Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

piepende aanjager ventilatie

vragen over de T5
Plaats reactie
Frenky79
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2022, 21:52

piepende aanjager ventilatie

Bericht door Frenky79 »

Hallo,

Na een lange rit is de aanjager van de ventilatie begonnen met piepen en zoemen. Een snelle zoekopdracht op dit forum en youtube leert mij dat dit een bekend euvel is en dat de aanjager moet worden vervangen. Even Volkswagen gebeld en zij vragen het keurige bedrag van €433 voor alleen de aanjager.. 😬

Nu heb ik 2 vragen:
Is de aanjager gelijk voor alle modellen van de T5 (GP)?
en maakt het nog wat uit of deze met of zonder automatische airconditioning is? (Ik heb een T5 GP Cali met automatische airco.)

Ik overweeg een 2e hands motortje of aftermarket maar weet dus niet zeker of ik de juiste koop.

Alle advies is welkom!

Dank je.

Groeten, Frank
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: piepende aanjager ventilatie

Bericht door Lalk »

Ik heb vorige week de aanjager van mijn T5 (2007) zelf vervangen. Redelijk eenvoudig (wel een hoop schroeven).
De (aftermarket) aanjager kostte iets van €70.
Ik heb ‘m besteld via een bekende auto-onderdelen leverancier op internet (zoeken op kenteken of chassisnummer). Op YouTube staan filmpjes hoe je de aanjager kunt in- en uitbouwen.
Frenky79
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2022, 21:52

Re: piepende aanjager ventilatie

Bericht door Frenky79 »

Dank je! Ik ga er mee aan de gang 👌
Frenky79
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2022, 21:52

Re: piepende aanjager ventilatie

Bericht door Frenky79 »

Even om dit draadje af te maken zodat de volgende er ook z'n voordeel aan heeft:
- ik heb een aftermarket aanjager gekocht, er zijn veel merken, let even op dat je de juiste koopt. (wel/niet automatische airco) en let ook op dat je niet per ongeluk de aanjager voor achterin koopt. (die ziet er ook anders uit)

In en uitbouwen is met de juiste instructies niet moeilijk, let er op dat de sierstrip voor de airbag niet losgetrokken kan worden zonder eerst de borgpen aan de achterkant los te maken. (zie video hieronder, het dashboard van mij T5 GP California was gelijk)



Dit filmpje heb ik ook nog gevonden, gaat ook om een T5 GP maar dan met een ander dashboard:



Vergeet ook niet gelijk het luchtfilter te vervangen, gaat een stuk makkelijk met het dashboard open.

Mijn aanjager loopt weer als een zonnetje! 💪
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: piepende aanjager ventilatie

Bericht door Multivan Generation »

:toppie

Goed gedaan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie