Pascal-141 schreef:Maar schrik niet van het verbruik van de benzineversies , in vergelijking met de TDIs .
Jep (ik ben ervaringsdeskundige ). Verbruik ergens tussen 1 op 8 en 1 op 11 afhankelijk van rijstijl en lengte van de rit.
Als je niet perse vanwege milieuzones een benzine moet hebben, zou ik een 150pk diesel aanraden.
@Pascal, vraagje tussendoor, maar niet onbelangrijk in dit geval. Hoe kan ik zien dat de motor het roetfilter aan het regenereren is, hij geeft hier op het dashboard geen aanwijzing.
Ik heb me dat wel eens afgevraagd, want dan zou je nog een stukje door kunnen rijden tot hij klaar is.
krekwakwol schreef: ↑23 jun 2024, 18:49
@Pascal, vraagje tussendoor, maar niet onbelangrijk in dit geval. Hoe kan ik zien dat de motor het roetfilter aan het regenereren is, hij geeft hier op het dashboard geen aanwijzing.
Ik heb me dat wel eens afgevraagd, want dan zou je nog een stukje door kunnen rijden tot hij klaar is.
Enkele kenmerken :
-verhoogd toerental, 1000tr/min ipv de standaard 820tr/min
-verhoogd verbruik bij stationair draaien : van 0,7 0f 0,8L/min naar 1,0L/min
- ventilator zal ook draaien tot de regen cyclus
-motorgeluid , diegenen onder ons die letten op details horen het ook aan het motorgeluid dat een regeneratie aan de gang is.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gisteren na een stuk snelweg en thuis arriveren draaide de t6 1000tr/min. Ik hoorde de ventilator flink draaien dus dacht meteen aan het regenereer proces, hetgeen ik niet wilde afbreken.
Is het dan oké de auto met stationaire motor te laten draaien tot er weer 900tr/min zijn (hetgeen ik gedaan heb) of moet de auto daarvoor hoger in de toeren draaien en had ik dus nog een stuk moeten gaan rijden?
edwardfotografie schreef: ↑24 jun 2024, 16:23
Ik lift even mee in dit topic.
Gisteren na een stuk snelweg en thuis arriveren draaide de t6 1000tr/min. Ik hoorde de ventilator flink draaien dus dacht meteen aan het regenereer proces, hetgeen ik niet wilde afbreken.
Is het dan oké de auto met stationaire motor te laten draaien tot er weer 900tr/min zijn (hetgeen ik gedaan heb) of moet de auto daarvoor hoger in de toeren draaien en had ik dus nog een stuk moeten gaan rijden?
Stationair laten draaien is beter dan gewoon meteen uitzetten en de cyclus onderbreken. Wanneer je hem stationair laat draaien zal de auto dit herkennen en na een paar minuten de cyclus in een soort van pauze zetten. Bij de volgende start zal de regeneratie terug verder gaan. (Dit is bij een T6.1 toch zo , ik veronderstel dat dit bij een T6 ook wel zo al zal zijn?)
Nog een stukje blijven rijden is uiteraard het beste , dan kan de regen cyclus gewoon afgewerkt worden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Pascal-141 schreef:Maar schrik niet van het verbruik van de benzineversies , in vergelijking met de TDIs .
Jep (ik ben ervaringsdeskundige ). Verbruik ergens tussen 1 op 8 en 1 op 11 afhankelijk van rijstijl en lengte van de rit.
Als je niet perse vanwege milieuzones een benzine moet hebben, zou ik een 150pk diesel aanraden.
Verbruik is geen probleem… Mijn huidige daily is ook niet uitzonderlijk zuinig (en ook super 98).
Milieuzones zijn wel en niet een probleem hé, mijn andere auto blijft ook en die mag er nog wel een tijd in (euro 4 benzine).
