Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schakelproblemen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 543
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

schakelproblemen

Bericht door Muug »

Hoi,
Vanmorgen, 200m nadat ik vertrokken was, kon ik plots niet meer schakelen. Het is te zeggen, ik krijg de wagen nog in 3de of 5de, en in 4de. Niks anders meer. De pook voelt heel erg los aan.
Wat kan er aan de hand zijn?
Ik had al gelezen dat die bolletjes in het schakelsysteem een zwak punt zijn?
Groeten,
Paul
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schakelproblemen

Bericht door Multivan Generation »

Schakel bolletjes gaar, dus vervangen.
Eventueel kun je voor nood, de boel met tieraps een beetje bij elkaar trekken, zodat je toch kunt rijden.

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: schakelproblemen

Bericht door Hanz »

+1 Zonder twijfel de schakelbolletjes. Om te begrijpen wat er aan de hand is twee plaatjes. De pook maakt twee bewegingen, de kiesbeweging van links naar rechts en de schakelbeweging van voor naar achter. Doordat een of beide bolletjes versleten of kapot zijn kan je nog wel de schakelbeweging maken van 3 naar 4 en soms naar 5 maar heeft het mechanisme teveel speling om de kiesbeweging naar 1 en 2 te maken.
Schakelmechanisme 2.jpg
Schakelmechanisme 3.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: schakelproblemen

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 01 jun 2024, 21:43 +1 Zonder twijfel de schakelbolletjes. Om te begrijpen wat er aan de hand is twee plaatjes. De pook maakt twee bewegingen, de kiesbeweging van links naar rechts en de schakelbeweging van voor naar achter. Doordat een of beide bolletjes versleten of kapot zijn kan je nog wel de schakelbeweging maken van 3 naar 4 en soms naar 5 maar heeft het mechanisme teveel speling om de kiesbeweging naar 1 en 2 te maken.
Schakelmechanisme 2.jpg
Schakelmechanisme 3.jpg
Even voor de beleving, de bolletjes zitten dan op de lokatie van de (rode?) cirkeltjes?
4 stuks totaal
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: schakelproblemen

Bericht door Hanz »

Nee, bij geel en zwart cirkeltje op eerste plaatje. Twee stuks. En dan meteen het kunststof hulsje vervangen waar een van de bolletjes in zit. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Zoek maar eens op het forum naar schakelbolletjes, er is al heel veel over geschreven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ABL 2001
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: schakelproblemen

Bericht door ABL 2001 »

Hey Muug, ik weet niet waar je woont, ik heb een pers-tang in elkaar gelast om die bolletjes te vervangen zonder wat dan ook te demonteren.
Niks, nada, een paar kabels en slangen uit de weg duwen, meer niet.'t Is een beetje precisiewerk met die tang, maar veel minder werk dan "de officiële methode". Ik heb misschien zelfs nog fotos van die operatie.
Ik woon in België, westelijk Henegouwen, dicht bij de Franse grens. Als iemand die tang nodig heeft, ze staat hier nog steeds. Zolang m'n T4 het goed doet, wordt die tang niet gerecycleerd en is ze dus bruikbaar voor wie wil.

Groeten, Pascal
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 543
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: schakelproblemen

Bericht door Muug »

ABL 2001 schreef: 03 jun 2024, 18:49 Hey Muug, ik weet niet waar je woont, ik heb een pers-tang in elkaar gelast om die bolletjes te vervangen zonder wat dan ook te demonteren.
Niks, nada, een paar kabels en slangen uit de weg duwen, meer niet.'t Is een beetje precisiewerk met die tang, maar veel minder werk dan "de officiële methode". Ik heb misschien zelfs nog fotos van die operatie.
Ik woon in België, westelijk Henegouwen, dicht bij de Franse grens. Als iemand die tang nodig heeft, ze staat hier nog steeds. Zolang m'n T4 het goed doet, wordt die tang niet gerecycleerd en is ze dus bruikbaar voor wie wil.

Groeten, Pascal
Hey Pascal,
getver, had ik dat eerder geweten zeg :nuts
Ik woon regio Erpe-Mere, dus misschien wonen we niet te ver van elkaar. Maar anderzijds,de wagen staat nu toch bij de garagist, sinds gisterenavond. Vanmorgen ben ik even langs gegaan. "We moeten wel nog zien of we die nog kunnen bestellen", was de eerste reactie. Waarop ik dan opmerkte dat als het niet lukt via VW dat er wel nog andere kanalen zijn waar die te verkrijgen zijn.
Afin, ik heb ook gezegd dat ik de bus wens te verhuren, dus ik wil geen halve reparatie.
We shall see and overcome.


@Hanz: dank voor de mooie tekeningen en uitleg !
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
ABL 2001
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: schakelproblemen

Bericht door ABL 2001 »

Ja... ik zat me al af te vragen waarom je niet reageerde... Erpe-Mere is veertig minuten rijden van hier!

