Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Invoeren T6 bulli uit Duitsland

vragen over de T4
Plaats reactie
EdwinBk

Invoeren T6 bulli uit Duitsland

Bericht door EdwinBk »

Hallo,
Na 16 jaar een T4 gereden te hebben en daarna overgestapt te zijn naar een Ford Transit, wil ik nu weer terug naar een nieuwe of bijna nieuwe T6.1. Bulli.
De Volkswagens bevalen me toch beter dan de Ford Transit.
Zelf zat ik te denken aan een T6 of T6.1 lange uitvoering, bulli, 2 luxe stoelen en min 150 pk met het slecht weer pakket als dat er nog is.
Wil deze VW vanuit Duitsland / Oostenrijk invoeren. Wil hem als grijs kenteken naar Nederland halen.
Wat ik begrepen heb scheelt de aanschaf heel veel met Nederland. :knipoog
Wie heeft hier ervaring mee ?
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
MarkV

Re: Invoeren T6 bulli uit Duitsland

Bericht door MarkV »

Dan zou ik dat wel dit jaar nog doen, de BPM vrijstelling voor bedrijfswagens vervalt per 2025 namelijk... En dan wordt een busje met brandstofmotor wel heel erg duur.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Als je particulier koopt betaal je sowieso de BPM. Tenzij de wagen 5 jaar of ouder is. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ondernemer.

Bedenk wel of het echt de moeite waard is, vraagt toch wel wat energie om de juiste bus te vinden, tegen de juiste prijs, dat die ook is zoals men zegt dat die is, het proefrijden je aanstaat, en je transport kan organiseren op eigen wielen of trailer. Een paar duizend euro goedkoper kan dan snel duurder uitvallen dan ergens in je buurt. Ik vind het altijd een leuke sport, ben vaak voor jan met de korte naam naar een verkoper gereden maar genoten van de rit zeg maar.

Maar je hebt ook im-export bedrijven die je kunnen helpen. bv https://www.dasimport.nl/ en zo heb je er nog wel. Wil je zelf transit platen regelen zou ik dat eerst goed afstemmen met de garage of dat in de buurt kan, dat je daar niet nog eens moet overnachten of paar uur omrijden.
Groet, Ronald
EdwinBk

Bericht door EdwinBk »

Hoi,
Dat met de BPM vrijstelling is juist de reden dat ik een nieuwe of bijna nieuwe bedrijfs bus wil kopen.
Daarnaast kan ik als bedrijf, ook de btw terugvragen. Ik hoop een laatste bus te kopen met alle opties zodat ik er nog 8 of 10 jaar tegen kan.
Mogelijk dat ik dan met pensioen kan.
Daarnaast hoop ik wel dat ik deze jaren nog wel met een dieselbus overal mag/ kan komen. (Met de binnenstad heb ik geen probleem.)
Dus het is wel een gok als je 50 a 60.000 uitgeeft en na 5 a 6 jaar nergens meer mag komen. Niemand weet wat de nieuwe milieuregels enz, gaan worden.
Wat het uitzoeken betreft, is het ook wel veel werk om een juiste bus te vinden. Op zichzelf vind ik dat wel leuk maar het mag ook weer niet te veel tijd kosten. Anders kun je daar een buro voor inschakelen die dat voor jou uitzoekt en mogelijk ook de bus in kan voeren. Weet niet of Das Import ook de bus kan zoeken? Andere buro's voor het zoeken ben ik nog niet tegengekomen.
Al met al is het wel een puzzel om de juiste info te vinden. Maar mogelijk zitten hier op het forum al mensen die dat uitgezocht hebben.
Het zou heel fijn zijn om van hun kennis gebruik te kunnen maken. :toppie
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Oriënteer je eens op mobile.de
Invoeren stelt niet heel veel voor.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
EdwinBk

Bericht door EdwinBk »

Hoi Peter, Dat is lang geleden. :zwaai
Heb jij daar al wel ervaring mee ?
Op papier lijkt het allemaal wel eenvoudig. Maar weet niet hoe het in de praktijk uitwerkt.
Betreft Mobile.DE, hier staan niet veel T6.1 op welke voor mij van toepassing zijn.
Er zijn zeer weinig busjes beschikbaar voor een goede prijs. Heeft allemaal te maken met de bpm-regels denk ik.
Zit ook te kijken in Oostenrijk, hier zijn wel meerder bulli's ,mogelijk met 4x4 aandrijving beschikbaar. Volgens mij zijn hier de regels hetzelfde als in Duitsland.
Een T6.1, Bulli, 4motion, met +-10.000 km op de teller zou de ultieme wagen zijn voor mij.
Mocht er nog iemand een tip hebben, dan hoor ik dat graag.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Multivan Generation
Contacteer:

EdwinBk schreef: 11 aug 2024, 10:57 Hoi Peter, Dat is lang geleden. :zwaai

zeker lang geleden :zwaai

Heb jij daar al wel ervaring mee ?

al 3x gedaan

Op papier lijkt het allemaal wel eenvoudig. Maar weet niet hoe het in de praktijk uitwerkt.

