Hey,
Als ik op zoek ga naar een nieuwe aandrijfas zie ik allemaal verschillende maten staan. Bijvoorbeeld links voor met een lengte van tot 527,5 / 528 / 532 / 537 / 540,8
Meestal kies ik in zo'n geval het onderdeel dat het meest voorkomt, zit er dus wel eens naast,
maar zijn de bovengenoemde assen echt exact opgemeten van asuiteinde tot asuiteinde? Of hebben ze van uiteinde homokineet tot de andere kant gemeten... daar zit nogal wat spelingsvrijheid in dus snap ik dat je op verschillende waarden komt.
Ik ben benieuwd of iemand dit weet, merk namelijk dat de ene as veel meer bewegingsruimte in de lengterichting heeft dan de andere ( nieuwe die ik ooit gemonteerd heb). Die zit echt vast namelijk.
Type is een multivan t4 uit 1993 met AAB motor.
Groet, mars
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Lengte aandrijfas
Re: Lengte aandrijfas
Het volgende is namelijk het geval.
Als ik mijn oude velgen aan de voorkant eraf haal, met smalle versleten banden en een ET van 55 stalen velg, en ik plaats brede sloffen met super plat loopoppervlak, alu velgen met ET 51......dan hoor ik overduidelijk... woeke, woeke, woeke... rechtsvoor, of linksvoor, daar ben ik nog niet echt uit, meer in het midden.
Alles loopt volledig vrij, remklauw, remschijf...
Als ik de oude stalen velgen terug plaats hoor ik nagenoeg niks vreemds, of je moet heel goed luisteren tijdens het rijden...
Nou dacht ik zelf dat de hoek van het anker waar het wiel aan gemonteerd zit misschien verandert door de nieuwe velgen en door het platte loopoppervlak meer naar de motor toe kantelt. En dus meer op de aandrijfas duwen waardoor je de binnenste homokineet op z'n donder geeft... of is dat onzin...
Naar links of rechts sturen heeft verder geen invloed op het geluid dus vlg mij zijn het de buitenste homokineten niet.
Nou zit er ook nog zo'n trompet op waar de as in gaat en dit lager kan het misschien ook zijn, hier zit wel iets speling in, of het lager aan de andere kant van de bak.
Wiellagers zijn vlg mij in orde.
Als iemand een tip heeft of dit euvel kent, let me know.
Voorlopig nog even rondrijden met stalen velgen.
Als ik mijn oude velgen aan de voorkant eraf haal, met smalle versleten banden en een ET van 55 stalen velg, en ik plaats brede sloffen met super plat loopoppervlak, alu velgen met ET 51......dan hoor ik overduidelijk... woeke, woeke, woeke... rechtsvoor, of linksvoor, daar ben ik nog niet echt uit, meer in het midden.
Alles loopt volledig vrij, remklauw, remschijf...
Als ik de oude stalen velgen terug plaats hoor ik nagenoeg niks vreemds, of je moet heel goed luisteren tijdens het rijden...
Nou dacht ik zelf dat de hoek van het anker waar het wiel aan gemonteerd zit misschien verandert door de nieuwe velgen en door het platte loopoppervlak meer naar de motor toe kantelt. En dus meer op de aandrijfas duwen waardoor je de binnenste homokineet op z'n donder geeft... of is dat onzin...
Naar links of rechts sturen heeft verder geen invloed op het geluid dus vlg mij zijn het de buitenste homokineten niet.
Nou zit er ook nog zo'n trompet op waar de as in gaat en dit lager kan het misschien ook zijn, hier zit wel iets speling in, of het lager aan de andere kant van de bak.
Wiellagers zijn vlg mij in orde.
Als iemand een tip heeft of dit euvel kent, let me know.
Voorlopig nog even rondrijden met stalen velgen.
- krekwakwol
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Lengte aandrijfas
Zit je centraalmoer in de naaf wel goed vast?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008