Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Blower wordt niet warm

vragen over de T4
Plaats reactie
Maarte-1963
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2024, 11:22

Blower wordt niet warm

Bericht door Maarte-1963 »

Hallo, ik heb een T4 uit 1999. Airco werkt, blower werkt (standenknop hapert wel af en toe met draaien, je hoort wel kleppen open en dicht gaan) echter de blower blaast geen warme lucht! Is dit iets wat je zelf kan repareren?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Blower wordt niet warm

Bericht door Hanz »

Haal het paneel met de verwarmingsknoppen eens los. Het raampje eromheen zit geklikt en kan je voorzichtig eraf trekken, het paneel zelf kan je dan los schroeven. Je kan dan controleren of de drie bedieningskabels nog vastzitten en soepel bewegen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Maarte-1963
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2024, 11:22

Re: Blower wordt niet warm

Bericht door Maarte-1963 »

Hanz schreef: 27 mei 2024, 18:26 Haal het paneel met de verwarmingsknoppen eens los. Het raampje eromheen zit geklikt en kan je voorzichtig eraf trekken, het paneel zelf kan je dan los schroeven. Je kan dan controleren of de drie bedieningskabels nog vastzitten en soepel bewegen.
Goedemorgen,

heb dit nagekeken volgens jouw advies. Alle drie de kabels zitten goed vast, werken ook prima. Dus ik neem an dat ik onder de motorkap moet gaan zoeken? Heb je mogelijk een vervolg suggestie?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Blower wordt niet warm

Bericht door Hanz »

Als je koude lucht blaast, gewoon buitenlucht of via de airco, komt de lucht dan wel uit de juiste uitstroomroosters die je met de keuzeknop hebt gekozen? En niet uit de andere roosters?
Als de lucht ongecontroleerd uit alle uitstroomroosters tegelijk komt dan is mogelijk de foam van de kleppen in het kachelhuis verdwenen. Ik moet hier aan denken omdat je aangeeft dat je de kleppen hoort, als dat een wat blikkerige geluid is dan is de kans groot dat het foam niet meer voldoende aanwezig is om de kleppen goed af te sluiten.
Zie ook dit topic viewtopic.php?p=515422#p515422
Als dat allemaal wel naar behoren werkt dan komt als volgende de warmtewisselaar in beeld. Hier vind je meer informatie over dit onderdeel https://www.t4-wiki.de/wiki/W%C3%A4rmetauscher

En nog een plaatje met overzicht van het systeem
Heizung_Luftverteilerkasten_man_Klimaanlage_Prinzip.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Maarte-1963
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2024, 11:22

Re: Blower wordt niet warm

Bericht door Maarte-1963 »

Hanz schreef: 31 mei 2024, 17:11 Als je koude lucht blaast, gewoon buitenlucht of via de airco, komt de lucht dan wel uit de juiste uitstroomroosters die je met de keuzeknop hebt gekozen? En niet uit de andere roosters?
Als de lucht ongecontroleerd uit alle uitstroomroosters tegelijk komt dan is mogelijk de foam van de kleppen in het kachelhuis verdwenen. Ik moet hier aan denken omdat je aangeeft dat je de kleppen hoort, als dat een wat blikkerige geluid is dan is de kans groot dat het foam niet meer voldoende aanwezig is om de kleppen goed af te sluiten.
Zie ook dit topic viewtopic.php?p=515422#p515422
Als dat allemaal wel naar behoren werkt dan komt als volgende de warmtewisselaar in beeld. Hier vind je meer informatie over dit onderdeel https://www.t4-wiki.de/wiki/W%C3%A4rmetauscher

En nog een plaatje met overzicht van het systeem
Heizung_Luftverteilerkasten_man_Klimaanlage_Prinzip.jpg
Hoi Hanz, heb de luchtstroom gecontroleerd, komt via de juiste roosters eruit, volgens gekozen stand. Ik heb eens gekeken naar de mogelijke vervolg actie, vervangen warmtewisselaar. Oi, daar word ik niet blij van, wordt een dure reparatie, dit kan ik namelijk niet zelf. Bedankt voor je reakties.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Blower wordt niet warm

Bericht door Hanz »

Dan moet inderdaad het dashboard eruit en dat is een tijdrovende klus voor iemand die dat niet vaak doet. Dus zoeken naar een garage die veel met T4 werkt en de klus met niet teveel arbeidsuren kan klaren. Ik weet niet waar je woont maar je kan eens informeren bij Ismet in Vijfhuizen. Deze wordt regelmatig genoemd op het forum en heeft al zoveel gesleuteld aan T4's dat hij het waarschijnlijk met zijn ogen dicht kan. Dan ook meteen de foam op de kleppen laten vervangen anders moet over een poosje het dashboard er weer uit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Maarte-1963
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2024, 11:22

Re: Blower wordt niet warm

Bericht door Maarte-1963 »

Dank voor de tip Hanz, ga eens informeren

gr. Maarte
Maarte-1963
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2024, 11:22

Re: Blower wordt niet warm

Bericht door Maarte-1963 »

Goeddemorgen,

kan het ook mogelijk zijn dat mijn draaiknop warm - koud niet goed functioneert? Gaat dit ook met een kabel naar de verwarmingsklep?? Dit heb ik nog niet gecontroleerd namelijk.
Plaats reactie