Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Inhouden, heel onvoorspelbaar
Inhouden, heel onvoorspelbaar
Sinds afgelopen winter heb ik een vreemd probleem. Ineens kan de bus gaan inhouden, vaak op de snelweg. Het is maar heel even, tegelijk schiet ie dan uit de cruise control.
Omdat het voorgloeilampje ook te pas en te onpas ging knipperen heb ik eerst de rempedaal schakelaars vervangen. Daarmee was het knipperen weg maar het inhouden bleef.
Naar aanleiding van een ander bericht hier maar eens relais 109 vervangen (origineel vw). Het leek over. Vanuit Duitsland terug gereden zonder probleem, maar vanmorgen weer: ineens inhouden, pfffff.
Wat op zo’n moment helpt is even flink gassen en een tijdje wat harder rijden.
Iemand een idee waar verder te zoeken?
Omdat het voorgloeilampje ook te pas en te onpas ging knipperen heb ik eerst de rempedaal schakelaars vervangen. Daarmee was het knipperen weg maar het inhouden bleef.
Naar aanleiding van een ander bericht hier maar eens relais 109 vervangen (origineel vw). Het leek over. Vanuit Duitsland terug gereden zonder probleem, maar vanmorgen weer: ineens inhouden, pfffff.
Wat op zo’n moment helpt is even flink gassen en een tijdje wat harder rijden.
Iemand een idee waar verder te zoeken?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Klinkt als N75 magneetventiel
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Even nagelezen op het forum, maar kan de N75 ook echt zorgen voor flink inhouden (alsof het gas wordt afgesloten ineens) en daarna niet in noodloop schieten (dus ik kan wel doorrijden zonder reset)? En denk je dan aan de slangetjes of het ventiel zelf?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Ventiel zelf
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Zou je me kunnen uitleggen waarom je dat zo zeker weet! Leer ik vast nog wat van.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Na uitleg van jouw symptomen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Zijn het luchtfilter en brandstof filter al eens vervangen?
Als je n75 klep niet functioneert schiet hij in de noodloop, je zou eens de n18 klep (voor de egr) kunnen proberen op de plek van de n75 klep. Werkt bij mij al 3 jaar. Ik heb wel de egr afgesloten. Maar begin altijd met het makkelijkste eerst.
Ook zal uitlezen (liefst rijdend natuurlijk) misschien uitslag geven.
Als je n75 klep niet functioneert schiet hij in de noodloop, je zou eens de n18 klep (voor de egr) kunnen proberen op de plek van de n75 klep. Werkt bij mij al 3 jaar. Ik heb wel de egr afgesloten. Maar begin altijd met het makkelijkste eerst.
Ook zal uitlezen (liefst rijdend natuurlijk) misschien uitslag geven.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
En bedankt Peter
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Bij de laatste beurt zijn beide filters vervangen. Verder is de EGR door Erdem afgesloten.StijnT4 schreef: ↑21 jun 2024, 08:48 Zijn het luchtfilter en brandstof filter al eens vervangen?
Als je n75 klep niet functioneert schiet hij in de noodloop, je zou eens de n18 klep (voor de egr) kunnen proberen op de plek van de n75 klep. Werkt bij mij al 3 jaar. Ik heb wel de egr afgesloten. Maar begin altijd met het makkelijkste eerst.
Ook zal uitlezen (liefst rijdend natuurlijk) misschien uitslag geven.
Zoals ik het begrijp zit de N18 vóór de n75 gemonteerd. Kan ik die N18 er dan gewoon vanaf halen en dan de N75 vervangen door die N18? En wat doe ik dan met de slangetjes?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Ja dat kan, de slangetjes goed checken en als ze nog oké zijn gewoon aansluiten op de n18 klep. Deze foto kan misschien helpen. Ik dacht dat de charge pressure een dikkere diameter wasFreds schreef: ↑21 jun 2024, 23:44Bij de laatste beurt zijn beide filters vervangen. Verder is de EGR door Erdem afgesloten.StijnT4 schreef: ↑21 jun 2024, 08:48 Zijn het luchtfilter en brandstof filter al eens vervangen?
Als je n75 klep niet functioneert schiet hij in de noodloop, je zou eens de n18 klep (voor de egr) kunnen proberen op de plek van de n75 klep. Werkt bij mij al 3 jaar. Ik heb wel de egr afgesloten. Maar begin altijd met het makkelijkste eerst.
Ook zal uitlezen (liefst rijdend natuurlijk) misschien uitslag geven.
Zoals ik het begrijp zit de N18 vóór de n75 gemonteerd. Kan ik die N18 er dan gewoon vanaf halen en dan de N75 vervangen door die N18? En wat doe ik dan met de slangetjes?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Hoi Stijn. Ik ga ze omwisselen. Die n18 zit er toch ook maar voor niets op sinds de EGR is afgesloten. Ben benieuwd. Kan wel even duren voordat ik resultaat laat weten, want het inhouden gebeurt maar zo heel af en toe. Maar je hoort me terug. Overigens is het mijn plan om bij geslaagde test de N75 uiteindelijk wel weer te vervangen met een nieuwe.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Of je de n18 klep of n75 wil houden moet je natuurlijk zelf weten, zou sowieso 1 achter de hand houden ;)Freds schreef: ↑24 jun 2024, 11:53 Hoi Stijn. Ik ga ze omwisselen. Die n18 zit er toch ook maar voor niets op sinds de EGR is afgesloten. Ben benieuwd. Kan wel even duren voordat ik resultaat laat weten, want het inhouden gebeurt maar zo heel af en toe. Maar je hoort me terug. Overigens is het mijn plan om bij geslaagde test de N75 uiteindelijk wel weer te vervangen met een nieuwe.
Ben benieuwd of het heeft gewerkt! Bij mij was het overduidelijk dat die klep niet meer werkte. Gelukkig die n18 wel, en doet het nog steeds na 3 jaar.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Nou, ik heb eerst een tijdje rondgereden met de verwisselde N18/N75. Leek goed te gaan, behalve dat ik vermogen miste.
Toen ie toch weer ging inhouden, ook met de N18 (altijd bij gelijkblijvend toerental, nooit bij wisselend rijden) alles weer terug gedaan.
Helaas: het vermogensverlies bleef! Nadenken, misschien de slangetjes want daar heb ik flink mee zitten klooien.
Slangetjes vernieuwd maar nog steeds minder vermogen!
Voor de zekerheid de LMM losgehaald. Dat scheelde niet veel, maar wel iets.
Ik vermoed dat er iets anders dan de LMM niet goed werkt, maar wat???
Toen ie toch weer ging inhouden, ook met de N18 (altijd bij gelijkblijvend toerental, nooit bij wisselend rijden) alles weer terug gedaan.
Helaas: het vermogensverlies bleef! Nadenken, misschien de slangetjes want daar heb ik flink mee zitten klooien.
Slangetjes vernieuwd maar nog steeds minder vermogen!
Voor de zekerheid de LMM losgehaald. Dat scheelde niet veel, maar wel iets.
Ik vermoed dat er iets anders dan de LMM niet goed werkt, maar wat???
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Ik denk dat het tijd wordt om hem eens uit te lezen, alleen… heb ik daarvoor niet de spullen.
Wie o wie zou me daarmee kunnen helpen? Ik kom graag naar je toe rijden als het niet te onwijs ver weg is. Woon in Zoetermeer.
Wie o wie zou me daarmee kunnen helpen? Ik kom graag naar je toe rijden als het niet te onwijs ver weg is. Woon in Zoetermeer.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar
Controleer de stekker op de lmm eens, ik had laatst een stekker die niet goed contact maakte, na het bijbuigen vam de pinnetjes was alles weer goed.
Was trouwens ook een foutcode.
Was trouwens ook een foutcode.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi