Remco_T5 schreef: ↑19 jun 2024, 23:20
Ziet er mooi en gedurfd uit maar wat doet die andere buscamper op je terrein?
Wie niet waagt wie niet wint, we zijn nu bezig om het geheel wat mooier te maken en vooral wat stoerder met zwarte accenten en extra verlichting.
En die andere camper is van m’n ouders dit is ook op hun eigen terrein.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Er zijn ondertussen geplaatst:
2 zonnepanelen 120watt elk
2 werklampen voor op de verhoging
4 markeringlampies boven in
3 werklampen achter in schijnend naar rechts, links, en recht achter.
Ook zijn er beugels geplaatst voor de surfboards!
Bijlagen
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Ik neem aan dat je alleen een deel tussen de dwarsspanten van je dakplaat open gemaakt hebt om er boven in en uit te komen, om zo de stevigheid in het geheel te houden.
Over markeringlichten is de wetgeving niet 100% duidelijk. Plaats op voertuig staat niet gespecificeerd en ze mogen naar voren enkel wit en naar achteren enkel rood uitstralen. Een dynamisch licht zou ook mogen.
Of deze rood/witte markeringlichten/breedtelampen zo zijn toegestaan durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ikzelf zou dit niet zo toepassen. Breedtelampen in deze vorm zie je eigenlijk enkel op aanhangers en trailers of ten hoogste aan de achterzijde van vrachtwagens. Ik zou zelf gewoon gekozen hebben voor een wit markeringslicht voorop het front ipv aan zijkant en rood achterop. https://www.mobiled.nu/nl/markeerverlichting/
krekwakwol schreef: ↑22 jun 2024, 23:57
Ik neem aan dat je alleen een deel tussen de dwarsspanten van je dakplaat open gemaakt hebt om er boven in en uit te komen, om zo de stevigheid in het geheel te houden.
Ik heb het gat laten zitten dat werd uitgesneden toen ik het hefdakje monteerde, dus alle spanten zitten er inderdaad nog gewoon in!
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
SyncRoon schreef: ↑23 jun 2024, 09:25
Over markeringlichten is de wetgeving niet 100% duidelijk. Plaats op voertuig staat niet gespecificeerd en ze mogen naar voren enkel wit en naar achteren enkel rood uitstralen. Een dynamisch licht zou ook mogen.
Of deze rood/witte markeringlichten/breedtelampen zo zijn toegestaan durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ikzelf zou dit niet zo toepassen. Breedtelampen in deze vorm zie je eigenlijk enkel op aanhangers en trailers of ten hoogste aan de achterzijde van vrachtwagens. Ik zou zelf gewoon gekozen hebben voor een wit markeringslicht voorop het front ipv aan zijkant en rood achterop. https://www.mobiled.nu/nl/markeerverlichting/
Of het allemaal legaal is maakt me niet zoveel uit. Als ze willen hebben ze meer dan genoeg om te vinden. Alle lampen die aanstaan met rijden hebben een keurmerk en worden gebruikt op de manier waar ze voor bedoelt zijn.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Leuk project en wens je alle succes.
Twee opmerkingen:
- De kayak/surf beugels zijn muurbeugels. Dat is voor een statische belasting. Maar tijdens rijden/remmen spelen krachten
die kunnen oplopen tot een veelvoud, ook trillingen, los van de permanente rijwind. Stel de beugels kunnen dit hebben,
geldt dit ook voor de bevestigingspunten/puntjes? Moeten er geen spanbanden overheen wegens losse lading en om wrikken van de boards te
voorkomen? En de beugels, daar loopt makkelijk water in, het is geen roestvast staal dus niet optimaal.
- Heb je al proefgereden? Ben benieuwd hoe de "neus" van de opbouw zich houdt qua windgeruis. 80 km/u, 100 km/u om te beginnen
op een rustige weg...
Tsport schreef: ↑27 jun 2024, 00:11
Leuk project en wens je alle succes.
Twee opmerkingen:
- De kayak/surf beugels zijn muurbeugels. Dat is voor een statische belasting. Maar tijdens rijden/remmen spelen krachten
die kunnen oplopen tot een veelvoud, ook trillingen, los van de permanente rijwind. Stel de beugels kunnen dit hebben,
geldt dit ook voor de bevestigingspunten/puntjes? Moeten er geen spanbanden overheen wegens losse lading en om wrikken van de boards te
voorkomen? En de beugels, daar loopt makkelijk water in, het is geen roestvast staal dus niet optimaal.
- Heb je al proefgereden? Ben benieuwd hoe de "neus" van de opbouw zich houdt qua windgeruis. 80 km/u, 100 km/u om te beginnen
op een rustige weg...
Ik kan zelf aan de beugels hangen/er op staan, dus ik gok dat die wel sterk genoeg zijn
Er komen natuurlijk spanbanden overheen als we rijden. En de beugels zijn dicht aan de bovenkant dus er loopt geen water in.
Qua proefrijden zit ik ook prima aangezien ik de bus ook als dagelijkse auto gebruik. Ik heb al meerdere ritten Friesland - Utrecht gereden en er is ook al 120 mee gereden. Het windgeruis is een stuk minder als eerst (met hefdakje).
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Dat de beugels 'dicht' zijn van boven is toch een kop in het zand redenatie. Er zitten zelfs bevestigingsgaatjes gestanst in het verticale deel en de beugel lijkt uit twee in elkaar gestoken delen te zijn. En dat nog verkeerd om, bovenste in het onderste. 100% kans dat er water in trekt, al dan niet door condensatie en hitteverschillen. Ga je altijd rondrijden met die beugels, ook als je er geen plank op hebt liggen? Ik zou echt ladingrails permanent aan de zijkant gemonteerd hebben en daar dan de accessoires afneembaar op zetten.
Wat is trouwens je idee achter dat verticale lichtbalkje aan de zijkant? Werkt dat zo? Ziet er vreemd uit en ik betwijfel of het lichtbeeld dan ook bijdraagt aan je lichtbalk in front en de twee op je paravaan.
StijnT4 schreef: ↑23 jun 2024, 11:38
Of het allemaal legaal is maakt me niet zoveel uit. Als ze willen hebben ze meer dan genoeg om te vinden. Alle lampen die aanstaan met rijden hebben een keurmerk en worden gebruikt op de manier waar ze voor bedoelt zijn.
Wellicht kun je jezelf eens verdiepen in de regelgeving.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
SyncRoon schreef: ↑27 jun 2024, 08:57
Dat de beugels 'dicht' zijn van boven is toch een kop in het zand redenatie. Er zitten zelfs bevestigingsgaatjes gestanst in het verticale deel en de beugel lijkt uit twee in elkaar gestoken delen te zijn. En dat nog verkeerd om, bovenste in het onderste. 100% kans dat er water in trekt, al dan niet door condensatie en hitteverschillen. Ga je altijd rondrijden met die beugels, ook als je er geen plank op hebt liggen? Ik zou echt ladingrails permanent aan de zijkant gemonteerd hebben en daar dan de accessoires afneembaar op zetten.
Wat is trouwens je idee achter dat verticale lichtbalkje aan de zijkant? Werkt dat zo? Ziet er vreemd uit en ik betwijfel of het lichtbeeld dan ook bijdraagt aan je lichtbalk in front en de twee op je paravaan.
Ik zou ik zou, ja allemaal prima. Ik deel dit hier omdat ik het zelf leuk vind dit te delen. Ik ben me goed bewust van wat ik doe en als het gaat roesten dan koop ik een nieuwe, who cares. Niet alles hoeft volgens het boekje.
Net zoals met de lampen dat doe ik omdat het ons idee is. En hier hebben we over nagedacht. Ik gebruik ze in terrein of bossen. Niet op de openbare weg. Behalve degene met keurmerk.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4 schreef: ↑23 jun 2024, 11:38
Of het allemaal legaal is maakt me niet zoveel uit. Als ze willen hebben ze meer dan genoeg om te vinden. Alle lampen die aanstaan met rijden hebben een keurmerk en worden gebruikt op de manier waar ze voor bedoelt zijn.
Wellicht kun je jezelf eens verdiepen in de regelgeving.
Geloof me Peter dat heb ik gedaan, en voor je zo’n reactie plaatst graag ook zelf even verdiepen ;) dan lees je dat het allemaal niet zo nauw komt en ik gewoon volgens de regels werk , dank!
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!