Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Blauwe t4 ombouw tot huisje

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door StijnT4 »

Ik ben al drie jaar bezig met m’n busje om te toveren tot mijn eigen plekje. En nu maar eens echt voorstellen aan jullie. De bus begon zijn leven met mij als werkbus. Heel wat gips kwam er uit de holtes van de bus. Nog steeds kom ik het tegen.
Het was een dubbele cabine en verlengd. Uitgerust met cruise control en airco.

De ombouw moest snel gebeuren ivm vertrek naar buitenland. Dus dakje besteld bij Macmol en die er opgezet. Ongekeurd bij de rdw (helaas niet op zijn lichtste gewicht) maar met 2100 kg nog prima.
De inbouw was basic maar degelijk.
Bijlagen
03E77A30-0F58-4153-A91F-398FCAA69671.jpeg
A833259B-AB21-461B-A9F7-8CD3EC27201B.jpeg
IMG_2106.jpeg
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door StijnT4 »

Toen naar het buitenland vertrokken om te werken, busje is nu kwam de behoefte aan meer hoogte want de bus had wat weg van een buikschuiver. Dus ambulance veren gekocht van het forum en de voorkant omhoog gedraaid. Dat in combinatie met grotere wielen kwam de bus mooi hoog op z’n pootjes te staan. Geen gezeur met stenen of dat de wielen de wielkas raken bij inveren.
Bijlagen
IMG_4785.jpeg
IMG_4674.jpeg
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3785
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door krekwakwol »

Ziet er stoer uit zo met zijn grotere wielen (ik ben sowieso niet zo van een bus als buikschuiver) en fijn dat je de ombouw zover hebt.
Veel plezier met je bus en veilige kilometers
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door StijnT4 »

Nu zat de hoogte er goed in. Maar hij was nog niet stoer genoeg. Dus lampen bestelt en die er op gezet, lijkt een stuk beter en in de nacht rijden over de lege snelwegen van Spanje werd een genot!

Ook heb ik het reserve wiel achterop de deur gemaakt. Ja puur voor de looks en misschien dat je dan als je een lekke band hebt je niet op de grond hoeft te liggen 👍.

Daarnaast was nog ruimte voor een jerrycan. Die gebruikte ik eerst voor extra diesel, voor als ik een goedkoop tankstation tegen kwam. Later bleek het toch handiger te zijn om er een buiten douche van te maken.
Dit heb ik gedaan door een jerrycan zwart te verven. Dan een stevig dompelpompje er in te hangen en een normale douchekop er op aan te sluiten.
Werkte perfect in de zomer. Kon lekker warm douchen om een uur of 11 ‘s nachts.
Bijlagen
AE428ED9-60C6-4CA0-97CF-8954DD90695E.jpeg
IMG_7477.jpeg
IMG_5604.jpeg
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door StijnT4 »

Toen was ik de keuken zat en besloot om robuuste planken als keukenblad te gebruiken. Naar mijn mening goed gelukt. Het spatscherm is het metaal dat uit m’n dak kwam nadat ik het hefdak had gemonteerd. Lekker duurzaam bezig, niks wordt weg gegooid want je weet maar nooit wanneer je het nodig gaat hebben ;).
Ook de kastje kregen (eindelijk) een kleurtje. Gekozen (samen met vrouwlief) voor deze groene kleur. Bevalt erg goed. Maar je ziet ineens wel alle vlekken. Zeker als je even met je handen in de motor ruimte bent geweest.
Bijlagen
IMG_9170.jpeg
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door StijnT4 »

En dan nu kwam het idee om de bus te verkopen en een grotere te kopen. Want ik had mijn busje gebouwd voor mezelf (dus 1 persoon) nu met z’n 2en en alle surf spullen er bij werd het wat krap af en toe.
Helaas (of gelukkig) kreeg ik er niet de juiste prijs voor. En het voelde ook helemaal niet goed.

Toen zijn we begonnen met kijken naar hoge daken. Om daar een permanent bed in te bouwen. Eindstand, veel te duur en niet wat ik wou.
Dus wat doe je als hetgeen niet gemaakt wordt hoe je het wil? Precies, je bouwt het zelf. En dan komen we bij ons meest recente project. Een zelfbouw hoog dak er op knutselen.

