Hoi Allen,
Ik ben redelijk nieuw hier op het forum en probeer te leren over onderhoud en optimaliseren van het 2.5 AHD blok in mijn LT camper.
Ik heb begrepen dat dit min of meer het zelfde blok is als de 102pk acv uit de t4.
De kmstand van mijn camper is ongeveer 220tkm. Ik he het nodige onderhoud uitgevoerd (olie, filters de nodige pakkingen, n75 klep en uitlaat incl roetfilter vervangen). Na de zomer volgen nog de inlaat reiniging en d-riem wissel.
Volgens mij ben ik dan straks aardig bij qua onderhoud. Wat ik verder zou willen is de motor dan wat tunen. Ik vind het turbogat onderin ronduit irritant (onder 2000tpm gebeurt er vrijweinig) en ik wil eigenlijk dat ie overall lekker aan het gas hangt en veel power heeft. De camper is een alkoof (hoog breed en lomp dus).Een racemonster gaat en moet het niet worden. Soepel rijden en een comfortabele kruissnelheid van 100-110 (en wat over om een keer in te halen) zijn de bedoeling. Owja redelijk makkelijk berg op is ook fijn natuurlijk.
Ik heb al een chiptuning (gechipte plug en play ecu gekocht). Dat rijdt al aangenamer maar nog niet helemaal naar wens.
De stappen die ik nog wil doen.
Inlaat en egr reinigen , dan afdoppen
Roetfilter leeg halen (zit er net onder maar ik begrijp dat dit wel helpt qua soeplesse, is dit zinvol? De camper heeft geen roetfilter op kenteken
Als dit klaar is ...????
Andere injectors?
Andere turbo?
Wat is jullie advies? Hoe krijg ik de meer power en comfort?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Advies motor 2.5 tdi AHD
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Advies motor 2.5 tdi AHD
Lees dit artikel maar eens,
dat heb ik jaren geleden eens geschreven.
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
groeten en veel leesplezier
Peter
dat heb ik jaren geleden eens geschreven.
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
groeten en veel leesplezier
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 jun 2023, 16:15
Re: Advies motor 2.5 tdi AHD
Ja die ken ik goed artikel!!
Weet iemand waar ik een afdekplaatje voor de egr kan kopen? Ik zie wel een complete kit maar ik wil de egr houden en er dan een plaatje tussen zetten en vacuum afdoppen.
Kan alleen geen losse plaatjes vinden
Weet iemand waar ik een afdekplaatje voor de egr kan kopen? Ik zie wel een complete kit maar ik wil de egr houden en er dan een plaatje tussen zetten en vacuum afdoppen.
Kan alleen geen losse plaatjes vinden
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 jun 2023, 16:15
Re: Advies motor 2.5 tdi AHD
Vanaf een engels forum begrijp ik dat een 2euro munt past tussen het uitlaat deel en de egr pijp. Iemand hier ervaring mee?
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Advies motor 2.5 tdi AHD
en dat schrijven Engelsen?karmannmissouri schreef: ↑05 jul 2023, 13:34 Vanaf een engels forum begrijp ik dat een 2euro munt past tussen het uitlaat deel en de egr pijp. Iemand hier ervaring mee?
Die moet je niet geloven, die hebben ponden
Gewoon even loshalen, papiertje pakken, omtrek overnemen, ook de gaten posities en dan bij een lokale metaalboer laten maken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Advies motor 2.5 tdi AHD
Neem dan wel RVS
Ik heb dat in het verleden ook zo gedaan , bij 54000 km , plaatje laten knippen.
Zelf wat vijlen en gaatjes boren , en dat vacuum gewoon laten voor wat het is.
Laat die klep maar bewegen heb je toch geen last meer van.
Ik heb dat in het verleden ook zo gedaan , bij 54000 km , plaatje laten knippen.
Zelf wat vijlen en gaatjes boren , en dat vacuum gewoon laten voor wat het is.
Laat die klep maar bewegen heb je toch geen last meer van.