Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Geen idee hoe het komt, maar als ik klaar ben met het verbeteren/aanpassen van een motorfiets of een wagen, dan begin ik automatisch zin te krijgen in iets anders. En onze T4 lijkt me nu echt wel klaar (in mijn ogen).
Dus zou ik me willen verdiepen in de wereld van de T5.
Zijn er te vermijden jaargangen of versies of motorblokken?
Ik heb hier bvb al gelezen dat de electronica regelmatig voor hoofdpijn kan zorgen?
Dus zou ik me willen verdiepen in de wereld van de T5.
Zijn er te vermijden jaargangen of versies of motorblokken?
Ik heb hier bvb al gelezen dat de electronica regelmatig voor hoofdpijn kan zorgen?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Zoek maar op 180 pl biturbo.
De 140pk dsg is de betere versie
Vooral op ERG versies kijken
Electronica zover ( 110k verder) zelf geen last. Cali comfi.
Vond de Vw huisradio nix
Verder erg tevreden. Maar zal ook afhangen van je wensen.
JB
De 140pk dsg is de betere versie
Vooral op ERG versies kijken
Electronica zover ( 110k verder) zelf geen last. Cali comfi.
Vond de Vw huisradio nix
Verder erg tevreden. Maar zal ook afhangen van je wensen.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Vooral een breed bed is belangrijk, lol. 112cm is minstens 10cm te weinig.
4x4 mag ook altijd.
Je bedoelt EGR?
4x4 mag ook altijd.
Je bedoelt EGR?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
- krekwakwol
- Berichten: 4107
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Ligt eraan welk bouwjaar, sowieso goed om te kijken naar de onderhouds historie.
Dat is toch wel belangrijk.
Mocht je een oudere nemen met een 2.5tdi motor, dan de olievuldop er even afdraaien tijdens stationair draaien of er geen afwijkende geluiden te horen zijn.
En luisteren of hij regelmatig loopt.
Wij hebben er achteraf best veel kosten aan gehad, ook door onwetendheid.
Zie mijn topic.
viewtopic.php?p=486172&hilit=Hartslag#p486172
Maar nu loopt hij weer als een zonnetje.
En zo zijn er meer topics over deze motoren te vinden.
Dat is toch wel belangrijk.
Mocht je een oudere nemen met een 2.5tdi motor, dan de olievuldop er even afdraaien tijdens stationair draaien of er geen afwijkende geluiden te horen zijn.
En luisteren of hij regelmatig loopt.
Wij hebben er achteraf best veel kosten aan gehad, ook door onwetendheid.
Zie mijn topic.
viewtopic.php?p=486172&hilit=Hartslag#p486172
Maar nu loopt hij weer als een zonnetje.
En zo zijn er meer topics over deze motoren te vinden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- FiReFiGHTeR1974
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 okt 2023, 22:40
- Locatie: Schiermonnikoog
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Ik zocht een 2.5 tdi rond 2010, uiteindelijk 2009 geworden met een mooie km stand van net onder de 200k.
Mij werd duidelijk, tijdens onze zoektocht, om niet voor de 174pk te gaan.
En uiteraard wat Arnold zegt, de historie.
Wij hebben, mede vanwege de reisafstand naar de verkoper, een aankoopkeuring laten doen.
Daar kwamen een paar aandachtspuntjes uit, die we konden gebruiken bij de onderhandeling.
Gr. en suc6 met de zoektocht! Gert.
Mij werd duidelijk, tijdens onze zoektocht, om niet voor de 174pk te gaan.
En uiteraard wat Arnold zegt, de historie.
Wij hebben, mede vanwege de reisafstand naar de verkoper, een aankoopkeuring laten doen.
Daar kwamen een paar aandachtspuntjes uit, die we konden gebruiken bij de onderhandeling.
Gr. en suc6 met de zoektocht! Gert.
T5 2.5TDI Trendline 96kW 2009
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Hallo allemaal,
Gisteren heb ik me hier aangemeld en voorgesteld (zie https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... bo#p519599).
Ik heb een T5 California biturbo op het oog uit 2012 met 250.000 km.
Hieronder probeer ik de aandachtspunten van dit type motor samen te vatten.
Dit komt van informatie uit diverse informatie op dit forum, YouTube (Redhead, zie bijvoorbeeld en andere internet sites.
Het kan zijn dat ik er hier en daar naast zit, want ik ben geen autotechneut. Aanvullingen, of verbeteringen van jullie kant zijn welkom!
Symptonen:
• Probleemgevallen met grote motorschade voornamelijk bij de BiTDI 2.0 met 180 pk, motorcode CFCA (T5 en T6).
• Ook van toepassing op de 204 pk versie, motorcode CXEB (T6).
