Net terug van een pre roetmeting voor de APK, hij liep de meter uit, dat betekend meer dan 5 miljoen deeltjes, dus het wordt tijd voor een nieuwe roetfilter
De APK loopt 28 april af, dus ik heb nog even tijd om te vervangen of uitschrijven bij de RDW, maar dat vind ik in deze tijd eigenlijk not done meer.
Geeft geen storingsmelding overigens.
Toch maar even informeren hier. https://www.uitlaatdiscounter.nl/uitlaa ... r?id=17365
bemeall schreef: 14 mar 2023, 12:32
Ai. Ik ben ook zeer benieuwd naar de deeltjes test, 'mag' deze maand ook nog voor APK.
Iemand al ervaring met de 2.0 TDI uit de T5 GP en de roetmeting?
Het lijkt mij dat de staat van je roetfilter meer afhangt van het gebruik van de auto en je rijstijl dan van het type motor. Dus of je iets hebt aan ervaringen van anderen?
Ik weet niet hoe de vorige eigenaar de bus gebruikte, maar ik gebruik de bus eigenlijk niet voor korte ritjes en dus hij wordt altijd warm. Als het buiten kouder is dan 10 graden dan warm ik de motor altijd voor met de motor verwarmer.
Maar dit is de eerste keer met een deeltjesteller, dus misschien is hij al 10 jaar kapot.
En om er staat inmiddels ook al 340000 km op de teller, dus dan verbaast het me ook niet. Leuk is het natuurlijk niet
Onze bus heeft op 15-2-23 een APK keuring gehad. Geen problemen. CCFCA308X1
Wel gebruik ik regelmatig Wyns Particulate filter en Wyns extreme injector cleaner.
Groet Eurocook
Laatst gewijzigd door eurocook op 15 mar 2023, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb de monteur gevraagd over additieven, maar dat kan wel helpen bij verstopte roetfilters, maar hier kan wel een scheur of zoiets in zitten of te ruim in het huis en daar helpen additieven niet tegen. Helaas.
Hanz schreef: 14 mar 2023, 15:28
Het lijkt mij dat de staat van je roetfilter meer afhangt van het gebruik van de auto en je rijstijl dan van het type motor. Dus of je iets hebt aan ervaringen van anderen?
Gebruik en rijstijl hebben natuurlijk invloed op het roetfilter. Maar als er van hetzelfde type veel of juist weinig problemen ervaren bij de test kan ik m’n kansen toch beter inschatten
Overigens zag ik dat als je het roetfilter laat uitschrijven bij de RDW, over de fijnstoftoeslag op de MRB ook het kwarttarief geheven wordt. Dus per saldo is dat een verhoging van 8 of 9,- per maand. En vooralsnog blijft de EURO millieuclassificatie staan. Dus dan kun je je afvragen hoeveel een eventuele reparatie je waard is.
Overigens zag ik dat als je het roetfilter laat uitschrijven bij de RDW, over de fijnstoftoeslag op de MRB ook het kwarttarief geheven wordt. Dus per saldo is dat een verhoging van 8 of 9,- per maand. En vooralsnog blijft de EURO millieuclassificatie staan. Dus dan kun je je afvragen hoeveel een eventuele reparatie je waard is.
Dat is niet helemaal correct, sommige milieu zones zijn met Euro 4 al verboden, BEHALVE als je een DPF op je kenteken hebt staan(en deze er dus ook werkelijk onder zit) dan mag je daar wel in.
En dat zou in de toekomst mogelijk vaker kunnen voorkomen, dat een DPF de doorslag kan geven.
krekwakwol schreef: 14 mar 2023, 17:12
Ik heb de monteur gevraagd over additieven, maar dat kan wel helpen bij verstopte roetfilters, maar hier kan wel een scheur of zoiets in zitten of te ruim in het huis en daar helpen additieven niet tegen. Helaas.
Ik zag laatst iemand met een cameraatje door de sensor opening kijken of er echt iets stuk is.
Hanz schreef: 14 mar 2023, 15:28
Het lijkt mij dat de staat van je roetfilter meer afhangt van het gebruik van de auto en je rijstijl dan van het type motor. Dus of je iets hebt aan ervaringen van anderen?
Gebruik en rijstijl hebben natuurlijk invloed op het roetfilter. Maar als er van hetzelfde type veel of juist weinig problemen ervaren bij de test kan ik m’n kansen toch beter inschatten
En als je dan weet dat je kans maakt op afkeur, wat ga je dan doen? Alvast preventief vervangen of duimen dat hij toch door de keuring komt?
bemeall schreef: 14 mar 2023, 12:32
Ai. Ik ben ook zeer benieuwd naar de deeltjes test, 'mag' deze maand ook nog voor APK.
Iemand al ervaring met de 2.0 TDI uit de T5 GP en de roetmeting?
Yep, onlangs gekeurd geen problemen. Misschien heeft wel geholpen dat we een paar dagen voor de meting op en neer zijn geweest naar Oostenrijk. En (waar het mocht) even lekker hebben doorgereden.
Hoorde overigens ergens dat GTL tanken nog een positief resultaat kan hebben op de meting?