Wat een gedoe dat als eerst.
We zijn begonnen met een houten frame te maken. Eerst een meter hoog. Nou op de foto zie je het al. Veel te hoog voor het mooie natuurlijk. Dus 15 cm er af en dan lijkt het al een stuk beter!
Toen houten platen er tegen aan en zo goed mogelijk afwerken.
We hebben met opzet dikke balkjes (44x44) gebruikt zodat we op het laatst de hoeken konden afzagen en zodoende wat meer ronding kregen. Dit is er goed gelukt.

En toen kwam het gepruts, de epoxy en glas weefsel.

Eerst veel te weinig epoxy gekocht dus maar 1 kant kunnen doen. Toen ook maar meer glasweefsel gekocht en dat bleek geen verkeerde zet te zijn. Uiteindelijk ruim 15 kg epoxy gebruikt en 30 m2 glasweefsel. Heel veel werk en vooral heel smerig werk, zeker om de mat tegen de onderkant van de kuif te krijgen.

Maar al met al is het goed gelukt. De afwerking is iets te ruw in mijn mening en je ziet de lijnen waar de matten overlappen wel goed.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door StijnT4 »

Ondertussen nu we toch bezig waren ook maar een nieuw kleurtje uitgezocht voor de bus
Bijlagen
IMG_2531.jpeg
IMG_2528.jpeg
IMG_2527.jpeg
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door StijnT4 »

Hierbij de foto’s van het resultaat.
Er komen nog 2 ramen in aan de achterkant. Aantal lampen en natuurlijk de zonnepanelen. Dit staat voor vandaag op de planning
Bijlagen
IMG_2594.png
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
T4Twin0182
Berichten: 183
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door T4Twin0182 »

Mooi en gaaf project!
Met zo een hoog dak is een achterstabi wel echt een must! Denk erover na.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4880
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door Hanz »

Ik wil je niet ontmoedigen maar gezien het materiaal, de constructie met die hoekijzertjes en de omvang van de opbouw, ben ik bang dat dit meer wind vangt dan de constructie aan kan. Oftewel, met flinke wind en een snelheid rond de 100 kilometer zou het zomaar kunnen dat de hele zaak eraf waait.
Edit:
Ik lees nu dat er nog een glasvezelhuid overheen gegaan is. Dat scheel wel in de stevigheid. Ik had mijn eerste oordeel gebaseerd op de foto's hier van de houtconstructie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door StijnT4 »

Hanz schreef: 17 jun 2024, 13:02 Ik wil je niet ontmoedigen maar gezien het materiaal, de constructie met die hoekijzertjes en de omvang van de opbouw, ben ik bang dat dit meer wind vangt dan de constructie aan kan. Oftewel, met flinke wind en een snelheid rond de 100 kilometer zou het zomaar kunnen dat de hele zaak eraf waait.
Edit:
Ik lees nu dat er nog een glasvezelhuid overheen gegaan is. Dat scheel wel in de stevigheid. Ik had mijn eerste oordeel gebaseerd op de foto's hier van de houtconstructie.
Qua stevigheid zit ik goed! Er zitten inderdaad 2 lagen glas weefsel overheen. Foto’s zijn me ontschoten maar hierbij
Bijlagen
2DD17397-9116-4256-9E28-E31DAE988AF5.jpeg
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door Jan anno NU »

Dat je leeft als een nomade in je busje wist ik al ,-)
:toppie
Maar wat je nu hebt gedaan met je busje.
:ie
Had maar lekker je macmol dakje gehouden of op zoek naar een grotere bus met vast hoger dak.
T4 2,5 TDI 2002
Mac
Berichten: 770
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door Mac »

Gewoon denken in oplossingen, en er dan aan beginnen. :toppie
It's not what you buy
It's what you create.
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door StijnT4 »

Mac schreef: 18 jun 2024, 11:35 Gewoon denken in oplossingen, en er dan aan beginnen. :toppie
Als het niet kan zoals t moet dan moet t maar zoals t kan
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 503
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door Remco_T5 »

Ziet er mooi en gedurfd uit maar wat doet die andere buscamper op je terrein? :groteogen
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie