Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 jul 2024, 11:10
California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
Beste medeforummers,
Van onze camper loopt de accu steeds leeg.
We hadden hem in stalling en na twee weken helemaal leeggetrokken.
Nu staat hij voor de deur en starten lukt nu alleen met startkabels.
Wat hebben we al gedaan:
Dynamo/accu lampje brand niet dus geen stukke dynamo.
Bij zekering 21 gaf er bij aansluiten polen tikjes door een relais, we dachten dat dus bij deze zekering het probleem moet zitten.
Oa de deurvergrendeling zit daar op.
We hebben de deuren helemaal opengemaakt om de slot vergrendeling na te kijken, alles in orde, al was er wel wat schade aan bekabeling bij de scharnieren van de deur, blijkbaar is daar in het verleden iets niet goed gegaan maar alles zat goed in isolatie tape, dus daar geen sluiting kunnen ontdekken.
Verder doen de displays het gewoon behalve dat het T4 display dat de binnenaccu en verwarming en koelkast laat zien, niet meer de spanning aangeeft van de binnenaccu om de een of andere reden.
Lampjes gecheckt en die lijken het ook gewoon te doen.
Hoe nu verder?
Ik wil graag meten wat het systeem trekt in rust, alleen de accu is nu leeg, hoe moet ik dat doen?
Ik heb trouwens een standaard multimeter, is dat goed genoeg om te meten?
Kan er een probleem zijn tussen de binnenaccu en motoraccu?
Kan er een probleem zijn met de dieselvoorgloeier?
Wij balen enorm van dit probleem want we kunnen nu al een hele tijd niks meer met ons ‘klein geluk’.
We hopen zeer op wat hulp!
Bij de garage zijn we meerdere keren geweest maar het kost zoveel uren dat dit echt te veel in de papieren gaat lopen voor ons.
Hopelijk is er hier iemand die ons wat verder kan helpen!
Dank vast!
Groet, Simon en Anne
Van onze camper loopt de accu steeds leeg.
We hadden hem in stalling en na twee weken helemaal leeggetrokken.
Nu staat hij voor de deur en starten lukt nu alleen met startkabels.
Wat hebben we al gedaan:
Dynamo/accu lampje brand niet dus geen stukke dynamo.
Bij zekering 21 gaf er bij aansluiten polen tikjes door een relais, we dachten dat dus bij deze zekering het probleem moet zitten.
Oa de deurvergrendeling zit daar op.
We hebben de deuren helemaal opengemaakt om de slot vergrendeling na te kijken, alles in orde, al was er wel wat schade aan bekabeling bij de scharnieren van de deur, blijkbaar is daar in het verleden iets niet goed gegaan maar alles zat goed in isolatie tape, dus daar geen sluiting kunnen ontdekken.
Verder doen de displays het gewoon behalve dat het T4 display dat de binnenaccu en verwarming en koelkast laat zien, niet meer de spanning aangeeft van de binnenaccu om de een of andere reden.
Lampjes gecheckt en die lijken het ook gewoon te doen.
Hoe nu verder?
Ik wil graag meten wat het systeem trekt in rust, alleen de accu is nu leeg, hoe moet ik dat doen?
Ik heb trouwens een standaard multimeter, is dat goed genoeg om te meten?
Kan er een probleem zijn tussen de binnenaccu en motoraccu?
Kan er een probleem zijn met de dieselvoorgloeier?
Wij balen enorm van dit probleem want we kunnen nu al een hele tijd niks meer met ons ‘klein geluk’.
We hopen zeer op wat hulp!
Bij de garage zijn we meerdere keren geweest maar het kost zoveel uren dat dit echt te veel in de papieren gaat lopen voor ons.
Hopelijk is er hier iemand die ons wat verder kan helpen!
Dank vast!
Groet, Simon en Anne
Re: California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
Laad de accu eens op met een goede lader en koppel hem af van de bus. Dan de volgende dag (of iets meer) nameten. Hoe zit het dan met de spanning? Kleine moeite als ie voor de deur staat. Misschien is de accu gewoon op namelijk.
Weet je iets over de leeftijd en het gebruik?
Weet je iets over de leeftijd en het gebruik?
Re: California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
Centrale deurvergrendeling zit niet op zekering 21 maar op zekering 10 in de onderste rij. De kans dat het probleem door de deuren veroorzaakt wordt is dus erg klein. Hoewel kabelbreuk bij de scharnieren wel een veel voorkomend probleem is.
Weet je ook welk relais tikt als je aan die zekering komt? Dat zegt meer dan de zekering zelf.
De display voor het camperdeel wordt gevoed door de huishoudaccu en niet door de startaccu. Dat lijkt dus een aparte storing te zijn. Tenzij het scheidingsrelais niet meer werkt en het camperdeel beide accu's leeg trekt.
Inderdaad eerst maar eens de startaccu testen door op te laden en dan losgekoppeld meten of hij spanning houdt. En dat kan heel goed met een eenvoudige multimeter.
Weet je ook welk relais tikt als je aan die zekering komt? Dat zegt meer dan de zekering zelf.
