Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
net 100 km/u wind mee
net 100 km/u wind mee
Ben net een week in het bezit van een verlengde t4 1.9 td uit 2000.
na de testrit bleek er in tik te zitten in de uitlaat met stationair draaien van de moter, dit zou verholpen worden door de monteur van betrefende aanbieder, (metaalachtig geluid alsof er ergens een los onderdeeltje ligt te rammelen)
Bij de overdracht was alles geregeld zoals afgesproken alleen was de rammel niet verdwenen. het bleek een los schotje te zijn in de katalysator, iets dat niet levensbedreigend was, (reparatie rond de twee honderd euro)
rij een week met de bus en ga hem straks schorsen om om te bouwen naar camper. helaas vandaag met tegenwind net aan 90 aantikken, maar met wind in de rug nog geen 100 km/u, verder behoorlijke wat zwarte rook bij vol gas. verder lijkt de moter prima te lopen, hoor het fluitende geluid van het aanslaan van de turbo, maar amper vermogen, De rammel in de uitlaat is opeens verdwenen, kan het zijn dat het betreffend onderdeeltje uit de katalysator dit vermogensverlies veroorzaakt, wat kan ik hieraan doen, of wat is jullie mening aangezien de storing. Heb er logischerwijs behoorlijk de pest over in. net zo'n gevoel als de eerste kras op je nieuwe auto, balen dus,
alvast bedankt van een nieuwe t4 "enthousiasteling"
na de testrit bleek er in tik te zitten in de uitlaat met stationair draaien van de moter, dit zou verholpen worden door de monteur van betrefende aanbieder, (metaalachtig geluid alsof er ergens een los onderdeeltje ligt te rammelen)
Bij de overdracht was alles geregeld zoals afgesproken alleen was de rammel niet verdwenen. het bleek een los schotje te zijn in de katalysator, iets dat niet levensbedreigend was, (reparatie rond de twee honderd euro)
rij een week met de bus en ga hem straks schorsen om om te bouwen naar camper. helaas vandaag met tegenwind net aan 90 aantikken, maar met wind in de rug nog geen 100 km/u, verder behoorlijke wat zwarte rook bij vol gas. verder lijkt de moter prima te lopen, hoor het fluitende geluid van het aanslaan van de turbo, maar amper vermogen, De rammel in de uitlaat is opeens verdwenen, kan het zijn dat het betreffend onderdeeltje uit de katalysator dit vermogensverlies veroorzaakt, wat kan ik hieraan doen, of wat is jullie mening aangezien de storing. Heb er logischerwijs behoorlijk de pest over in. net zo'n gevoel als de eerste kras op je nieuwe auto, balen dus,
alvast bedankt van een nieuwe t4 "enthousiasteling"
- blue i 452
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:32
- Locatie: Drenthe
Een schotje los in de katalysator kan niet. Een katalysator bestaat van binnen namelijk uit keramisch materiaal ( een hele fijne honingraat). Als er in de katalysator een rammel zit, is 'ie kapot. Dan ligt namelijk het keramisch materiaal los te rammelen in de katalysator. Dit is alleen te verhelpen door een nieuwe katalysator of het leeghalen van de katalysator. Ook kan er in plaats van de kat een ander stuk pijp tussen ( dus zonder kat) Bij een grijs kenteken auto zou dit er tussen weghalen geen problemen moeten geven bij keuringen e.d. want het staat niet op het kenteken vermeld.
Wat er bij jou waarschijnlijk aan de hand is, is dat het keramisch materiaal los zit, verdraaid is en nu de uitlaat verstopt. Dan zit de dichte kant van de honingraat voor de pijpmond.
Kijk maar eens tussen de tips en trucs, daar staat wel beschreven met foto's erbij hoe één en ander er uit ziet en eventueel te verwijderen is. Jouw probleem komt veel vaker voor als een katalysator kapot is.
Peter.
Wat er bij jou waarschijnlijk aan de hand is, is dat het keramisch materiaal los zit, verdraaid is en nu de uitlaat verstopt. Dan zit de dichte kant van de honingraat voor de pijpmond.
Kijk maar eens tussen de tips en trucs, daar staat wel beschreven met foto's erbij hoe één en ander er uit ziet en eventueel te verwijderen is. Jouw probleem komt veel vaker voor als een katalysator kapot is.
Peter.
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Ik heb er net een nieuwe katalysator onder zitten met nieuwe uitlaat tot de achter demper, dit was gebeurd net voor ik de bus kocht! Mooi meegenomen alleen ook zon irritante rammel, dit is NIET de katalysator maar een schotje in de demper op te lossen door met een rubber hamer tegen de demper te " tikken" , heb dit zelf nog niet gedaan omdat het weer te slecht is om met mijn stijve botten op de straat te liggen!!! Heb ook een 1.9TD van 2002 enne trap hem toch regelmatig naar de 140........, maar dan houdt het ook wel op!