Je vindt gewoon amper benzine bussen in die prijsklasse! Er was er eentje en toen ik belde was die al verkocht.
krekwakwol schreef: ↑23 jun 2024, 18:49
@Pascal, vraagje tussendoor, maar niet onbelangrijk in dit geval. Hoe kan ik zien dat de motor het roetfilter aan het regenereren is, hij geeft hier op het dashboard geen aanwijzing.
Ik heb me dat wel eens afgevraagd, want dan zou je nog een stukje door kunnen rijden tot hij klaar is.
Enkele kenmerken :
-verhoogd toerental, 1000tr/min ipv de standaard 820tr/min
-verhoogd verbruik bij stationair draaien : van 0,7 0f 0,8L/min naar 1,0L/min
- ventilator zal ook draaien tot de regen cyclus
-motorgeluid , diegenen onder ons die letten op details horen het ook aan het motorgeluid dat een regeneratie aan de gang is.
Vanaf welk bouwjaar zit er een regeneratie cyclus ingebakken?
En maakt dat ook net het verschil tussen Euro 5 of Euro 6 ?
regeneratie cyclus is gekomen toen de roetfilters geïntroduceerd werden om deze regelmatig even schoon te maken.
Bij de T5 bouwjaar 2006 geloof ik, is dat gekomen.
mijn 2007 2.5 TDI BPC met dpf doet dit. Verhoogd stationair kom ik geregeld tegen en ook scherpe 'verbrand ijzer' luchtje alsof de uitlaat hoge temperaturen genereert.
Multivan Generation schreef: ↑28 jun 2024, 18:15
regeneratie cyclus is gekomen toen de roetfilters geïntroduceerd werden om deze regelmatig even schoon te maken.
Bij de T5 bouwjaar 2006 geloof ik, is dat gekomen.
Ok , daar ontkom ik dus niet aan mocht ik de T4 willen vervangen.
Het is wel compleet next level.
Ik zou gaan voor de bus met de laagste variabele kosten omdat dat toch het gevoel van vrijheid vergroot. Als je iedere keer bij het tanken schrikt ga je toch eerder nadenken over het gebruik voor bv recreatieve doeleinden. Dit betekent dus diesel. Afgelopen maand 8000km gereden tot noord noorwegen en zelfs op een tank 1 op 15 gehaald (heeft natuurlijk ook te maken met de snelheden daar maar voor een bus van meer dan 2500kg is dat heel netjes).
Was dus relatief goedkope vakantie (met vrij kamperen op de mooiste plekjes)
freek schreef: ↑01 jul 2024, 18:18
Ik zou gaan voor de bus met de laagste variabele kosten omdat dat toch het gevoel van vrijheid vergroot. Als je iedere keer bij het tanken schrikt ga je toch eerder nadenken over het gebruik voor bv recreatieve doeleinden. Dit betekent dus diesel. Afgelopen maand 8000km gereden tot noord noorwegen en zelfs op een tank 1 op 15 gehaald (heeft natuurlijk ook te maken met de snelheden daar maar voor een bus van meer dan 2500kg is dat heel netjes).
Was dus relatief goedkope vakantie (met vrij kamperen op de mooiste plekjes)
Verbruik is eigenlijk een non-issue… Ik zit nu aan 12l/100km, onderhoud is diesel dan eigenlijk wel duurder (hoewel ik met een handige harry samen ben dus ook fijn!).
Is benzine ook geen stuk goedkoper dan diesel in Scandinavië?
Ja hoor, ik ben ook verliefd op het hoge noorden…
Tess schreef: ↑01 jul 2024, 19:24
Is benzine ook geen stuk goedkoper dan diesel in Scandinavië?
Ja hoor, ik ben ook verliefd op het hoge noorden…
In Zweden kost de diesel ongeveer hetzelfde als in Nederland en benzine is maar een paar cent duurder.
In Noorwegen is de diesel duurder dan bij ons maar het verschil tussen diesel en benzine is ongeveer hetzelfde, benzine zo'n 20 cent duurder dan diesel.
Benzine goedkoper dan diesel heb ik in Scandinavië nog niet meegemaakt.