Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor
Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor
Het werd tijd! Ik pak de draad weer op.
Niet overal foto's van gemaakt.dat moet er nog even in slijten. Inmiddels de achterklep en schuifdeur vervangen en begonnen met terug plaatsen van wat plastic kappen. de schoon watertank zit op zijn plek en is voorzien van een nieuwe houten betimmering.
Ergens op marktplaats een nieuwe acculader gevonden, werkt ook. de kraan doet het alleen nog niet. geen idee wat daarmee is.
Voorlopig houd ik de boord accu en de start accu nog even gescheiden op advies van een kennis.
voor €130 een bedplank gevonden... pijnlijke uitgaven toch maar gedaan.
Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor
Wow, dat is even een tijdsprong...
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor
ja... er is het een en ander tussendoor gekomen
Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor
kan iemand mij vertellen waar dé 50 voor staat in dit bericht:
Hoi ik ga even door op deze vraag, ik kon niet vinden dat die al was brandwond sorry als nu dubbel is.
het scheidingsrelais is een heel bijzondere stukje electronica. ik ben er nog niet uit wat bij mij het probleem is maar ben er nu wel al redelijk achter hoe het is ondworpen.
het verschilt overigens per bouwjaar ik heb een 1991.
vanaf de generator (dynamo) komt de D+ deze zou massa moeten zijn als de generator niet werkt (motor uit) en 14,2V waneer de generator loopt en werkt tussen 13v en 14,4V is oke geen defect, 14,2v is ideaal.
in het dashboard zit een lampje dat rood brand als er een probleem is met de accu (dus eigenlijk de generator) dit lampje is aangesloten op de D+ en heeft twee functies, de generator (dyanmo) kan niet uit zichzelf werken (starten) vanuit het dashboard komt een heel beperkte stroom naar de D+ die de generator aan zet. zodra de generator aan is zal die zichzelf aan houden en dat zorgt er ook voor dat het waarschuwingslampje op het dashboard uit gaat..
tussen het lampje (met paralel weerstand) en de generator is een aftakking gemaakt (dit zit in de zekeringkast onder het stuur) let wel dit systeem heeft nergens een zekering. kortsluiting is dus boem.
vanaf hier heb ik ook nog vragen. ik verwacht ergens een diode aan te gaan treffen die bij mij defect is maar ik kom er nog niet uit.
maar de D+ takt dus af en gaat met een blouwe draad richting het linker achterlicht hier zit het scheidingsrelais (nieuwere modellen hebben hem onder de koelkast)
vanaf het scheidingsrelais gaat die draat weer terug (bijin nog door een ander relais welke in Nieuwer bussen niet aanwezig is( calafornia). dit relais schijnt daar te zitten om het laden van de accu te stoppen als de koelventilatoren aan springen (bijna oververhitting van de motor) maar dit is nooit aangesloten op de thermometer van het koelsysteem. (warom geen idee maar zou bij alle Calafornia t4 bussen zo zijn dus dat relais zit daar niks te doen)
oke de draad gaat terug naar de zekeringkast vanaf het scheidingsrelais. hier is die verbonden met de +50 50 is de kode die wordt gebruikt om het startsignaal van de motor aam te duiden dus gaat dus naar het contactslot en zit dus zo vast aan de startmotor.
als de motor wordt gestart is de 50 dus positief en als de startmotor niet wordt bekrachtigd is het een massa.
dit verklaart het klapperen van het relai als die kabel op de startmotor los zit. dan krijg het relai geen goede massa en kan dus gaan klapperen. bekend probleem ik heb ook dat stekkertje moeten vervangen.
heb praktisch alles werkend, moet alleen de huishuid accu nog verbinden aan de start accu en de dynaamo verbinden aan het scheidingsrelais. zou willen dat ik wat meer kennis van electra had...
Hoi ik ga even door op deze vraag, ik kon niet vinden dat die al was brandwond sorry als nu dubbel is.
het scheidingsrelais is een heel bijzondere stukje electronica. ik ben er nog niet uit wat bij mij het probleem is maar ben er nu wel al redelijk achter hoe het is ondworpen.
het verschilt overigens per bouwjaar ik heb een 1991.
vanaf de generator (dynamo) komt de D+ deze zou massa moeten zijn als de generator niet werkt (motor uit) en 14,2V waneer de generator loopt en werkt tussen 13v en 14,4V is oke geen defect, 14,2v is ideaal.