Hoop inderdaad dat het de katalysator is, oorzaak gevolg, "eerst een rammel in de kat en de bus rijd verder prima", nu de rammel in de kat over, en bus gaat voor geen meter. bedankt voor alle antwoorden, kan ik de kat leegsteken, en er weer onder monteren zonder dat het de rij-eigenschappen nadelig beinvloedt.Ed V. schreef:Net als Charles haalt die van mij ook de 140 wel. Van de week van Hengelo richting Arnhem met tegenwind en hij haalde de 140 toen ook nog. Duurt wel 5 minuten want het blijft een 1.9 natuurlijk
Ik heb alleen geen verlengde uitvoering maar dat zal toch niet zoveel verschil maken ?
bedankt, bart
Beste Bart,galore schreef:Hoop inderdaad dat het de katalysator is, oorzaak gevolg, "eerst een rammel in de kat en de bus rijd verder prima", nu de rammel in de kat over, en bus gaat voor geen meter. bedankt voor alle antwoorden, kan ik de kat leegsteken, en er weer onder monteren zonder dat het de rij-eigenschappen nadelig beinvloedt.Ed V. schreef:Net als Charles haalt die van mij ook de 140 wel. Van de week van Hengelo richting Arnhem met tegenwind en hij haalde de 140 toen ook nog. Duurt wel 5 minuten want het blijft een 1.9 natuurlijk
Ik heb alleen geen verlengde uitvoering maar dat zal toch niet zoveel verschil maken ?
bedankt, bart
Haal die Kat maar zo snel mogelijk leeg als die rammeld.
Ik heb dat met de vorige bus ook gehad, en die rammel genegeerd.
want ik moest 2x op en neer naar Polen in 2 weken, en had er geen tijd voor
en dacht daar kijk ik wel naar na de vakantie.
Maar de wagen ging ook steeds slechter trekken, (de kat ging steeds meer dicht zitten) efin van Poznan naar zakopane heeft die niet gehaald,
in katowice kon de "soort anwb" me opladen want hij liep zelfs nog amper stationair zo was de zaak verstopt.
als die eenmaal begint te verstoppen (als dat keramisch materiaal de zaak blokeerd) dan gaat het heel snel achteruit met de doorlaat)
je kunt er ook een nieuwe onder zetten (staan op E bay voor 140 euro)
ik was toen overgeleverd in polen aan de VW dealer
( en dan weten ze je wel te "melken" voor 540 euro)
wat moet je anders als je daar staat op weg naar vakantie, leeghalen
wouden ze niet doen, (zal te weinig aan verdiend zijn).
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
gezien het feit dat er naast het niet trekken ook sprake is van zwarte rook en duidelijk hoorbaar turbogeluid ....
kijk eens of er (weet niet of een 1.9 TD dat heeft) een slang tussen turbo en inlaatspruitstuk losgegaan is. De inspuiting is dan net zo hoog als wanneer je wel turbodruk hebt, maar omdat de turbo in de lucht blaast (= beter hoorbare turbo) zuigt de motor dus zelf aan = minder lucht met evenveel diesel=zwarte rook en geen power.
Lijkt me dat je bij verstopping in de uitlaat minder turbo hoort (minder snelheid in de uitlaatgassen = minder toeren op de turbo) en rook kan ik op die manier ook niet verklaren,
Bij een van mijn vorige auto's heb ik ook een metaalachtig rammeltje in de einddemper gehad, bleken stukjes keramisch materiaal uit de KAT te zijn die daar tussen de schotjes lagen te rammelen... hinderlijk, maar kon geen kwaad.
kijk eens of er (weet niet of een 1.9 TD dat heeft) een slang tussen turbo en inlaatspruitstuk losgegaan is. De inspuiting is dan net zo hoog als wanneer je wel turbodruk hebt, maar omdat de turbo in de lucht blaast (= beter hoorbare turbo) zuigt de motor dus zelf aan = minder lucht met evenveel diesel=zwarte rook en geen power.
Lijkt me dat je bij verstopping in de uitlaat minder turbo hoort (minder snelheid in de uitlaatgassen = minder toeren op de turbo) en rook kan ik op die manier ook niet verklaren,
Bij een van mijn vorige auto's heb ik ook een metaalachtig rammeltje in de einddemper gehad, bleken stukjes keramisch materiaal uit de KAT te zijn die daar tussen de schotjes lagen te rammelen... hinderlijk, maar kon geen kwaad.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
traag
Controleer ook even of er teveel olie in zit .Is dit het geval dan wordt hij ook trager omdat hij dan teveel olie naar de turbo pompt.Heb dit bij een kennis ervaren na een tip van een vw monteur.Heb zelf een 1.9 uit 1999 turbo maar die haalt de 140 wel en met wind tegen altijd nog 125.
