Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
iemand ervaring met falken wild peak at
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 23 apr 2017, 14:29
iemand ervaring met falken wild peak at
Heeft er iemand ervaring met Falken Wild Peak ATWa onder zn bus?
Lees goeie reviews en niet teveel herrie op de weg.
Is bedoeld voor meer camper en sneeuw avontuur, niks xtreems
https://www.bandenleader.nl/auto-band/f ... r4QAvD_BwE
Deze staan er ook scherp op
https://www.bandenleader.nl/auto-band/t ... 8h-1556519
Lees goeie reviews en niet teveel herrie op de weg.
Is bedoeld voor meer camper en sneeuw avontuur, niks xtreems
https://www.bandenleader.nl/auto-band/f ... r4QAvD_BwE
Deze staan er ook scherp op
https://www.bandenleader.nl/auto-band/t ... 8h-1556519
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Falken hoor ik geregeld goede dingen over maar is wel in een andere bandenmaat. Binnen hetzelfde type band kunnen per bandenmaat er best grote verschillen zitten in slijtage/weggedrag etc.
Tot nu toe ben ik best tevreden over de General Grabber AT3. De maat 235/70R16 is erg goed (onder de jumper dangel en nu de T5 4M) Ik heb deze in 235/65R16 onder de expert dangel gehad maar met hoge loadindex een erg stugge band en slijtvastheid stuk minder dan de 70 serie.
Ik heb Toyo MT banden gereden, maar slijtvastheid ook niet zo, ook snel cuppen op de blokken. Op een paar aanhangers heb ik Toyo bestelbus banden. Die gaan probleemloos 8 jaar of langer mee.
Nu heb ik op de expert dangel 215/65R16 BF goodrich AT KO2 en die lijken tot nu toe vergelijkbaar wat slijtvastheid betreft met de 235/70R16 general grabbers. Echter stuk agressiever in terrein en minder tractie op de weg door kleiner contactoppervlak. Slipt veel makkelijker door dan de 235 banden, zeker nu met 200pk uit de 2.0HDI.
Type profiel kan ik wel aanraden. Is goede allrounder.
Tot nu toe ben ik best tevreden over de General Grabber AT3. De maat 235/70R16 is erg goed (onder de jumper dangel en nu de T5 4M) Ik heb deze in 235/65R16 onder de expert dangel gehad maar met hoge loadindex een erg stugge band en slijtvastheid stuk minder dan de 70 serie.
Ik heb Toyo MT banden gereden, maar slijtvastheid ook niet zo, ook snel cuppen op de blokken. Op een paar aanhangers heb ik Toyo bestelbus banden. Die gaan probleemloos 8 jaar of langer mee.
Nu heb ik op de expert dangel 215/65R16 BF goodrich AT KO2 en die lijken tot nu toe vergelijkbaar wat slijtvastheid betreft met de 235/70R16 general grabbers. Echter stuk agressiever in terrein en minder tractie op de weg door kleiner contactoppervlak. Slipt veel makkelijker door dan de 235 banden, zeker nu met 200pk uit de 2.0HDI.
Type profiel kan ik wel aanraden. Is goede allrounder.
Groet, Ronald
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 23 apr 2017, 14:29
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Hey Ronald,
Bedankt voor je reactie. Voor mij mag het wel iets meer een weg band zijn dan de bf goodrich of general grabber.
Stukjes stijle gravel berg weggetjes en idem met sneeuw
Ik vond de grabbers eigelijk ook met nat weer op de weg nietzo fantastisch. Maar dat waren dikke sloffen onder een Land Rover.
Qua maat zit ik nog te twijfelen tussen 225/65 r17 of 235/65 r17. Weet niet of ik daarmee weg kom zonder verhoging / de laatste
Wist trouwens niet dat bandenmaat dus ook uitmaakt, qua dynamiek, maar klinkt logisch
Bedankt voor je reactie. Voor mij mag het wel iets meer een weg band zijn dan de bf goodrich of general grabber.
Stukjes stijle gravel berg weggetjes en idem met sneeuw
Ik vond de grabbers eigelijk ook met nat weer op de weg nietzo fantastisch. Maar dat waren dikke sloffen onder een Land Rover.
Qua maat zit ik nog te twijfelen tussen 225/65 r17 of 235/65 r17. Weet niet of ik daarmee weg kom zonder verhoging / de laatste
Wist trouwens niet dat bandenmaat dus ook uitmaakt, qua dynamiek, maar klinkt logisch
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
235/65R17 komt vrijwel overeen met de 235/70R16 die ik rij. Dat past zonder problemen bij mij (16"onderstel), maar standaard was de bus met verzwaard veerpakket (3000kg GVW) afgeleverd (2 cm hoger). Ik heb nu wel een liftkit van transporterHQ eronder.
De Grabber AT3 is 70/30 terrein/weg geloof ik. Tegenhanger zou de BF Goodrich trail-terrain kunnen zijn. Dat is een setje die ik denk ik op de lichtmetaal CWE velgen ga leggen.
