Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische ramen

vragen over de T4
Plaats reactie
ErikR

Elektrische ramen

Bericht door ErikR »

Na het één en ander hier gelezen te hebben op het forum me maar eens aangemeld.

Ik zal me even kort introduceren. Ik ben erik en woonachtig in de omgeving Roermond. Mijn vrouw heeft in het verleden een vw t4 california verkregen uit een erfenis. Het is een 2002 model met nu ongeveer 240.000km op de teller. We zijn er al een aantal keer mee gaan kamperen (dit jaar nog naar de F1 in Oostenrijk).

Enige tijd geleden was het raam aan de bijrijderskant niet meer te openen/sluiten via de knop aan de bestuurderskant. Op zich niet zo’n probleem, dan maar via de bijrijderskant.

Nu is echter ook het raam aan de bestuurderskant niet meer te openenen/sluiten. Hier op het forum het één en ander gelezen over de electrische ramen en aan de slag gegaan.

Deurbekleding gedemonteerd, kabelboom gedemonteerd. kabelbreuk gerepareerd, overige kabels doorgemeten deze bleken ok. Spul weer aangesloten, nul resultaat.
Vervolgens raammotor aan de bestuurderskant gedemonteerd en na demontage van de deuroanelen aan de bijrijderskant daar aangesloten. De raammoter werkt dan gewoon via de bediening aan de bijrijderskant.
Voorlopige conclusie, kabelboom en raammotor aan de bestuurderskant lijken mij dus prima.
Vervolgens de schakelaar van de raambediening aan de bestuurderskant aangesloten op het raam aan de bijrijderskant, beide knoppen werken. De schakelaars zijn dus ook niet het probleem.

Ondertussen weet ik niet meer wat nu nog het probleem zou kunnen zijn…

Iemand nog opties?
Dat er iets in de elektra niet helemaal goed zit had ik al eerder in de gaten, soms bleef na het op slot doen van de bus de richtingaanwijzer links zowel voor als achter continu branden. Een keer de bus openen en afsluiten verhielp dit.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben. Alvast bedankt!
Hanz

Re: Elektrische ramen

Bericht door Hanz »

Heb je de kabelbomen aan beide zijden gecontroleerd en zonodig gerepareerd?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ErikR

Bericht door ErikR »

Hoi Hanz, dank voor je reactie. Er was 1 kabeltje gebroken, deze heb ik gerepareerd. Er zaten al oudere reparaties aan de kabelboom. Daarom heb ik alle kabels van de boom doorgemeten en deze waren (ondanks de oude reparaties) nog goed.

Misschien goed om erbij te vermelden dat het een raammotor met een 10-pins connector is. Ik meen gelezen te hebben dat dit ivm de comfortmodule is.
Waar zit de comfortmodule geplaatst? Zou deze mogelijk defect kunnen zijn?
Hanz

Bericht door Hanz »

Mijn vraag was eigenlijk of je zowel de kabelboom aan de bestuurderskant als de kabelboom aan de bijrijderskant hebt bekeken.
ErikR

Bericht door ErikR »

Dan had ik je opmerking verkeerd begrepen Hanz, ik heb enkel de kabelboom aan de bestuurderskant bekeken, aangezien aan die kant het probleem zich openbaarde.
Ik zal vanavond de kabelboom aan de bijrijderskant voor de zekerheid controleren.
Hanz

Bericht door Hanz »

Er zijn wat verbindingen over en weer voor bediening van ramen, spiegels en centrale deurvergrendeling. Beschadigingen in beide kabelbomen kunnen voor vreemde storingen zorgen waarvan niet altijd meteen duidelijk is aan welke kant de oorzaak zit.
Ik had een probleem met de centrale deurvergrendeling waarvan ik vrijwel zeker was dat het in de kabelboom aan de bijrijderskant moest zitten. Uiteindelijk bleek de slotmotor aan de bestuurderskant doorgebrand te zijn. Dus goed om de andere kabelboom ook te checken. Voordeel is dat je die veel makkelijker kunt uitbouwen als dat nodig is.
ErikR

Bericht door ErikR »

Nou, de kabelboom aan de passagierskant ook gecontroleerd. Deze vertoonde geen defecten. Alles maar weer in elkaar geschroefd want komende week gaan we met de camper op vakantie. Dan maar even geen elektrisch raam.

Gister de bus proberen te starten, accu leeg…Via startkabels alsnog gestart. Ritje van 45minuten gemaakt. Bus starte weer prima. Vanochtend de bus nodig, weer accu leeg.

Er lijkt me ergens in het electronisch circuit toch niet helemaal goed te zitten.

Kwam hier op het forum ergens al een artikel tegen om lekstroom te meten. Dat maar eens gaan proberen. En anders elke dag maar de accupolen er af halen als we op de camping staan.
CapoJan

Bericht door CapoJan »

Misschien is er helemaal geen verband en is de accu aan het einde van zijn leven gekomen. Hoe oud is de accu?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Hanz

Bericht door Hanz »

Als de accu met rijden weer goed oplaadt dan is deze waarschijnlijk nog goed. Als hij bij stilstand toch zo snel leegloopt dan is er een flinke sluipverbruiker. Ik had zelf iets soortgelijks en dat bleek een defect relais voor de gloeiers te zijn waardoor deze bleven gloeien en die trekken de accu heel snel leeg. Afhankelijk van je motortype is dit relais 102, 103 of 104. Waarschijnlijk heb jij een ACV motor en dan is het 103, zie ook T4-wiki: https://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J52_ ... BChkerzen)
Kost ongeveer 20 euro en is in 2 minuten vervangen.

Het kan zelfs nog goedkoper. https://boelm.nl/relais-103-voor-gloeib ... -8398.html
ErikR

Bericht door ErikR »

Na lange tijd weer eens een reactie. Het probleem
Met de ramen was opgelost na het plaatsen van een nieuw raammechanisme. Helaas bleek de accu tijdens de vakantie ook op. Deze hebben we bij de locale vw dealer in Kroatie laten vervangen. Scheelde ook meteen in het uurtarief ten opzichte van Nederland.

Afgelopen jaren met de camper naar de F1 in Oostenrijk geweest en oa naar Kroatie, Italie, Corsica, Frankrijk en diverse campings in NL bezocht. Helaas met twee opgroeiende kinderen is de camper te klein geworden. Vandaar dat hij te koop staat.

Wel veel hulp gehad aan het forum (weinig geplaatst hier, maar veel gelezen).
Plaats reactie