goldensax schreef: 28 jul 2023, 12:23
Over de versnellingsbakolie gesproken. Monteur krijgt de vulmoer niet los. Deze moet hij eruit boren en een nieuwe schroefdraad erin.
Lijkt mij geen goede aanpak, geeft nog meer troep in je versnellingsbak. Een beetje monteur heeft toch wel wat trucs in huis om zo'n dop los te krijgen; kruipolie of iets dergelijks, warm stoken, moersleutel verlengen om meer kracht te kunnen zetten enzovoort.
Maar je probleem is niet de bak want die functioneert goed als de pook maar meewerkt. Het is de pook die soms vast zit en en soms niet. Dat moet dan ook het eerste zijn waar je naar gaat kijken dus begin eens met het wegtrekken van de pookhoes.
In onderstaande tekening zie je welke onderdelen er aanwezig moeten zijn en hoe ze ten opzichte van elkaar zitten. Gewoon nummertje voor nummertje kritisch controleren of alles op de juiste plek zit, of het vast zit of juist beweegt als dat moet. En daar vandaan verder werken langs het schakelmechanisme tot je bij de schakelbolletjes bent aangekomen.
Ik acht de kans groot dat je bij deze inspectie het euvel tegenkomt. Ik begrijp trouwens niet waarom de monteur dit niet allang gedaan heeft.