Bus uitzoeken
proefrijden en betalen (bij dealer in Duitsland vooraf betalen!)
Exportkenteken en verzekering betalen in Duitsland
In Nederland, voldoen aan de RDW eisen voor wat jij wilt(ondertussen er NIET mee rijden)
Eendags kenteken aanvragen en naar de RDW keuring rijden
Rest-BPM berekening maken(autotelex en kun je ook vooraf doen) en betalen
Daarna krijg je pas van het RDW een kenteken
NL-kentekenplaten laten maken en op je auto schroeven en verzekering regelen

Een T6.1, Bulli, 4motion, met +-10.000 km op de teller zou de ultieme wagen zijn voor mij.
Mocht er nog iemand een tip hebben, dan hoor ik dat graag.
Dat wat jij zoekt, daarvoor moet je zoeken naar Jahreswagen
maar bedenk jezelf dat Duitsers hier ook naar op zoek zijn, omdat ze een ID Buzz niet zo zien zitten

Waar jij ook naar kunt kijken is een T7 Multivan, daarvan verwacht ik, is er meer uitzoek.

Groeten Peter

PS er hebben meer mensen auto's in Duitsland gekocht hoor en geïmporteerd in Nederland.

linkje
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
EdwinBk

Bericht door EdwinBk »

Hoi Peter,
Dank voor de info. Het is wel gaaf dat je dat al 3 x gedaan hebt! Alle keren goed gelukt zonder problemen?
Ben toch een beetje huiverig, het is natuurlijk wel een groot bedrag om zomaar uit te geven.
Wil ook zeker weten dat ik geen BPM als bedrijf hoef te betalen en BTW terugkrijg op het einde van het jaar.
Dank voor het linkje, alleen een multivan is er niet met grijs kenteken dacht ik en ook veel duurder. Volgens mij moet het een kastenwagen worden. Bedrijfswagen.
Als ik de Duitse prijzen zie, lijkt het erop dat het in Oostenrijk goedkoper is. Alleen de afstand is langer. Maar dat is geen probleem, ik kom vaker in Oostenrijk.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
edwardfotografie

Bericht door edwardfotografie »

Ik heb onlangs een California ingevoerd, weliswaar vanuit België.
Was prima te doen 👍🏻.

Principe zal hetzelfde zijn.
Multivan Generation
Contacteer:

Hoe dat fiscaal gezien geregeld wordt moet je met een boekhouder regelen.
Je weet nu hoe je ze kunt zoeken met dat linkje.

3x zonder problemen ingevoerd.
1x issues met RDW vwb camper keuring maar is goedgekomen. Daar ga jij geen last van hebben.

Let wel op, dubbele cabine kennen ze niet echt in Duitsland en Oostenrijk zoals wij dat kennen.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Let op dat je ook niet zomaar een dubbel cabine achteraf kan inbouwen. Grote kans dat ze een COC 2e fase willen zien en die moet je dan via de bouwer zien te regelen. Snoeks cabines hebben wat dat betreft goede eigen dienst die zich met homologaties bezig houd. Maar ook dan vooraf afstemmen dat je het doet zoals moet. Ik had het anders gedaan en dan kon het niet dus.
Groet, Ronald
EdwinBk

Bericht door EdwinBk »

Hallo,
Voor mij is de dubbele cabine niet van toepassing.
Wil alleen maar luxe, goed zittende stoelen in de enkele cabine.
Eventueel kan ik de bijrijders bank zelf uitwisselen met een luxe stoel met armleuningen.
Denk niet dat ik dan tegen problemen aanloop bij de RDW bij het invoeren.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Ik kan mij zo maar voorstellen dat wanneer je de bus invoert ze kijken naar het aantal zitplaatsen op de conformiteit/kenteken papieren en wat in de bus aanwezig is. Heb je een bankje zou ik ook keuren met het bankje. Bij mijn oude 2004 dangel jumper die af fabriek als tweezits geleverd was stonden 3 zitplaatsen op kenteken. Bij omkeur naar dubbelcabine vielen ze daar over dat het niet klopte. (vanwege andere veiligheidsvoorzieningen voor bijrijderstoel en bijrijderbankje, bijvoorbeeld type airbags en automatische gordelspanners) Ik zou dit eerst vooraf via RDW/PON navragen of dat kan en of je dan een andere conformiteit en voertuigstickers nodig hebt. Anders na het invoeren ombouwen.
Groet, Ronald
EdwinBk

Bericht door EdwinBk »

Okay,
Dat zou goed kunnen wat je zegt.
Zal hiermee rekening houden. Dank voor de TIP.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Plaats reactie