaker voor te komen en zat hem in vocht in de stekkers op de standkachel unit. Die zijn schoongemaakt. De tweede hing deels samen met de eerste, maar ik heb er last van dat de tweede accu niet goed oplaadt. Ik denk dat er te weinig met de auto gereden wordt en de tweede accu wordt vrij zwaar belast (rolstoellift, achterklep motor, stoel verschuif motoren). Af en toe hang ik de tweede accu dus aan de druppelaar. Komt overigens netjes 14,nogwat volt op de accu te staan dus dat is het probleem niet. Overigens is de tweede te tackelen door de standkachel in te schakelen met draaiende motor, dan deed ie 't wel.
De derde foutmelding komt voor zodra er meermaals een foutmelding geregistreerd is in de computer die maar niet opgelost wordt (in mijn geval de short to ground). Ook komt deze voor als je de standkachel inschakelt met minder dan ik geloof 10% brandstof in de tank. Deze foutmelding kan je niet zomaar wissen met VCDS. Je moet hiervoor eerst een parameter wegschrijven (zie wiki VCDS bij de foutcode), daarna is deze pas te wissen.
Overigens had ik destijds dat zowel de zuheizer als de standkachel zelf niet werkten. Als in, ik reed van Harderwijk naar Apeldoorn in de winter en als ik op kantoor aan kwam was de temperatuur meter nog steeds bijna op 0 en de motorolie een graad of 70-80. Nu werken ze allebei weer gelukkig.
-Short to ground bij de dosing/metering pump
-Low voltage meerdere malen
-Heater unit locked
Die eerste schijnt vaker voor te komen en zat hem in vocht in de stekkers op de standkachel unit. Die zijn schoongemaakt. De tweede hing deels samen met de eerste, maar ik heb er last van dat de tweede accu niet goed oplaadt. Ik denk dat er te weinig met de auto gereden wordt en de tweede accu wordt vrij zwaar belast (rolstoellift, achterklep motor, stoel verschuif motoren). Af en toe hang ik de tweede accu dus aan de druppelaar. Komt overigens netjes 14,nogwat volt op de accu te staan dus dat is het probleem niet. Overigens is de tweede te tackelen door de standkachel in te schakelen met draaiende motor, dan deed ie 't wel.
De derde foutmelding komt voor zodra er meermaals een foutmelding geregistreerd is in de computer die maar niet opgelost wordt (in mijn geval de short to ground). Ook komt deze voor als je de standkachel inschakelt met minder dan ik geloof 10% brandstof in de tank. Deze foutmelding kan je niet zomaar wissen met VCDS. Je moet hiervoor eerst een parameter wegschrijven (zie wiki VCDS bij de foutcode), daarna is deze pas te wissen.
Overigens had ik destijds dat zowel de zuheizer als de standkachel zelf niet werkten. Als in, ik reed van Harderwijk naar Apeldoorn in de winter en als ik op kantoor aan kwam was de temperatuur meter nog steeds bijna op 0 en de motorolie een graad of 70-80. Nu werken ze allebei weer gelukkig.