in het dashboard zit een lampje dat rood brand als er een probleem is met de accu (dus eigenlijk de generator) dit lampje is aangesloten op de D+ en heeft twee functies, de generator (dyanmo) kan niet uit zichzelf werken (starten) vanuit het dashboard komt een heel beperkte stroom naar de D+ die de generator aan zet. zodra de generator aan is zal die zichzelf aan houden en dat zorgt er ook voor dat het waarschuwingslampje op het dashboard uit gaat..
tussen het lampje (met paralel weerstand) en de generator is een aftakking gemaakt (dit zit in de zekeringkast onder het stuur) let wel dit systeem heeft nergens een zekering. kortsluiting is dus boem.
vanaf hier heb ik ook nog vragen. ik verwacht ergens een diode aan te gaan treffen die bij mij defect is maar ik kom er nog niet uit.
maar de D+ takt dus af en gaat met een blouwe draad richting het linker achterlicht hier zit het scheidingsrelais (nieuwere modellen hebben hem onder de koelkast)
vanaf het scheidingsrelais gaat die draat weer terug (bijin nog door een ander relais welke in Nieuwer bussen niet aanwezig is( calafornia). dit relais schijnt daar te zitten om het laden van de accu te stoppen als de koelventilatoren aan springen (bijna oververhitting van de motor) maar dit is nooit aangesloten op de thermometer van het koelsysteem. (warom geen idee maar zou bij alle Calafornia t4 bussen zo zijn dus dat relais zit daar niks te doen)
oke de draad gaat terug naar de zekeringkast vanaf het scheidingsrelais. hier is die verbonden met de +50 50 is de kode die wordt gebruikt om het startsignaal van de motor aam te duiden dus gaat dus naar het contactslot en zit dus zo vast aan de startmotor.
als de motor wordt gestart is de 50 dus positief en als de startmotor niet wordt bekrachtigd is het een massa.
dit verklaart het klapperen van het relai als die kabel op de startmotor los zit. dan krijg het relai geen goede massa en kan dus gaan klapperen. bekend probleem ik heb ook dat stekkertje moeten vervangen.
heb praktisch alles werkend, moet alleen de huishuid accu nog verbinden aan de start accu en de dynaamo verbinden aan het scheidingsrelais. zou willen dat ik wat meer kennis van electra had...
Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor
voor wie het nog leuk vind een foto verslagje:
dure bedplank de moeite waard gemaakt alles eraf en uit elkaar, poetsen, lassen, spuiten en polijsten. erg mooi al zeg ik het zelf.
alles stijlen van de kasten kaal gemaakt en gebeitst.
voila! die grijze vakken kast gaat er ooit nog is uit. in plaats daarvan een deurtje of gordijntje nog even over dromen.
en frezen en passen en meten en zagen en frezen enz enz ik heb dit aardig onderschat...
lijsten voor de deksels c.q. kleppen van het keukenblok. hergebruikt essenhout van een kerkbank haha
timmer de timmer
keuken blok praktisch af. schuifdeurtje gemaakt met ladegeleiders. werkt goed qua looks misschien wat minder. kan er wel eens een foto van maken mocht er interesse zijn.
nu bezig met de vloer. overmorgen naar de keuring. daarna zal ik nog wat foto's maken van het eindresultaat
dure bedplank de moeite waard gemaakt alles eraf en uit elkaar, poetsen, lassen, spuiten en polijsten. erg mooi al zeg ik het zelf.
alles stijlen van de kasten kaal gemaakt en gebeitst.
voila! die grijze vakken kast gaat er ooit nog is uit. in plaats daarvan een deurtje of gordijntje nog even over dromen.
en frezen en passen en meten en zagen en frezen enz enz ik heb dit aardig onderschat...
lijsten voor de deksels c.q. kleppen van het keukenblok. hergebruikt essenhout van een kerkbank haha
timmer de timmer
keuken blok praktisch af. schuifdeurtje gemaakt met ladegeleiders. werkt goed qua looks misschien wat minder. kan er wel eens een foto van maken mocht er interesse zijn.
nu bezig met de vloer. overmorgen naar de keuring. daarna zal ik nog wat foto's maken van het eindresultaat
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor
Kerel kerel, wat een project maak je ervan, respect hoor.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor
Met veel plezier je project gevolgd. Top!
Straks soepel door de keuring en .....
Straks soepel door de keuring en .....
T4 Syncro is my game
Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor
Flink project, je pakt het serieus aan!
De houtlook op de kastjes ziet er ook heel mooi uit.
Succes!
De houtlook op de kastjes ziet er ook heel mooi uit.
Succes!