Mijn naam is Mathias, iemand die al lange tijd van een huis op wielen droomt, om het kort te houden.
Nu heb ik daar inmiddels al wat mee aan het rollen gebracht! Begin Mei vond ik een T4, 2.5 (88pk, origineel) met dubbele cabine en een korte wielbasis. Daarom stel ik mij ( en de bus ) voor terwijl ik ook alvast laat zien waar het project nu staat.
Een goede basis, maar heeft wel wat liefde nodig, om het kort te houden. Inmiddels heb ik ook al wat bureaucratiële fases doorlopen, zo is de keuring, bpm aangifte gelukt en staat de bus op camperkenteken.
Het dak is ongeveer 4 weken geleden opgezet, nieuw bij Atrion te Wolvega. Hun hebben ook de keuring verzorgd.
De plaatsing van het hefdak gevierd met een rode zonneklep van Vosca!

Al sinds de aanschaf van de bus, ben ik ook al op zoek naar de componenten benodigd om in dit huis op wielen te kunnen wonen.
Zo heb ik inmiddels al kunnen vinden:
-Originele westfalia kasten T4 California, paaars/grijze kleurstelling. ( geen panelen voor over carroseriedelen -zoals boven raam/keuken of randen bij
achterdeur.
Het keukentje is aardig netjes, alleen aangezien ik een electrische boiler wil gaan gebruiken wil ik eigenlijk alles sanitair hardware vervangen.
Eventueel met behoud van originele kraan.
Het paarse hout wil ik graag verven, het grijse beplakken met een hout of marmer patroon en de kunststof delen zwart.
-Nieuwe diafragma zelfaanzuigende pomp 8L/m ( de hogere druk omdat ik ook graag een buitendouche wil realiseren )
-klein 0,75L expansievat om de pomp en zo ook de batterij meer te ontzien en ook om de druk te kunnen regelen
-10L electrische boiler.
Voor de koelkast en (stand) airco heb ik losse elementen.
Deze waren nou eenmaal superzuinig in gebruik en met de kleine losse airco unit kan ik de koeling outlet plaatsen waar nodig.
2X 32Liter onder-vloers watertank.
Het mooie aan de het gebruiken van deze tanks is vanzelfsprekend het feit de originele tanks die in de laadruimte verblijven daar niet gebruikt hoeven te worden! wat weer wat meer ruimte oplevert.
Deze heb ik over, moest iemand die wél willen gebruiken.
De grijswatertank is bij het T4 interieur ontworpen in de wand aan de bestuurderszijde (tegenover roldeur)
Deze wil ik graag demonteren en de ruimte gebruiken voor een ander doeleinde.
Bijvoorbeeld een zekeringkast voor de ene helft, de andere helft een kleine kluisruimte?
-Originele slaapbank, vgns mij laatste type omdat de slaapbank de gordelspanners op de bank zelf heeft ipv aan het chassis.
(Deze verkoper kon mij helaas niet de rails aanbieden die bij de bank horen. Ben er al naar op zoek, zonder succes.. ook nog geen goed alternatief
kunnen vinden..

-Originele schuifraam roldeur, klapraam overzijde ( moet nog gemonteerd worden )
-Draaiplateau's ( wil ik vandaag of morgen gaan monteren )
-300AH 12v lifepo4 accu
-400w zonnepanneel/30A solar charger
-12v 40a dc-dc charger
-2500w 12v-220 omvormer
-Webasto (achtig :shifty: ) standkachel op kvs systeem
-Voor de walstroom aansluiting zat ik te denken om deze achter de reflector in de achterbumper te plaatsen.. geen gaten in de wand = geen roest
Zo ben ik vast nog wat vergeten en sommige details houd ik nog even verassing.
Heb helaas even struggles met de postimages web service.. dus foto's volgen nog,
Ben nu bezig met wat roestpuntjes en gaatjes uit vroegere tijden uit de bodem te vullen, wielkasten voor te bereiden op wat laswerk en een plan te bedenken voor de isolatie. Waarschijnlijk wil ik hiervoor Armaflex gebruiken.
Tevens zat ik te denken, wanneer de wielkasten hun renovatie gehad hebben, een kunstof wielkastbak/bescherming aan de binnenzijde van de wielkast te plaatsen (daarmee bedoel ik dus buiten en niet in de laadruimte).
Het liefst zorg ik er nu zo snel mogelijk ervoor dat er een setje rails of een oplossing hiervoor degelijk aan de vloer bevestigd is voor de slaapbank.
Dan kan ik daarna de gaten boren voor de watertanks, isoleren en de rest van de puzzel uitvogelen en realiseren, wetende dat alles zo blijft.
Ik heb een originele vloer gevonden deze wil ik graag opnieuw bekleden met vinyl.
Heb van iemand vernomen dat een airline rails hier voor te gebruiken zou zijn, iemand hier ervaring mee?
Happy miles