Vandaag in de duinen dikke pret. De 4motion is stuk directer in aangrijpen dan de visco in de dangel. Echter ook in de T5 eerst de tractiecontrol uit. De 235/70R16 grabbers drijven meer op het rulle zand dan de smalle 215/65R16 BF's. Graven ook minder snel in omdat de tractie directer is. Ook merk ik dat het motormanagement van de TDI beter is in lage toeren dan de HDI. Die wurgt onder de 2000 toeren af maar de TDI trekt op 1200 toeren lui door en krijg je de wielen terug in 'spinnen' zonder in te graven en kruip je zo verder. Zelfs vanuit stilstad kom ik redelijk goed weg, anders moest ik echt rekening houden dat ik het duin af weg moest kunnen komen.
Als je voor de prijs gaat zou ik de Toyo kiezen voor de Falken. De loadindex is netjes met 108, maar vanwege de 65 serie bandhoogte kan dit best een stugge wand zijn. Ik ben liefhebber van hoge series banden...... Jammer dat 15" velgen niet passen. Bij 17"transporters passen denk ik de 16"velgen niet (andere remmen)
De Grabber AT3 is 70/30 terrein/weg geloof ik. Tegenhanger zou de BF Goodrich trail-terrain kunnen zijn. Dat is een setje die ik denk ik op de lichtmetaal CWE velgen ga leggen.
Vandaag in de duinen dikke pret. De 4motion is stuk directer in aangrijpen dan de visco in de dangel. Echter ook in de T5 eerst de tractiecontrol uit. De 235/70R16 grabbers drijven meer op het rulle zand dan de smalle 215/65R16 BF's. Graven ook minder snel in omdat de tractie directer is. Ook merk ik dat het motormanagement van de TDI beter is in lage toeren dan de HDI. Die wurgt onder de 2000 toeren af maar de TDI trekt op 1200 toeren lui door en krijg je de wielen terug in 'spinnen' zonder in te graven en kruip je zo verder. Zelfs vanuit stilstad kom ik redelijk goed weg, anders moest ik echt rekening houden dat ik het duin af weg moest kunnen komen.
Als je voor de prijs gaat zou ik de Toyo kiezen voor de Falken. De loadindex is netjes met 108, maar vanwege de 65 serie bandhoogte kan dit best een stugge wand zijn. Ik ben liefhebber van hoge series banden...... Jammer dat 15" velgen niet passen. Bij 17"transporters passen denk ik de 16"velgen niet (andere remmen)
Groet, Ronald
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 23 apr 2017, 14:29
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Ik ben uiteindelijk voor de falken wildpeak at3wa 225/65 r17 gegaan
Rijd lekker, geen extra lawaai en ziet er leuk uit voor een semi AT band. Nu nog de bergen in ))
Rijd lekker, geen extra lawaai en ziet er leuk uit voor een semi AT band. Nu nog de bergen in ))
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Ronald, hoe breed zijn je 16" velgen dan in combinatie met de 235/70 banden?SyncRoon schreef: ↑15 jun 2023, 19:29 235/65R17 komt vrijwel overeen met de 235/70R16 die ik rij. Dat past zonder problemen bij mij (16"onderstel), maar standaard was de bus met verzwaard veerpakket (3000kg GVW) afgeleverd (2 cm hoger). Ik heb nu wel een liftkit van transporterHQ eronder.
De Grabber AT3 is 70/30 terrein/weg geloof ik. Tegenhanger zou de BF Goodrich trail-terrain kunnen zijn. Dat is een setje die ik denk ik op de lichtmetaal CWE velgen ga leggen.
Vandaag in de duinen dikke pret. De 4motion is stuk directer in aangrijpen dan de visco in de dangel. Echter ook in de T5 eerst de tractiecontrol uit. De 235/70R16 grabbers drijven meer op het rulle zand dan de smalle 215/65R16 BF's. Graven ook minder snel in omdat de tractie directer is. Ook merk ik dat het motormanagement van de TDI beter is in lage toeren dan de HDI. Die wurgt onder de 2000 toeren af maar de TDI trekt op 1200 toeren lui door en krijg je de wielen terug in 'spinnen' zonder in te graven en kruip je zo verder. Zelfs vanuit stilstad kom ik redelijk goed weg, anders moest ik echt rekening houden dat ik het duin af weg moest kunnen komen.
Als je voor de prijs gaat zou ik de Toyo kiezen voor de Falken. De loadindex is netjes met 108, maar vanwege de 65 serie bandhoogte kan dit best een stugge wand zijn. Ik ben liefhebber van hoge series banden...... Jammer dat 15" velgen niet passen. Bij 17"transporters passen denk ik de 16"velgen niet (andere remmen)
En wat is de maximale breedte die om een 16"x6,5J standaard lichtmetaal van een T5 (legaal)past.
Ik zit te denken aan de Outpost van Nokian in de maat 225/70-16.
(Ik ben nou eenmaal een Nokian fan)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Ik heb de 235/70R16 nu op de standaard 6,5J stalen 16"velg. Bollen dan wel lekker op. De Borbet CWE zijn 7J, daar komt uiteindelijk een nieuwe band in 235 of 245 op. (die CWE mag volgens Borbet 255 breed op!)
