Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
timing brandstofpomp
timing brandstofpomp
Goedendag. Ik heb onlangs een AJT ruilmotor geplaatst in mijn 2.5 tdi campertje. Best een klus, maar het is gelukt.
Motortje loop goed, start moeilijk, en nogal wat blauwe rook. Ik heb ook de distributie vervangen.
Waar kan ik terecht voor het afstellen van de brandstofpomp (behalve bij de grote dealers) in de buurt van Drachten ?
Groet, Hamar
Motortje loop goed, start moeilijk, en nogal wat blauwe rook. Ik heb ook de distributie vervangen.
Waar kan ik terecht voor het afstellen van de brandstofpomp (behalve bij de grote dealers) in de buurt van Drachten ?
Groet, Hamar
VW T4 2.5 tdi 2002 ajt 

- krekwakwol
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: timing brandstofpomp
Hallo Hamar,
Je zou even contact kunnen opnemen met https://www.vakgarageterpstra.nl/?utm_m ... gn=website
Die zijn volgens mij goed bekend met VW Transporters.
Je zou even contact kunnen opnemen met https://www.vakgarageterpstra.nl/?utm_m ... gn=website
Die zijn volgens mij goed bekend met VW Transporters.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: timing brandstofpomp
Bedankt voor de tip. Maar het zal nog even moeten wachten.
Heb helaas een ruilmotor met lekke koppakking op de kop getikt.
"Ja hij liep prima" volgens de handelaar. Niet dus.
Heb helaas een ruilmotor met lekke koppakking op de kop getikt.
"Ja hij liep prima" volgens de handelaar. Niet dus.
VW T4 2.5 tdi 2002 ajt 

Re: timing brandstofpomp
Is dat dan een motor van de sloop?
je schreef al dat ie bij het starten een blauwe pluim gaf?
bij mij is een ruilmotor een motor die al gereviseerd is en in het schap ligt te wachten totdat iemand zijn kapotte motor komt inruilen.
En zo'n motor kan dan moeilijk meteen een lekke koppakking hebben.
je schreef al dat ie bij het starten een blauwe pluim gaf?
bij mij is een ruilmotor een motor die al gereviseerd is en in het schap ligt te wachten totdat iemand zijn kapotte motor komt inruilen.
En zo'n motor kan dan moeilijk meteen een lekke koppakking hebben.
Groet, Bart
Re: timing brandstofpomp
Mocht je nu de kop eraf hebben bij een nieuwe koppakking plaatsen, meestal vlakken ze dan de kop, laat ze dan even kijken naar de klepgeleiders, ik heb het idee doordat je schreef bij start een blauw wolkje, dat er speling opzit en er olie langs in de cilinder loopt?
of misschien een rubber hoedje op de klepstelen wat verpietert is?
of misschien een rubber hoedje op de klepstelen wat verpietert is?
Groet, Bart
Re: timing brandstofpomp
Als de kop eraf is sws de klepgeleiders en klepsteelrubbers vervangen, en eigenlijk ook gelijk de zuigerveren. Als je het zelf doet tenminste.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Re: timing brandstofpomp
Kan je daar bij dan met alleen de kop eraf?powerpiep schreef: 06 dec 2023, 14:20 Als de kop eraf is . . . en eigenlijk ook gelijk de zuigerveren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: timing brandstofpomp
Blauwe rook bij een koude start is heel normaal bij een AJT , dat hebben ze bijna allemaal en de oorzaak is de verstuivers . De Bosch verstuivers van de ACV hebben dat probleem niet .busbart schreef: 06 dec 2023, 13:21 Mocht je nu de kop eraf hebben bij een nieuwe koppakking plaatsen, meestal vlakken ze dan de kop, laat ze dan even kijken naar de klepgeleiders, ik heb het idee doordat je schreef bij start een blauw wolkje, dat er speling opzit en er olie langs in de cilinder loopt?
of misschien een rubber hoedje op de klepstelen wat verpietert is?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: timing brandstofpomp
De zuigerveren van de TDI's vervangen is zelden nodig , zelfs bij hoge km standen komt er amper slijtage op . Verbazingwekkend hoe goed die destijds gemaakt zijn.powerpiep schreef: 06 dec 2023, 14:20 Als de kop eraf is sws de klepgeleiders en klepsteelrubbers vervangen, en eigenlijk ook gelijk de zuigerveren. Als je het zelf doet tenminste.
Ik heb al TDI blokken gehad waar na +400.000km zelfs de hoonlijnen nog perfect zichtbaar waren in de cilinderwanden , dus amper ingelopen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: timing brandstofpomp
Is de AJT dan de 151 Pk? mijn reactie is puur vanuit de ervaring die ik heb met oudere motoren. het zou toch zonde zijn als topicstarter na al die moeite voor het inbouwen rond rijd met een rokende en lekkende motor.Pascal-141 schreef: 07 dec 2023, 07:26Blauwe rook bij een koude start is heel normaal bij een AJT , dat hebben ze bijna allemaal en de oorzaak is de verstuivers . De Bosch verstuivers van de ACV hebben dat probleem niet .busbart schreef: 06 dec 2023, 13:21 Mocht je nu de kop eraf hebben bij een nieuwe koppakking plaatsen, meestal vlakken ze dan de kop, laat ze dan even kijken naar de klepgeleiders, ik heb het idee doordat je schreef bij start een blauw wolkje, dat er speling opzit en er olie langs in de cilinder loopt?
of misschien een rubber hoedje op de klepstelen wat verpietert is?
Groet, Bart
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: timing brandstofpomp
AJT is 65 kW 88pk
AXG of AHY is 111kW ofwel 151pk
De verstuivers van een 88pk TDI zijn gemaakt door Stanadyne en spuiten enkeltraps in.
Daarin zit hem het probleem, plus dat de kwaliteit een stuk minder is als de verstuivers van de 102 en 151pk TDI's die van Bosch makkelijk waren en in 2 trappen inspuiten.
AXG of AHY is 111kW ofwel 151pk
De verstuivers van een 88pk TDI zijn gemaakt door Stanadyne en spuiten enkeltraps in.
Daarin zit hem het probleem, plus dat de kwaliteit een stuk minder is als de verstuivers van de 102 en 151pk TDI's die van Bosch makkelijk waren en in 2 trappen inspuiten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: timing brandstofpomp
Ik ga echt geen zuigerveren vervangen, de kop gaat eraf.
Daarna maar verder zien.
Doe het kalm aan, nu veel te koud in de schuur.
Daarna maar verder zien.
Doe het kalm aan, nu veel te koud in de schuur.
VW T4 2.5 tdi 2002 ajt 
