Ten tweede is de ruimte beperkt. Er is door de verhoogde zijkanten op het dak circa 98 x 77 cm beschikbaar, ik kan daarvoor geen panelen vinden van meer dan 80W. Nou gebruiken wij nauwelijks meer dan de koelkast en de radio, ik zou er mee kunnen leven maar dat is wat krap.
Ik heb een lichte voorkeur voor een flexibel paneel. Plakken is wel wat riskant met oog op defect, dus dan zou ik een zeer goede kwaliteit paneel willen nemen, voor de zekerheid. Ik las dat onder zeilers Solbian wordt geadviseerd. Andere tips? Een hard paneel zou ook kunnen maar ik zou de voeten dan niet vast kunnen schroeven, de onderkant van het dak is onbereikbaar.
Qua gebruik: het lijkt me fijn om in Scandinavie meer dan 4 dagen ergens te kunnen blijven zonder stroom. We zijn ook wel eens een week weg van de camper (kajaktrektocht), soms is dan dan de huishoudaccu (bijna) leeg. Dat wil ik graag voorkomen. Een los paneel is dan niet handig (diefstal).
Ik zat er ook aan te denken de dakrails te gebruiken maar dragers daarvoor kosten bij Reimo bijna 500 euro! Bovendien vind ik het niet zo fraai.