Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vw T5 camper kopen of niet

vragen over de T5
Mangler
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2023, 22:05

Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Mangler »

Goededag,

Ik ben op een tweedehands VW Transporter T5, bouwjaar 2004 gestoten dat omgebouwd is naar een camper.
De auto heeft 240k op de teller.

Ik ken zelf weinig van auto’s dus besloot ik hem te Googelen.
De motor is een 2.5 TDI 96kw.
Na wat opzoekwerk stootte ik al gauw op veel probleemgevallen met deze motor en dit schrikt me toch wel af.

De eerste eigenaar zou de motor volledig vervangen hebben, de 2e eigenaar zou de motor gereviseerd hebben en de huidige eigenares zou er de afgelopen 2 jaar 60k mee gereden hebben zonder problemen aan de motor.
Zij verkoopt de wagen nu omdat hij te klein geworden is om met 3 personen te gaan kamperen. (Het dochtertje wordt te groot)
Voor de rest kon ze me niet vertellen wanneer de motor gereviseerd is door de vorige eigenaar. (Ze kennen ook echt niets van auto’s)

Moet ik me nog zorgen maken over de gekende 2.5 TDI problemen als de motor vervangen & gereviseerd is of worden deze problemen degelijk aangepakt bij een revisie?

Ik zou de wagen hoofdzakelijk willen gebruiken om bij wijze van spreken rond de kerktoren te rijden om te gaan vissen.
1x per jaar misschien eens Frankrijk en een paar keer per jaar naar de Belgische kust ofzo. Heel veel kilometers zou hij dus niet doen, gezien het een tweede wagen zou worden.

Valt deze koop af te raden of niet?

Mvg
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door SyncRoon »

30K per jaar is een wagen voor dagelijks gebruik en dan weg doen omdat die te klein is voor vakantie? Dat kan. Historie is apart maar goed gereviseerd en daarna onderhouden hoeft niks mis mee te zijn. Dan is een historie van km/facturen wel belangrijk en heeft zijn meerwaarde.

Gaat het om een Belgische wagen of moet je hem invoeren vanaf elders?
Groet, Ronald
Mangler
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2023, 22:05

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Mangler »

SyncRoon schreef: 24 apr 2023, 11:50 30K per jaar is een wagen voor dagelijks gebruik en dan weg doen omdat die te klein is voor vakantie? Dat kan. Historie is apart maar goed gereviseerd en daarna onderhouden hoeft niks mis mee te zijn. Dan is een historie van km/facturen wel belangrijk en heeft zijn meerwaarde.

Gaat het om een Belgische wagen of moet je hem invoeren vanaf elders?
De huidige verkoopster is (zonder de mensen te willen beoordelen) het type “hippie” dat dus erg vaak met de camper op stap is. Dochtertje wordt te groot om vooraan op neergeklapte zetels te slapen.

Het probleem is dus dat zij er geen facturen van heeft, ze weet zelf ook niet wanneer de vorige eigenaar deze gereviseerd heeft. Ik neem aan dat ze zelf de moeite destijds ook niet gedaan heeft om er facturen van te vragen.

Worden de gekende problemen verholpen bij een revisie of wordt alles weer exact hetzelfde gemaakt en blijven de zwakke punten dus gewoon bestaan?

Het is een Belgische wagen.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door SyncRoon »

Laat ik wel oordelen, het type hippie geeft mij niet echt vertrouwen, alternatief geen probleem mee maar hippie's :zwaai . Geen facturen maar wel een mooi verhaal, dat mag je op jezelf laten indalen. Of de wagen aan je behoefte voldoet weet je zelf het best. Techniek kan je laten beoordelen bij een garage / aankoopkeuring. Af gaan op onze meningen is net zo groot risico als aankoop van een hippie :knipoog
Groet, Ronald
Mangler
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2023, 22:05

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Mangler »

Ja hippie, alternatief, geen idee wat het verschil is qua definitie, denk dat ik meer doelde op alternatief. :nuts
Ik heb even nagevraagd of er facturen zijn van het onderhoud sinds zij hem in het bezit hebben.

