Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Startaccu opladen vanuit camper
-
Startaccu opladen vanuit camper
Weet iemand of het mogelijk is om de startaccu op te laden via het interne 220v stopcontact? Dus als de camper aan de stekker zit, een acculader in het stopcontact van de keuken en de lader aansluiten op de sigaretten aansteker. Scheelt mij een hoop gedoe. Ik weet alleen niet of dat door het relais kortsluiting kan veroorzaken (durf te vragen). Helaas laad onze t5 uit 2007 niet vanzelf de startaccu op, alleen als de motor draait wel natuurlijk.
'Ga jij nou alweer op vakantie?'.
Re: Startaccu opladen vanuit camper
Ik zou dit soort laadstromen niet via het gammele contact van een sigarettenaansteker laten lopen. Je kan de lader toch ook rechtstreeks op de accu aansluiten, zoals eigenlijk bedoeld is voor een acculader?
Je kan natuurlijk ook de verbruikers die bij stilstand aan de startaccu hangen, zoals bijvoorbeeld de radio, op de huishoudaccu aansluiten. Dan maak je de laadinstallatie niet onnodig ingewikkeld.
Je kan natuurlijk ook de verbruikers die bij stilstand aan de startaccu hangen, zoals bijvoorbeeld de radio, op de huishoudaccu aansluiten. Dan maak je de laadinstallatie niet onnodig ingewikkeld.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
Dank voor de reactie.
Uiteraard kan ik de accu ook opladen rechtstreeks op de accu.
Alleen vind ik dat dus wat veel gedoe, eerst een koppelstuk op het snoer (zodat ik ook de hh accu's kan opladen), dan een verlengsnoer en dan onder de motorkap de lader aansluiten. Even los van 'gammele' sigarettenaansteker, is zoals ik beschreef het mogelijk de startaccu op te laden of krijg ik dan kortsluiting?
Je andere voorstel snap ik niet helemaal. De autoradio etc gaan uit als het contact uit staat. Daarbij klinkt het niet als een goed plan om de huishoudaccu's rechtstreeks te verbinden met de startaccu, als ik je goed begrijp tenminste.
Alleen vind ik dat dus wat veel gedoe, eerst een koppelstuk op het snoer (zodat ik ook de hh accu's kan opladen), dan een verlengsnoer en dan onder de motorkap de lader aansluiten. Even los van 'gammele' sigarettenaansteker, is zoals ik beschreef het mogelijk de startaccu op te laden of krijg ik dan kortsluiting?
Je andere voorstel snap ik niet helemaal. De autoradio etc gaan uit als het contact uit staat. Daarbij klinkt het niet als een goed plan om de huishoudaccu's rechtstreeks te verbinden met de startaccu, als ik je goed begrijp tenminste.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Hoeveel watt mag je maximaal op dat interne 220V stopcontact aansluiten?Leon de Winter schreef: ↑17 okt 2024, 10:18 Weet iemand of het mogelijk is om de startaccu op te laden via het interne 220v stopcontact? Dus als de camper aan de stekker zit, een acculader in het stopcontact van de keuken en de lader aansluiten op de sigaretten aansteker. Scheelt mij een hoop gedoe. Ik weet alleen niet of dat door het relais kortsluiting kan veroorzaken (durf te vragen). Helaas laad onze t5 uit 2007 niet vanzelf de startaccu op, alleen als de motor draait wel natuurlijk.
Lijkt mij handiger om een cyrix smart-relais te nemen/in te bouwen en het standaard scheidingsrelais daarmee te vervangen.
Ik vind dat wat jij wilt, een beetje teveel gedoe en daar, zo lijkt mij, is het stopcontact niet voor bedoeld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
Idd zoals Peter aangeeft, een cyrix smart relais plaatsen, dan laadt de startaccu ook mee op, eventueel ook in combinatie met zonnepaneel.
Hier is al veel over beschreven op het forum, als je de zoekfunctie gebruikt op cyrix relais, kom je wel het e.e.a. tegen.
Hier is al veel over beschreven op het forum, als je de zoekfunctie gebruikt op cyrix relais, kom je wel het e.e.a. tegen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Leon de Winter schreef: ↑17 okt 2024, 14:14 Dank voor de reactie.
Alleen vind ik dat dus wat veel gedoe, eerst een koppelstuk op het snoer (zodat ik ook de hh accu's kan opladen), dan een verlengsnoer en dan onder de motorkap de lader aansluiten.
Ik sloot aan bij je eigen voorstel om de acculader in het stopcontact bij de keuken te stoppen. Dus geen gedoe met koppelstuk of verlengsnoer. Maar Peter stelt terecht de vraag of het stopcontact dat vermogen aankan.
Als je bij stilstand geen verbruikers op je startaccu hebt, waarom wil je hem dan opladen?
En een cyrix relais is inderdaad de beste oplossing, maar ook dan geldt: waarom wil je de startaccu opladen als hij bij stilstand niet gebruikt wordt? Als dynamo en accu in orde zijn is dat totaal overbodig.
- Multivan Generation
- Contacteer:
@Hanz,
bij ons zit de naar standkachel-functionaliteit omgebouwde zuheizer aangesloten op de startaccu.
En dan kan het wel eens handig zijn om de startaccu extra op te laden.
bij ons zit de naar standkachel-functionaliteit omgebouwde zuheizer aangesloten op de startaccu.
En dan kan het wel eens handig zijn om de startaccu extra op te laden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik had het over verbruikers die bij stilstand aan de startaccu hangen, zoals bijvoorbeeld een radio. TS geeft aan dat de radio uit gaat als het contact wordt uitgezet en heeft het verder niet over andere verbruikers. Vandaar dat ik me afvroeg waarom de startaccu opgeladen moet worden.