• Symptomen o.a. sterk verhoogd olieverbruik, rook uit uitlaat, minder tot bijna geen vermogen, abnormaal geluid bij draaiende motor, storingsmeldingen (foutcode).
Oorzaken:
• Olie kan te heet worden door slecht werkende EGR oliekoeler
• Metaaldeeltjes die kunnen losraken in de EGR koeler komen in de cilinders en kunnen deze ernstig beschadigen.
(Oorzaak doordat er koelvloeistof in de diesel terecht komt en zodoende de aluminium EGR koelvinnen laat corroderen)??
Controle / oplossingen / preventie:
• Compressietest uit laten voeren om te controleren of de cilinders en zuigers (afdichting) niet zijn beschadigd.
Normal - 362 – 450 PSI
Min – 275 PSI
Maximum difference between cylinders – 75 PSI
• Olie laten analyseren om te onderzoeken of er metaaldeeltjes in zitten.
• Vaker olie verversen (2x zoveel als voorgeschreven interval, elke 15.000 km i.p.v. elke 30.000 km)??.
• Bij de EGR koeler vanaf het D-type koeler lijkt het corrosie probleem verholpen.
(Als er al motorschade is, heeft het geen zin alleen de EGR te vervangen).
Kan ik ervan uitgaan dat als de aan te kopen T5 niet al aantoonbare motorschade geeft en bij voorkeur al is voorzien van een EGR type D je redelijkerwijs mag aannemen niet met grote motorschade geconfronteerd gaat worden?
Groet, Martin
Gisteren heb ik me hier aangemeld en voorgesteld (zie https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... bo#p519599).
Ik heb een T5 California biturbo op het oog uit 2012 met 250.000 km.
Hieronder probeer ik de aandachtspunten van dit type motor samen te vatten.
Dit komt van informatie uit diverse informatie op dit forum, YouTube (Redhead, zie bijvoorbeeld en andere internet sites.
Het kan zijn dat ik er hier en daar naast zit, want ik ben geen autotechneut. Aanvullingen, of verbeteringen van jullie kant zijn welkom!
Symptonen:
• Probleemgevallen met grote motorschade voornamelijk bij de BiTDI 2.0 met 180 pk, motorcode CFCA (T5 en T6).
• Ook van toepassing op de 204 pk versie, motorcode CXEB (T6).
• Symptomen o.a. sterk verhoogd olieverbruik, rook uit uitlaat, minder tot bijna geen vermogen, abnormaal geluid bij draaiende motor, storingsmeldingen (foutcode).
Oorzaken:
• Olie kan te heet worden door slecht werkende EGR oliekoeler
• Metaaldeeltjes die kunnen losraken in de EGR koeler komen in de cilinders en kunnen deze ernstig beschadigen.
(Oorzaak doordat er koelvloeistof in de diesel terecht komt en zodoende de aluminium EGR koelvinnen laat corroderen)??
Controle / oplossingen / preventie:
• Compressietest uit laten voeren om te controleren of de cilinders en zuigers (afdichting) niet zijn beschadigd.
Normal - 362 – 450 PSI
Min – 275 PSI
Maximum difference between cylinders – 75 PSI
• Olie laten analyseren om te onderzoeken of er metaaldeeltjes in zitten.
• Vaker olie verversen (2x zoveel als voorgeschreven interval, elke 15.000 km i.p.v. elke 30.000 km)??.
• Bij de EGR koeler vanaf het D-type koeler lijkt het corrosie probleem verholpen.
(Als er al motorschade is, heeft het geen zin alleen de EGR te vervangen).
Kan ik ervan uitgaan dat als de aan te kopen T5 niet al aantoonbare motorschade geeft en bij voorkeur al is voorzien van een EGR type D je redelijkerwijs mag aannemen niet met grote motorschade geconfronteerd gaat worden?
Groet, Martin
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
@Martin,
Je hebt je gisteren aangemeld, welkom.
Misschien is het een goed idee om eerst eens uitgebreid de zoekfunctie te gebruiken om de vele vragen die in het verleden hier zijn gesteld (en beantwoord!) te bekijken. Voordat je meteen allemaal vragen begin te stellen die al heel vaak zijn gesteld (en beantwoord).
De kern van dit forum is vooral het delen van kennis en ervaring. Zo wordt iedereen wat wijzer.
Verder is het een goede gewoonte dat je niet het topic van een ander kaapt om daar je eigen vragen te stellen, maar dat je een eigen topic opstart met je (specifieke) vraag.
Je hebt je gisteren aangemeld, welkom.
Misschien is het een goed idee om eerst eens uitgebreid de zoekfunctie te gebruiken om de vele vragen die in het verleden hier zijn gesteld (en beantwoord!) te bekijken. Voordat je meteen allemaal vragen begin te stellen die al heel vaak zijn gesteld (en beantwoord).
