Ik heb al een tijd een ander stuur met schakelflippers in onze bus zitten.
Dat is een stuur vanuit een Passat.
Voor de APK moet de claxon werken, en met dit stuur deed hij het niet.!
Dus het stuurkabelboompje een klein beetje aangepast en een bruin massakabeltje voorzien van een aftakking en de claxon werkte.
Ook meteen de verlichting in het stuurwiel, de multifunktie knoppen voor de MFA op het stuur werkten en ook de schakelflippers werkten
Nadien dacht ik om het even netter te maken, en het kabelboompje netjes te solderen en in het stuur een beetje draad getapt en ben met het tapje uitgeschoten tegen de wikkelveer. Dat wist ik niet.
Dus alles netjes aangesloten, getest en alles werkte..
Totdat er ineens witte rook vanuit de stuurkolom opsteeg en de claxon bleef toeteren
Dan moet je dus met spoed een airbag loshalen, terwijl de geur steeds erger wordt, de airbag kabelboom loshalen, het extra draadje verwijderen en de connector voor de stuurwiel bediening loshalen. Even rustig ademen en pfoe geluk gehad.. Dit had veel slechter kunnen aflopen
Maar er staan nadien een paar fouten in de tellerunit.
Stuurhoek sensor G85 is toast, ABS en ESP fouten, Airbag fouten.
Stuurhoek sensor kopen, welke heb je nodig en wat kost deze..?
Het artikelnummer kon ik in Etka wel vinden, en dan zie je veel verschillende prijzen staan.
Origineel kost deze rond de 270 euro, after market beginnen ze bij rond de 120 Euro.
Nadeel van after market is de levertijd, uiteindelijk met dank aan Erdem vastgesteld dat het onderdeelnummer 100% het juiste was en met spoed de wikkelveer bij de VW dealer besteld. Halve dag later was hij al geleverd.
Wikkelveer vervangen en nadien nog steeds ABS en ESP fouten en de rest ook
Via VCDS uitgelezen en gaf aan foutcode 00778 G85 stuurhoek sensor -- 005 geen of verkeerde basis instelling /kalibratie.
Hoe moet je nu de G85 basisinstelling uitvoeren/kalibreren via VCDS? Lees het stappenplan hieronder:
Stap 1 open VCDS
Stap 2 ga naar module 03 ABS
Stap 3 ga naar 16 (rechts beneden) en tik in 40168 en accepteer deze
Stap 4 ga naar basis instelling (04)
Stap 5 in het dropdown menu selecteer je basis instelling G85
Stap 6 in het venster van boven komt een knop aan/uit/verder, druk hierop
Stap 7 stuur helemaal recht gezet en je auto staat op een rechte weg ? druk op start (rechts naast meetwaardeblok 60)
Stap 8 rijd een stukje rechtdoor met tussen de 5-20km/u
Stap 9 stop en draai je stuur 100% naar rechts, hou het daar even en vervolgens 100% naar links en hou hem daar ook even (paar sec)
Stap 10 stuur weer recht zetten en je stuurhoek sensor is gekalibreerd.
EDIT: zie ook hier:
https://wiki.vcds.de/index.php/Lenkwinkelsensor
Artikelnummer voor mijn auto: 6Q0959654D
Zie ook hier:
linkje
En hier:
linkje 2
Lijkt erg op Valeo 251703, maar ik durfde het niet aan en de auto moest snel weer rijden, vandaar maar origineel gekocht.
Durf je die gok wel te nemen: let dan goed op de aansluitingen en de vorm. Want ga je puur op het artikelnummer( 6Q0959654D) af dan kun je ook bij verkeerde uitkomen ..
Moraal van het verhaal, soms kun je pech hebben, de kracht zit hem er in, hoe je er mee omgaat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...