- Jan anno NU
Als dat interne 230 volt stopkontakt rechtstreeks zijn spanning krijgt van de paalaansluiting kan je daar rustig een acculader op aan sluiten.Leon de Winter schreef: ↑17 okt 2024, 10:18 Weet iemand of het mogelijk is om de startaccu op te laden via het interne 220v stopcontact? Dus als de camper aan de stekker zit, een acculader in het stopcontact van de keuken en de lader aansluiten op de sigaretten aansteker. Scheelt mij een hoop gedoe. Ik weet alleen niet of dat door het relais kortsluiting kan veroorzaken (durf te vragen). Helaas laad onze t5 uit 2007 niet vanzelf de startaccu op, alleen als de motor draait wel natuurlijk.
bv een Ctek die bij 12 volt iets van 5 ampere leverd , prik je deze op de sigarenaansluiting dan kan je zo de startaccu opladen.
Bij 5 ampere gaat echt niet je bedrading in rook op.
Helemaal, met het vorige bericht eens.
Ik gebruik ook een c-tek lader, die ik via het binnen stopcontact en sigarettenaansteker aansluit. Dan wordt alles geladen op het moment dat hij om de paar maanden aan de walstroom staat. Zelf heb ik een T5 uit 2006 en die laden niet de start accu op als hij aan de walstroom staat. Latere modellen hebben dit wel geloof ik. Groet Remy.
Ik gebruik ook een c-tek lader, die ik via het binnen stopcontact en sigarettenaansteker aansluit. Dan wordt alles geladen op het moment dat hij om de paar maanden aan de walstroom staat. Zelf heb ik een T5 uit 2006 en die laden niet de start accu op als hij aan de walstroom staat. Latere modellen hebben dit wel geloof ik. Groet Remy.
-
Dank voor de reacties en voor het meedenken!
De reden dat ik de startaccu wil opladen als de camper aan de walstroom ligt, is om de conditie van de startaccu goed te houden. Thuis kan ik deze niet makkelijk opladen, dus doe ik alleen als ik op een camping sta.
Overigens is de accu nu na 5 jaar niet al te best meer, dus deze vervang ik dit weekend (kan ik met een gerust hart naar Frankrijk in de herfstvakantie).
Het cyrix relais lijkt mij tzt een goed plan, maar voor nu houd ik het nog even simpel. Ik heb steeds genoeg andere camperprobleempjes op te lossen : ) Goed te weten dat het laden zoals ik noemde wel veilig mogelijk is, zolang het vermogen van de lader niet te groot is.
NB: sorry voor de late reactie. Ik moet er aan wennen dat ik geen notificaties krijg...blijkbaar moet ik eerst op mijn eigen onderwerp abonneren, dan zou het wel moeten werken.
De reden dat ik de startaccu wil opladen als de camper aan de walstroom ligt, is om de conditie van de startaccu goed te houden. Thuis kan ik deze niet makkelijk opladen, dus doe ik alleen als ik op een camping sta.
Overigens is de accu nu na 5 jaar niet al te best meer, dus deze vervang ik dit weekend (kan ik met een gerust hart naar Frankrijk in de herfstvakantie).
Het cyrix relais lijkt mij tzt een goed plan, maar voor nu houd ik het nog even simpel. Ik heb steeds genoeg andere camperprobleempjes op te lossen : ) Goed te weten dat het laden zoals ik noemde wel veilig mogelijk is, zolang het vermogen van de lader niet te groot is.
NB: sorry voor de late reactie. Ik moet er aan wennen dat ik geen notificaties krijg...blijkbaar moet ik eerst op mijn eigen onderwerp abonneren, dan zou het wel moeten werken.
Bedankt voor de terugkoppeling. Als je de camper 3 of 4 maanden in de winterstalling hebt staan dan kan ik mij voorstellen dat je tussendoor een keer de accu wilt opladen. Maar bij een verblijf op een camping is dat toch echt niet nodig? Zeker als de accu bij stilstand tijdens het kamperen niet gebruikt wordt is dat echt overbodig. Als de accu gezond is en de dynamo zijn werk doet is af en toe een ritje met de auto genoeg om de accu weer vol te laden. En af en toe een ritje betekent ook dat de camper rustig wel eens 3 of 4 weken stil mag staan, daar wordt de accu echt niet slechter van.
En een accu die vervangen moet worden omdat hij al 5 jaar oud is? Ik heb bij al mijn auto's nog nooit binnen 10 jaar een accu vervangen. In mijn California zit de accu nu ook al bijna 6 jaar en deze functioneert nog prima. Ik denk dat je een oplossing zoekt voor een probleem dat er niet is.
En een accu die vervangen moet worden omdat hij al 5 jaar oud is? Ik heb bij al mijn auto's nog nooit binnen 10 jaar een accu vervangen. In mijn California zit de accu nu ook al bijna 6 jaar en deze functioneert nog prima. Ik denk dat je een oplossing zoekt voor een probleem dat er niet is.
-
Blijkbaar heb jij meer geluk met accu’s dan ik. Nu na 5 jaar gaat het starten toch echt heel moeilijk door de accu die een te lage spanning heeft. Gemiddelde levensduur zou 5-6 jaar moeten zijn, dus met vervanging kan ik leven. Op veel plekken lees ik dat af en toe doorladen de levensduur kan verlengen, dus dat doe ik dan maar braaf :) en in stilstand zijn er toch wel wat verbruikers, zoals deur sluiting mechanisme, binnenverlichting (voor) en soms een beetje radio. Dus voor mij is bovenstaande een prima oplossing, gewoon af en toe inprikken in de winter en lekker kamperen. Stand kachel gaat overigens wel gewoon op de hh accu, is maar goed ook want die slurpt heel veel stroom.