En dit is geen "halve reparatie", it's the real thing. De bolletjes kosten peanuts, enkele euros bij VW - zeer duur voor "wat het is", maar echt geen fortuin.
Met mijn tang kan je ze op hun asjes persen zonder de hele schakelstangen handel te moeten demonteren naar een makkelijkere positie, wat een hoop tijdsbesparing oplevert. Die tijd heb ik besteed aan het maken van die tang, vandaar dat ik ze ook wil uitlenen - de kans is klein dat ik ze zelf ooit nog nodig heb.
't Vergt wat concentratie om de tang te gebruiken, anders vliegen de bolletjes naar wie weet waar, maar 't is in mijn ogen wel de moeite waard. Bolletjes enigszins "verzachten" door ze in kwasi kokend water te dompelen, likje vet op de asjes, en vooral zorgen dat je perfect recht perst...
Ik had ergens wel een foto-reportage of video gezien, op een Duits forum of bij de Engelsen (vwt4forum.co.uk of zoiets, steengoed forum voor technische tutorials). De schakelvork waar één kant van de bolletjes-stang in pakt, moet je demonteren (peanuts).
De afmetingen van de tang heb ik "uit m'n duim gezogen", gewoon ter plekke onder de motorkap bepaald.

Enige nadeel van mijn aanpak is dat je op deze manier het nylon (delrin?) ringetje niet kan vervangen, dat in de horizontale platte "tuimelaar" zit waar de rondstalen stang in draait. Daarvoor moet de boel uit elkaar. Maar bij mij werkt alles naar behoren met het vervangen van de bolletjes.

Als iemand die tang wil proberen, laat maar weten! Ik woon in de buurt van Ath (7800). Graag een PB dan, ik zit niet alle dagen op dit forum.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 543
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: schakelproblemen

Bericht door Muug »

ABL 2001 schreef: 05 jun 2024, 12:48 Ja... ik zat me al af te vragen waarom je niet reageerde... Erpe-Mere is veertig minuten rijden van hier!

En dit is geen "halve reparatie", it's the real thing.

Graag een PB dan, ik zit niet alle dagen op dit forum.
Wel, ik zit ook niet alle dagen op dit forum, vandaar dat ik jouw post eergisteren niet gezien had. Beetje spijtig toch.
En de opmerking "halve reparatie" was zéker niet naar jou bedoeld, een goeie amateur is duizend keer beter dan een slechte professional.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
ABL 2001
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: schakelproblemen

Bericht door ABL 2001 »

Ja, als je zo'n kwestie post, zo'n topic start, dan moet je 't een beetje in 't oog houden hé... je kan verrast staan van de reacties die je krijgt ;-)

En ik nam dat niet als een persoonlijke steek hoor, maar heb jouw schrijfsel daar misschien fout geïnterpreteerd. Ik beschouw mezelf wel als een goeie amateur :proost
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1166
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: schakelproblemen

Bericht door brugseb »

"We moeten zien of we die nog kunnen bestellen". Jouw garagist is wel een grapjas... :bonk
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
ABL 2001
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: schakelproblemen

Bericht door ABL 2001 »

"beter een goeie amateur dan een slechte professional"??? :bonk
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 543
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: schakelproblemen

Bericht door Muug »

brugseb schreef: 06 jun 2024, 09:39 "We moeten zien of we die nog kunnen bestellen". Jouw garagist is wel een grapjas... :bonk
't is een héle goeie garagist. Al heel hun leven VW en niks anders. De twee zonen die ondertussen ook wel al een eind in de dertig zijn, zijn ook techniekers. De vader is zogezegd gepensioneerd en regelt de planning.
Nee, ik ben er gerust in dat ze het zeer goed gaan oplossen. Maar had ik deze topic beter in de gaten gehouden dan had ik inderdaad wel ABL gecontacteerd, want ik leer graag bij. Een gemiste kans inderdaad.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 543
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: schakelproblemen

Bericht door Muug »

Huidige stand van zaken: gisteren om 17u30 de wagen gaan afhalen want hij was hersteld. De garagist had ergens een setje besteld, want via de officiële weg is dat blijkbaar niet meer leverbaar. Gisterenavond om 20u30 stond de wagen alweer op hun parking, want na een testrit van tien minuten was de versnellingspook alweer los geschoten. :huilen :ie
Herstelling van de herstelling zal natuurlijk in garantie moeten gebeuren.
Maar mijn vraag is nu: waar ergens kunnen er bolletjes van goede kwaliteit besteld worden? Want wat de garagist besteld heeft, deugd blijkbaar niet al te zeer. :muur
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: schakelproblemen

Bericht door Hanz »

Zelfs met de slechtste bolletjes kan dit niet in 10 minuten kapot gaan. Ik denk dat ze gewoon niet goed gemonteerd zijn.
De twee bolletjes zijn verschillend van afmeting. Hij heeft toch niet per ongeluk twee kleintjes gemonteerd. En is ook het hulsje vervangen waar de ene kogel in geperst wordt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie