Multivan Generation schreef: 04 apr 2024, 21:51
Voorste luifelsteun zit op goede positie,
de achterste steun zou ik zelf verder naar achter willen hebben. (voorbij de ruit)
Ziet er netjes uit
Dank je Multivan Generation,
Achter het raam? Dat kan niet, dan kom je luifellengte naar achteren tekort. Of misschien begrijp ik je niet helemaal goed?
Dat voorbeeld is van een T5 en Jan heeft een T4 en daar kan de achterste steun echt niet voorbij de ruit, daar is domweg geen ruimte meer.
Bij mij zitten ze precies zo als Jan op zijn foto's laat zien.
Klopt. Daarop staan echter wel 3 steunen voor de casette ondetsteuning voorgeschreven. Die plekken zijn ook achterop de casette gemarkeerd. Echter als iedereen er 2 gebruikt zonder problemen aan luifel en voertuig zal dat wel goed zijn. Reden daarvoor: vorm carrosserie, is me duidelijk.
Ik had al een PB gestuurd waarin ik de derde steun noem. Bij mij zitten er inderdaad 3 steunen maar vanwege de lichte ronding in de zijkant van de bus heb je dan opvulstukken nodig bij de eerste en derde steun.
Hanz schreef: 05 apr 2024, 08:45
Dat voorbeeld is van een T5 en Jan heeft een T4 en daar kan de achterste steun echt niet voorbij de ruit, daar is domweg geen ruimte meer.
Bij mij zitten ze precies zo als Jan op zijn foto's laat zien.
IMG_20240405_084600.jpg
Het voorbeeld wat ik aangaf is van onze eigen bus,
en gaf ik omdat de montage methode hetzelfde is; namelijk op een brandrup toprail.
Maar ik gaf het ook als voorbeeld, als Jan tevreden is, dan moet hij ze lekker daar laten zitten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik heb onze F45s luifel spanningvrij op de multirail gemonteerd door vulstukjes tussen de voorste en achterste steun te plaatsen.
Dit werkt perfect om de bolling op te vangen.
Het is dan wel een T5, maar het gaat toch om de luifel.
Hier een voorbeeld van een Fiamma 45 op een T4 met drie steunen. Als je inzoomt op de foto kan je zien dat bij de voorste en achterste steun een opvulstuk zit. In dit geval een origineel Fiamma vulstuk, een ca. 10mm dik stuk staal. Het vulstuk is misschien niet goed te onderscheiden maar wel duidelijk is dat deze steunen dikker lijken dan de middelste.
En ja, op alle bouten een afdekdopje, niet alleen voor het zicht maar ook tegen vochtinwerking.
En hier is het verschil te zien tussen een gewone steun en een steun met opvulstuk. En verdraaid, het afdekdopje staat zelfs in de instructie
Klopt. Daarop staan echter wel 3 steunen voor de casette ondetsteuning voorgeschreven.
Leuk dat je reageert maar heb je de bijlage wel bekeken?? De montage set van Fiamma om een F35/F45 op een Brandrup rail te monteren bestaat uit TWEE montage steunen. De plekken waar die steunen op de auto moeten komen staan in de beschrijving. Eentje op de b-pilaar en een boven de achterste ruit. Fiamma geeft dus zelf al aan dat 2 steunen bij deze toepassing voldoende zijn.
Mijn ervaring is dat dit voldoende is, mijn luifel zit er al jaren zonder problemen op. Nooit het gevoel gehad dat er te weinig steun zou zijn.