Breedtemaat velg en breedtemaat band hebben vanuit de producent veelal hun eigen beperkingen tot montage. Dit is echter niet 1 op 1 makkelijk terug te vinden. Vroeger had je de website van mayerosch (offroadreifen) en daar stond bij de band 90% van de tijd de geadviseerde velgbreedte....
Er zijn wel 'lijsten' o.a. bij Bandenleader maar die zijn vrij standaard maar als richtlijn wel ok. Wettelijk is er denk ik geen norm in de zin dat dit apk-plichtig is zoals profieldiepte en loadindex. De 235 zijn gemonteerd met een vraagteken tot die zag onder welke bus ze kwamen ;-) Bij dezelfde man doe ik ook de APK en dat was geen enkel probleem. Ik moet enkel rekening houden bij rijden op lagere bandendruk dat ze misschien makkelijker van het velgbed komen. https://www.bandenleader.nl/advies-band ... autobanden
Zodra je natuurlijk extreem gaat en je bent betrokken bij een ongeval is het de vraag of er een causaal verband tussen bandenmaat/velgmaat (mede) oorzaak van dat ongeval is of een gevolg ervan.
Breedtemaat velg en breedtemaat band hebben vanuit de producent veelal hun eigen beperkingen tot montage. Dit is echter niet 1 op 1 makkelijk terug te vinden. Vroeger had je de website van mayerosch (offroadreifen) en daar stond bij de band 90% van de tijd de geadviseerde velgbreedte....
Er zijn wel 'lijsten' o.a. bij Bandenleader maar die zijn vrij standaard maar als richtlijn wel ok. Wettelijk is er denk ik geen norm in de zin dat dit apk-plichtig is zoals profieldiepte en loadindex. De 235 zijn gemonteerd met een vraagteken tot die zag onder welke bus ze kwamen ;-) Bij dezelfde man doe ik ook de APK en dat was geen enkel probleem. Ik moet enkel rekening houden bij rijden op lagere bandendruk dat ze misschien makkelijker van het velgbed komen. https://www.bandenleader.nl/advies-band ... autobanden
Zodra je natuurlijk extreem gaat en je bent betrokken bij een ongeval is het de vraag of er een causaal verband tussen bandenmaat/velgmaat (mede) oorzaak van dat ongeval is of een gevolg ervan.
Groet, Ronald
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Dus volgens de tabel van bandenleader is 225 te breed voor de 6,5j velg.
En met een smallere band wordt de loadindex een stuk lager, hmm
Dat wordt nog even zoeken of grotere velgen.
En met een smallere band wordt de loadindex een stuk lager, hmm
Dat wordt nog even zoeken of grotere velgen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Ik kan graag met de vinger wijzen maar zo heet zou ik de soep niet eten met die bandenmaten. Op de 16" T3 liggen 5,5J velgen. De bandenmaat daarvoor 205R16. Daar wijkt de lijst van Bandenleader ook al op af.... Ook werd de 215 en 225 breedte toegelaten maar dan wel op basis van toelating van de bandenproducent (en daar had je dan bar weinig keuze in)
Voor een normale bus zou ik 235 op minstens een 7J willen. Op mijn expert had ik de 235 op standaard velgen 7J en dan is de wand een stuk vlakker. Maar een 225 zou ik zonder nadenken op 6.5J monteren.
Je zou kunnen navragen bij de leverancier waar je wil bestellen of de handel/montagepartner waar je zaken mee doet.
Voor een normale bus zou ik 235 op minstens een 7J willen. Op mijn expert had ik de 235 op standaard velgen 7J en dan is de wand een stuk vlakker. Maar een 225 zou ik zonder nadenken op 6.5J monteren.
Je zou kunnen navragen bij de leverancier waar je wil bestellen of de handel/montagepartner waar je zaken mee doet.
Groet, Ronald
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Oké. dank je, ik zal eens de leverancier vragen waar ik ze bestel, monteren doe ik altijd zelf.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Doen jullie wel de tellerunit aanpassen aan de nieuwe bandenmaat?
Dit in verband met gereden snelheid en afstand die af gaat wijken.
Dit in verband met gereden snelheid en afstand die af gaat wijken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Neuh.....kan dat bij een 2007? is dat via VCDS te regelen? Is dat de snelheidsmeter die je 'ijkt', de kilometer teller of beide?
Groet, Ronald
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Scheelt dat zoveel dan?
Hij geeft nu op de teller ik denk 5 of 6 procent meer aan dan de GPS.
Hij geeft nu op de teller ik denk 5 of 6 procent meer aan dan de GPS.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: iemand ervaring met falken wild peak at
Dat kon bij de T4 al, en ja ook bij de T5
https://tiresize.com/comparison/
dan zie je hoeveel de snelheid afwijkt en het aantal omwentelingen ook..
Kijk: je kunt er wel alles onderkwakken wat past, maar het moet natuurlijk wel in marges vallen(spoorbreedte toename en aantal omwentelingen/km)
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 05 jul 2023, 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...