De display voor het camperdeel wordt gevoed door de huishoudaccu en niet door de startaccu. Dat lijkt dus een aparte storing te zijn. Tenzij het scheidingsrelais niet meer werkt en het camperdeel beide accu's leeg trekt.
Inderdaad eerst maar eens de startaccu testen door op te laden en dan losgekoppeld meten of hij spanning houdt. En dat kan heel goed met een eenvoudige multimeter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 jul 2024, 11:10
Re: California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
Dank voor jullie reacties.
Hebben jullie een tip voor een goede acculader?
Ik heb wel een acculader maar die is voor kleine accu’s, maw om zo een grote accu op te laden zou die er een paar dagen over doen.
De accu is een jaar of 4 oud en weinig gebruikt (helaas).
Hebben jullie een tip voor een goede acculader?
Ik heb wel een acculader maar die is voor kleine accu’s, maw om zo een grote accu op te laden zou die er een paar dagen over doen.
De accu is een jaar of 4 oud en weinig gebruikt (helaas).
Re: California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
Als de accu goed kan er sprake zijnvan een lekstroom. Bij mij was eens de originele VW radio plots stroom gaan trekken. Dit was relatief eenvoudig te vinden met de ampere tang of eventueel met een ampere meter aan de minpool. Ampere meter in serie tussen de min pool van de accu en het chassis zetten. Kijken hoeveel ampère lekstroom je hebt. Dan 1 voor 1 de zekering los trekken. Als hij naar 0 valt gevonden
Re: California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
Voor een acculader, kijk hier eens naar de c-tek lader die hier genoemd wordt.
viewtopic.php?p=525957#p525957
viewtopic.php?p=525957#p525957
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 09:28
- Locatie: Zaandam
Re: California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
Accu loopt ook leeg tijdje stilstaan.
Na 3 weken start ie ook niet. Je kunt de accupolen losmaken .
Soms is het mogelijk met een starthulp//. Werkt prima ook met een 2.5 diesel
Na 3 weken start ie ook niet. Je kunt de accupolen losmaken .
Soms is het mogelijk met een starthulp//. Werkt prima ook met een 2.5 diesel
Re: California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
Is dit een vraag of een antwoord voor de topic starter?Match 1509 schreef: ↑05 nov 2024, 11:41 Accu loopt ook leeg tijdje stilstaan.
Na 3 weken start ie ook niet. Je kunt de accupolen losmaken .
Soms is het mogelijk met een starthulp//. Werkt prima ook met een 2.5 diesel
En wat is dan precies het antwoord?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
De conclusie dat de dynamo niet stuk kan zijn omdat het acculampje niet brandt is mogelijk iets te snel getrokken.
Aantal maanden geleden ging onze dynamo stuk. Eerste symptomen waren ook plotselinge lege accu na een tijdje stilstaan. Als de koolborstels moeilijker contact maken verandert het gedrag, maar dat is niet per se van 100% naar 0.
Na verloop van tijd was het echt duidelijk dat de dynamo de boosdoener was omdat de accu helemaal leeg liep en systemen uitvielen tijdens het rijden. Toen pas ging het lampje branden. Zowel bij de auto als bij mij…
Na vervanging dynamo was het probleem verholpen.
Mijn ervaring hoeft niet de jouwe te zijn, maar houd je dynamo dus in de gaten en meet de accu eens door direct na het rijden.
Ook de laadspanning van de huishoudaccu tijdens het rijden geeft een beeld.
Aantal maanden geleden ging onze dynamo stuk. Eerste symptomen waren ook plotselinge lege accu na een tijdje stilstaan. Als de koolborstels moeilijker contact maken verandert het gedrag, maar dat is niet per se van 100% naar 0.
Na verloop van tijd was het echt duidelijk dat de dynamo de boosdoener was omdat de accu helemaal leeg liep en systemen uitvielen tijdens het rijden. Toen pas ging het lampje branden. Zowel bij de auto als bij mij…
Na vervanging dynamo was het probleem verholpen.
Mijn ervaring hoeft niet de jouwe te zijn, maar houd je dynamo dus in de gaten en meet de accu eens door direct na het rijden.
Ook de laadspanning van de huishoudaccu tijdens het rijden geeft een beeld.
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: California Coach T4 ‘99 Accu loopt steeds leeg
Je kunt eenvoudig de dynamo testen met een multimeter.
Sluit de multimeter in Volt stand aan op de accu, als de motor loopt moet de spanning oplopen tot ongeveer 14 volt en als je de motor uitzet loopt de spanning terug tot 12 tot 13 volt, net hoe vol je accu al is geladen.
Kortom, met draaiende motor hogere voltage op de meter dan met de motor uit.
Sluit de multimeter in Volt stand aan op de accu, als de motor loopt moet de spanning oplopen tot ongeveer 14 volt en als je de motor uitzet loopt de spanning terug tot 12 tot 13 volt, net hoe vol je accu al is geladen.
Kortom, met draaiende motor hogere voltage op de meter dan met de motor uit.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008