Het gaat er me vooral om dat deze motor nogal veel zwakke punten heeft als je hem opzoekt & ik vraag me af of deze verholpen zijn na een revisie of dat de motor dan even slecht blijft maar dan met een nieuwe kilometerstand.

Wat die kilometerstand betreft; De huidige 240k zijn de totale kilometers van de wagen en niet van de nieuwe motor toch? Of hoe werkt dit na een revisie/nieuwe motor?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door SyncRoon »

Geen factuur van revisie zal je ook niet weten wat er gedaan is en door wie. De 240k moet totale stand zijn anders is er aan de teller gerotzooid. En 180K met vervangen motor en motorrevisie betekend toch dat er wel wat mis is gegaan bij de 1e eigenaren.

met andere woorden, als er geen aantoonbare historie is, en zeker van de laatste 60K en 2 jaar, dan kan je ook geen waarde ontlenen aan de verhaaltjes.
Groet, Ronald
Mangler
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2023, 22:05

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Mangler »

SyncRoon schreef: 24 apr 2023, 12:36 Geen factuur van revisie zal je ook niet weten wat er gedaan is en door wie. De 240k moet totale stand zijn anders is er aan de teller gerotzooid. En 180K met vervangen motor en motorrevisie betekend toch dat er wel wat mis is gegaan bij de 1e eigenaren.

met andere woorden, als er geen aantoonbare historie is, en zeker van de laatste 60K en 2 jaar, dan kan je ook geen waarde ontlenen aan de verhaaltjes.
Die revisie en motorwissel op 180k vind ik ook speciaal inderdaad. Langs de andere kant is het ook weer positief dat dit al gebeurd is.
Ik zou verwachten dat ze zou zwijgen over de historie van de motor als ze echt dingen achter zou willen houden.

Maar goed, dat is giswerk natuurlijk. Ik kijk welke papieren er juist zijn van de historie. :)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Hanz »

Mangler schreef: 24 apr 2023, 11:14 De eerste eigenaar zou de motor volledig vervangen hebben, de 2e eigenaar zou de motor gereviseerd hebben . . .
En daar is dus geen enkele papieren documentatie van ?! Mmmm, ik zou hem laten staan. Of hij moet wel spotgoedkoop zijn zodat je nog wat financiële armslag hebt voor eventuele tegenvallers.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mangler
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2023, 22:05

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Mangler »

Hanz schreef: 24 apr 2023, 13:02
Mangler schreef: 24 apr 2023, 11:14 De eerste eigenaar zou de motor volledig vervangen hebben, de 2e eigenaar zou de motor gereviseerd hebben . . .
En daar is dus geen enkele papieren documentatie van ?! Mmmm, ik zou hem laten staan. Of hij moet wel spotgoedkoop zijn zodat je nog wat financiële armslag hebt voor eventuele tegenvallers.
Dat heb ik nu dus nagevraagd. Ik ging er van uit van niet gezien ze niet weet wanneer dit gedaan is, enkel dat het bij de vorige eigenaar was.
Moet dit ergens in een boekje genoteerd zijn oid? (Als ze echt niks van auto’s kent zou het nog kunnen dat het wel ergens genoteerd staat zonder dat ze het weet)

De auto zelf kost 7k. Lijkt mij, als leek, wel een eerlijke prijs.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door SyncRoon »

Wat is eerlijk? gebruikte wagens blijft een verhaal apart. Lage prijs kan te mooi om waar te zijn. Je koopt er ook niks voor als je voor een dubbeltje op 1e rang zit en vervolgens een reparatie traject in gaat voor je de wagen kan gebruiken. (zoiets als mijn 4M, nog steeds gewoon goeie prijs, oplopende kosten en een hoop werk) Had al een half jaar kunnen rijden als bestelwagen lol....

Een verkoopprijs spiegelen aan gemiddelden heeft ook geen waarde als je de andere wagens niet kent. Een vergelijk kan je maar zelf echt maken als je genoeg uitvoeringen en onderhoudstoestanden gezien hebt.