Dick
Dick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Zo, probleem de wereld uit, vandaag m'n kat eraf, binnenwerk lag er los in en blokkerde de doorvoer. Keramisch materiaal d'r uit getikt ( gaat trouwens vrij simpel) netjes ontdaan van roet en rootzooi, nieuwe pakking er tussen. proefrit en toen......jippie rijdt als de brandweer, lekker direct op het gas, en binnen 23sec. op de 100km/u. ik ben weer helemaal gelukkig.
iedereen bedankt voor jullie tips en adviezen.
groeten Bart
iedereen bedankt voor jullie tips en adviezen.
groeten Bart
Re: net 100 km/u wind mee
bedankt voor dit draadje,
ik ga ook eens checken hoe mijn katalysator er van binnen uitziet... rammelt behoorlijk (al mis ik geen vermogen, lijkt tegendeel, sinds hij rammelt loopt ie alleen maar beter!)
hitteschilden zaten nog keurig op zn plek
het gaat overigens over een 2.5benzine
groet,
koen
ik ga ook eens checken hoe mijn katalysator er van binnen uitziet... rammelt behoorlijk (al mis ik geen vermogen, lijkt tegendeel, sinds hij rammelt loopt ie alleen maar beter!)
hitteschilden zaten nog keurig op zn plek
het gaat overigens over een 2.5benzine
groet,
koen
t4 syncro benzine 2.5 1995 FEUERWEHR
Re: net 100 km/u wind mee
gister bij monteur geweest van de lokale dhz garage, die denkt graag mee.
hij meende dat de benzinebus problemen gaat krijgen bij de keuring zonder kat(-inhoud) vanwege uitstootwaarden.
heeft iemand ook die ervaring?
en is dus bovenstaand draadje vooral en alleen van toepassing op dieselmodellenT4?
de garagist is overigens niet op geld uit, hij zoekt mee naar een 2ehands kat en wil m best ertussenlassen bij mij. originele katalysators blijven naar zijn mening veel langer goed dan b-merk types.
bedankt alvast voor eventuele ervaring op dit gebied met benzinebussen!
groet,
koen
hij meende dat de benzinebus problemen gaat krijgen bij de keuring zonder kat(-inhoud) vanwege uitstootwaarden.
heeft iemand ook die ervaring?
en is dus bovenstaand draadje vooral en alleen van toepassing op dieselmodellenT4?
de garagist is overigens niet op geld uit, hij zoekt mee naar een 2ehands kat en wil m best ertussenlassen bij mij. originele katalysators blijven naar zijn mening veel langer goed dan b-merk types.
bedankt alvast voor eventuele ervaring op dit gebied met benzinebussen!
groet,
koen
t4 syncro benzine 2.5 1995 FEUERWEHR
Re: net 100 km/u wind mee
Ik heb er niet echt vestand van maar weet dat ik veel autos heb gehad die afgekeurd zijn op "uitstootwaarden".
(En anders willen ze je remleiding wel even voor je vervangen, ketsjing... kost 5euro de meter, betaal 200 euro de 10 cm)
Bij benzine autos was het in mijn geval altijd de CO waarde die te hoog was. Oorzaak hiervan is slechte verbranding of defecte kat.
Komt er op neer dat ze een sensor in je uitlaat steken die de concentratie meet van bepaalde gassen, co, co2 etc... en als die niet binnen bepaalde marges zit... ben je de pineut.
Schijnt er sinds kort een verscherpte regeling te zijn voor dieselauto's. Ik weet het precieze er niet van, zou je even met een keurpersoon moeten praten. Maar daar meten ze de roetuitstoot, dan doen ze een sommetje en de uitkomst mag niet hoger zijn dan een bepaalde waarde.
Dus wat jouw monteur zegt klopt...
(En anders willen ze je remleiding wel even voor je vervangen, ketsjing... kost 5euro de meter, betaal 200 euro de 10 cm)
Bij benzine autos was het in mijn geval altijd de CO waarde die te hoog was. Oorzaak hiervan is slechte verbranding of defecte kat.
Komt er op neer dat ze een sensor in je uitlaat steken die de concentratie meet van bepaalde gassen, co, co2 etc... en als die niet binnen bepaalde marges zit... ben je de pineut.
Schijnt er sinds kort een verscherpte regeling te zijn voor dieselauto's. Ik weet het precieze er niet van, zou je even met een keurpersoon moeten praten. Maar daar meten ze de roetuitstoot, dan doen ze een sommetje en de uitkomst mag niet hoger zijn dan een bepaalde waarde.
Dus wat jouw monteur zegt klopt...
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: net 100 km/u wind mee
Die nieuwe regel (sinds januari 2023) over de roetuitstoot is voor jongere diesels met een Roetfilter, die gaan ze met een deeltjesteller controleren.
Hier hebben we al een heel uitgebreidt topic over.viewtopic.php?t=69928&hilit=Roetfilter
Maar dat is niet voor de T4 van toepassing.
Hier hebben we al een heel uitgebreidt topic over.viewtopic.php?t=69928&hilit=Roetfilter
Maar dat is niet voor de T4 van toepassing.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008