De kern van dit forum is vooral het delen van kennis en ervaring. Zo wordt iedereen wat wijzer.
Verder is het een goede gewoonte dat je niet het topic van een ander kaapt om daar je eigen vragen te stellen, maar dat je een eigen topic opstart met je (specifieke) vraag.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Hallo Charles,
Mijn doel met deze post was juist om een samenvatting te maken van de informatie die hier verspreid over verschillende topics stond. Het is ook geenzins mijn bedoeling om een topic van een ander te "kapen". Aangezien dit de laatste topic is waar over de biturbo is gesproken, leek het me nutiig daarop voort te borduren.
Als het wenselijker is dat ik hiervoor een nieuw topic maak, dan zal ik dat doen.
Mijn doel met deze post was juist om een samenvatting te maken van de informatie die hier verspreid over verschillende topics stond. Het is ook geenzins mijn bedoeling om een topic van een ander te "kapen". Aangezien dit de laatste topic is waar over de biturbo is gesproken, leek het me nutiig daarop voort te borduren.
Als het wenselijker is dat ik hiervoor een nieuw topic maak, dan zal ik dat doen.
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Hallo,
onze zoektocht naar een deftige T5 is begonnen. We (2 volw + 3 kinderen) willen het (micro-)avontuur aangaan!
We zoeken dus een T5 waarvan de zetels kunnen gedraaid worden en waarin mini 2 a 3 kinderen kunnen slapen. Alle 5 zou ideaal zijn maar dat is waarschijnlijk niet realistisch. eigenlijk zal het busje vooral gebruikt worden voor daguitstapjes
Maar nu komt de vraag... hoe weet je welk model, uitvoering het best bij je past. of vooral welke uitvoeringen vermijd je beter? Nu zoeken we wel wat rond op het internet maar het is toch wat een kluwen. daarom ben ik wel blij met zo'n topic. indien iemand meer kan vertellen hou je vooral niet in :)
Onze eerste keuze is een benzine omdat we meer korte ritten maken maar die zijn moeilijk te vinden. we willen liever ook de motors van de sjoemelsoftware vermijden ...
Alvast bedankt
onze zoektocht naar een deftige T5 is begonnen. We (2 volw + 3 kinderen) willen het (micro-)avontuur aangaan!
We zoeken dus een T5 waarvan de zetels kunnen gedraaid worden en waarin mini 2 a 3 kinderen kunnen slapen. Alle 5 zou ideaal zijn maar dat is waarschijnlijk niet realistisch. eigenlijk zal het busje vooral gebruikt worden voor daguitstapjes
Maar nu komt de vraag... hoe weet je welk model, uitvoering het best bij je past. of vooral welke uitvoeringen vermijd je beter? Nu zoeken we wel wat rond op het internet maar het is toch wat een kluwen. daarom ben ik wel blij met zo'n topic. indien iemand meer kan vertellen hou je vooral niet in :)
Onze eerste keuze is een benzine omdat we meer korte ritten maken maar die zijn moeilijk te vinden. we willen liever ook de motors van de sjoemelsoftware vermijden ...
Alvast bedankt
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
@Nel,
Had je een budget indicatie?
JB
Had je een budget indicatie?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
ja. Liefst 12 000 maar 15 000 kan ook nog.
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Sjoemelsoftware ?
Daar hoor je toch niemand meer over , wat telt is een deftig draaiende motor , zeker bij een gebruikt exemplaar.
En helaas Nel , benzine uitvoeringen zijn zeer dun gezaaid , amper te vinden.
Krijg de indruk dat je een campertje zoekt?
Draaibare zetels en slaapgelegenheid?
Daar hoor je toch niemand meer over , wat telt is een deftig draaiende motor , zeker bij een gebruikt exemplaar.
En helaas Nel , benzine uitvoeringen zijn zeer dun gezaaid , amper te vinden.
Krijg de indruk dat je een campertje zoekt?
Draaibare zetels en slaapgelegenheid?
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Het mag zeker een campertje zijn maar als dit niet mogelijk is voor die prijs willen we gerust zelf wat bouwen aan het busje.
Is die sjoemelsoftware geen 'ding' meer?
Is die sjoemelsoftware geen 'ding' meer?
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: T5 kopen. Bepaalde jaargangen/versies/motorblokken vermijden?
Met googlen vindt je dat je bij de consumentenbond een kentekencheck kan doen om te zien of je een sjoemeldiesel hebt.
Persoonlijk denk ik dat bij een geldige apk je ook voldoet aan de uitstoot norm.
Persoonlijk denk ik dat bij een geldige apk je ook voldoet aan de uitstoot norm.