Ik heb een 308SW als priveauto gekocht, met vervangen motor in het boekje bijgeschreven, maar dat was onderhoud in dealergarage vanuit een leasecontract. Navraag op chassisnummer bij mijn vaste peugeot garage bevestigde complete historie + dat de wagen waarschijnlijk al een half jaar uit de lease stond te wachten voor verkoop/opkoper....
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Hanz »

Mangler schreef: 24 apr 2023, 13:09
Hanz schreef: 24 apr 2023, 13:02
Mangler schreef: 24 apr 2023, 11:14 De eerste eigenaar zou de motor volledig vervangen hebben, de 2e eigenaar zou de motor gereviseerd hebben . . .
En daar is dus geen enkele papieren documentatie van ?! Mmmm, ik zou hem laten staan. Of hij moet wel spotgoedkoop zijn zodat je nog wat financiële armslag hebt voor eventuele tegenvallers.
Dat heb ik nu dus nagevraagd. Ik ging er van uit van niet gezien ze niet weet wanneer dit gedaan is, enkel dat het bij de vorige eigenaar was.
Moet dit ergens in een boekje genoteerd zijn oid? (Als ze echt niks van auto’s kent zou het nog kunnen dat het wel ergens genoteerd staat zonder dat ze het weet)

De auto zelf kost 7k. Lijkt mij, als leek, wel een eerlijke prijs.
Motorwissel of revisie hoeft niet altijd in het onderhoudsboekje te staan. Het kan ook aangetoond worden met facturen. En dan nog is de vraag wat er bij de revisie precies gebeurd is, want de ene revisie is de andere niet.
En of het een eerlijke prijs is? Lees wat Syncroon daarover schrijft en het hangt natuurlijk ook af hoe de ombouw tot camper gedaan is. Ook daarin bestaan heel veel varianten en kwaliteitsniveaus.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mangler
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2023, 22:05

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Mangler »

Sterke punten. Ik kijk wat er juist bij is van papieren. :)
Tsport
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 sep 2016, 18:37

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Tsport »

De (dure) "probleemgevallen met deze motor" hebben vooral betrekking op het lekken van diesel via de injectoren
in de olie. Daar hebben vrijwel alle T5 motoren type 1.9 / 2.5 tdi uiteindelijk last van.
Het is te herkennen als de motor koud goed aanslaat, maar flink warm niet. Dit leidt tot vervroegde motorslijtage/defect.
Dit dus testen voor aankoop.
Op dit forum is al eerder door leden de remedie, de pde-brücke of injectorbrug toegelicht.
Als die revisie serieus is uitgevoerd, is de injectorbrug toen ook al aangebracht. Qua kilometerstand wordt het anders nu wel tijd hiervoor.
Dus voor aankoop visueel checken op aanwezigheid injectorbrug.
Het zijn prachtige bussen, maar als er wat mee is kan het (heel) duur worden.
Ook toeval speelt mee, de uitlaatspruitstukken bij de T5 motoren zijn aan de binnenzijde niet afgeslepen waardoor je de pech kunt hebben dat een lasdruppeltje uiteindelijk richting turbo schiet en veel vernielt.
t2 1584cc 35 kW->t4 1896cc 50 kW-> Vito 2143cc OM651(reduziert)100 kW
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Pascal-141 »

Er word vaak gezegd "de motor is gereviseerd" , dat word door verkopers graag gebruikt word als verkoopspraat , maar de alu onderblok van de 2.5tdi T5 motor laat zich niet zo simpel écht reviseren . ALU cilinders met nicasil coating kan niet iedereen reviseren ...
Velen denken dat een nieuwe cilinderkoppakking of een nieuwe turbo of zo al onder de noemer "motorrevisie" valt ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 543
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Vw T5 camper kopen of niet

Bericht door Muug »

Pascal-141 schreef: 24 apr 2023, 15:32 ALU cilinders met nicasil coating kan niet iedereen reviseren ...
Da's waar. Bij motorfietsen (en daar weet ik veel van, durf ik te denken) is dat ook zo. Da's helemaal geen kwestie van uitboren, honen etc. Integendeel zelfs. Als die nicasil coating beschadigd is, weet ik niet of dat nog te repareren valt.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Plaats reactie