Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage zijdeur caravelle verlengd

vragen over de T4
Gebruikersavatar
FenF
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2023, 12:52

Re: Lekkage zijdeur caravelle verlengd

Bericht door FenF »

En als we gaan kitten: dan zouden we dus moeten gaan voor Sikaflex? We weten alleen niet goed welke: 252 of 552?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Lekkage zijdeur caravelle verlengd

Bericht door SyncRoon »

Ik zou de 552 gebruiken omdat deze volgens specs beter bestand is tegen weersinvloeden. Volgens mij maakt het voor de toepassing afkitten niet zo uit. Je hebt namelijk ook sika voor het afkitten van carrosserie de 527 dacht ik. Belangrijk is dat je volledige schone en goede hechting hebt en een rups van enige dikte kan leggen. Het bovenrandje van de alu strip goed schoonmaken, opruwen en ontvetten en zo ook zeg maar minimaal 5 mm opstaande rand van je dak. Ik zou ook de naad durven uitkrabben of frezen met klein bolkopje om meer vulling te krijgen.

Dat ophopende water in je dak ook aanpakken. zorg voor een drain als het water op een bepaalde plaats verzamelt en bv isoleer je hoogdak dat je geen/minder condens hebt.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
FenF
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2023, 12:52

Re: Lekkage zijdeur caravelle verlengd

Bericht door FenF »

SyncRoon schreef: 13 jun 2024, 10:33 Ik zou de 552 gebruiken omdat deze volgens specs beter bestand is tegen weersinvloeden. Volgens mij maakt het voor de toepassing afkitten niet zo uit. Je hebt namelijk ook sika voor het afkitten van carrosserie de 527 dacht ik. Belangrijk is dat je volledige schone en goede hechting hebt en een rups van enige dikte kan leggen. Het bovenrandje van de alu strip goed schoonmaken, opruwen en ontvetten en zo ook zeg maar minimaal 5 mm opstaande rand van je dak. Ik zou ook de naad durven uitkrabben of frezen met klein bolkopje om meer vulling te krijgen.

Dat ophopende water in je dak ook aanpakken. zorg voor een drain als het water op een bepaalde plaats verzamelt en bv isoleer je hoogdak dat je geen/minder condens hebt.
Ha, jaaa, we zagen even door de bomen het bos niet meer, omdat er ook motorprobleempjes bij kwamen en alles door elkaar ging lopen, maar nu zijn we weer op het spoor. Merci voor de tips! Naad hoogdak, rubbers, dakisolatie, drain. :)
Merci merci, aan alle reageerders. Heel fijn, zo'n forum!

Goeienavond,
F(leur) :ikrij
Gebruikersavatar
FenF
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2023, 12:52

Re: Lekkage zijdeur caravelle verlengd

Bericht door FenF »

Hanz schreef: 10 jun 2024, 21:19 Het rubber rondom de schuifdeuropening (nr. 7 in de tekening) ziet er nogal verfrommeld uit. Zit het nog overal vast, nergens scheuren of barstjes door uitdrogen? Lijkt zo op de foto wel aan vervanging toe. Behalve dat rubber hoort er ook nog een recht rubber aan de bovenkant van de schuifdeuropening te zitten (nr. 8). Is dat nog aanwezig?
Het hoogdak zit inderdaad een beetje vreemd over de dakrand heen in plaats van erop. En dat schuimrubber randje is naar mijn idee de afdichting tussen dak en auto en zou geen invloed mogen hebben op het sluiten van de schuifdeur.
Lekkage zoeken is altijd lastig omdat het water meestal op een andere plaats tevoorschijn komt dan waar het binnen komt. Alles een keer goed droog maken en dan voorzichtig wat water op het hoogdak gieten bij de schuifdeur en kijken of jet het waterspoor kunt volgen.
Schuifdeur.png
Ha Hanz,

Hier nog wat leuke foto's van rubber no 8.
WhatsApp Image 2024-06-16 at 12.17.31 (5).jpeg
WhatsApp Image 2024-06-16 at 12.17.31.jpeg
Ik wil dit rubber gaan vervangen, alleen ik zoek me wezenloos.
Ik heb nu deze gevonden, alleen die lijkt voor de voordeur en ben bang dat er een hoek in zit, waardoor ik 'm niet voor de rechte zijkant kan gebruiken. Maar verder vind ik dat type niet op bvb bus-ok.nl (of elders) :
https://bus-ok.nl/T4-deurrubber-bovenzi ... 7D0837761B
Hoe noem je dit type officieel?

Fijne dag!
F(leur) :ikrij
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lekkage zijdeur caravelle verlengd

Bericht door Hanz »

Nee, dat is niet de goede. Deze moet je hebben https://bus-ok.nl/T4-schuifdeur-bovenst ... -7D0843793
En als het rubber ook nog met clips vast zit dan kan je die meteen mee bestellen https://bus-ok.nl/T4-Clip-to-Weather-St ... -701837069
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
FenF
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2023, 12:52

Re: Lekkage zijdeur caravelle verlengd

Bericht door FenF »

Hanz schreef: 16 jun 2024, 12:56 Nee, dat is niet de goede. Deze moet je hebben https://bus-ok.nl/T4-schuifdeur-bovenst ... -7D0843793
En als het rubber ook nog met clips vast zit dan kan je die meteen mee bestellen https://bus-ok.nl/T4-Clip-to-Weather-St ... -701837069
Wow, en wat een snelle reactie!
Superfijn!
Dank!
F(leur) :yes
Plaats reactie