update:
uiteindelijk toch maar gegaan voor de kabelset van ecs (nederlands bedrijf)
kabelset is geschikt voor t5 en t6 bussen korte en lange wielbasis
mede omdat we op onze camper dezelfde set hebben zitten, toch hiervoor gegaan (deze werkt namelijk al 6 jaar probleemloos)
tevens voorzien van canbus-module welke ingeleerd dient te worden op het huidige can-netwerk
gekozen voor een vaste trekhaak van steinhoff v-119 welke tot 2800kg belast mag worden
dus geschikt voor iedere transporter-bus
kabel-set van ecs vw126d1, inclusief letterlijk alles wat je nodig hebt, en fatsoenlijke kwaliteit en can-module welke ook geschikt is voor led, en pdc welke dus de sensoren uitschakelt bij het achteruit rijden
trekhaak was snel gemonteerd, maar wilde het stuk plastic, dus de vulling van de bumper zoveel mogelijk behouden, dus daar ben ik wel even mee bezig geweest om dit te vermaken, om ervoor te zorgen dat ik bij gebruik van de bus ook op de bumper kan staan, en op dit stuk plastic zitten ook een aantal bevestigingspunten voor de bekabeling van de pdc het is tenslotte mijn werkbus.
welke meer te verduren heeft dan ons campertje
bij mijn vorige werkbus, van mij oud-werkgever hebben ze bij van mossel het "plastic" deel wat achter de bumper zit gewoon weggelaten, wat resulteert in een slappe bumper op de stukken naast de trekstang waar de haak aan zit.
dit scheelt flink in montage tijd, sommige gebruiksaanwijzingen van trekhaak fabrikanten zeggen: weggooien en andere weer aanpassen..
onderste deel dashbord los, bestuurdersstoel moet eruit, en hier word de can-module geplaatst, de kabelset gaat onder de stoel, onder de auto naar achter naar de trekhaak met 13p stekker, vanuit de bestuurdesstoel gaat er kabels onder de mat door, waarvan 1 uiteindelijk door het schutbord, om uit te komen bij de motoraccu, afgezekerd met 3 zekeringen voor stroom op de stekkerdoos bij de trekhaak.
de andere kabels zitten aan het canbus-systeem afgetakt van de bcm,
met name het openhalen van de stekkers achter de bcm vond ik een lastig karwei, je komt er slecht bij, de pin-nummers zijn moeilijk leesbaar, en je dient de hoofdstekkers witte en zwarte van de bcm te herpinnen, goed te doen met geduld, maar je ligt wel als een slangenmens onder je dashbord
gebruiksaanwijzing is duidelijk, maar vergt wel technische know-how om dit tot een goed einde te brengen
al met al is het goed gelukt, met wat uitzoekwerk in vcds de trailermodule benaderd en geactiveerd.
module werkte voor het inleren wel meteen, maar de pdc "snapte" niet wanneer er een aanhanger aangekoppeld was wanneer er achteruit gereden werd, dus volop gepiep met achteruitrijden.
na het inleren is dit verholpen
al met al een volle dag werk, en ongeveer 350.- euro betaald voor een vaste trekhaak met fatsoenlijke kabelset
succes voor de mensen die er ook ooit zelf aan willen beginnen
groet, otzie