Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zijn deze bits geschikt voor de T5
Zijn deze bits geschikt voor de T5
Een fijne dag allen,
Ik heb een vraagje, zijn deze bits wel geschikt voor de T5 van 2005, aub kijk goed want ik heb al aan wat mensen gevraagd maar kreeg niet echt een duidelijk antwoord.
Ik kreeg te horen de doppen zijn wel geschikt voor de Opel en Mercedes, maar dat wat de vraag niet.
Het gaat dus duidelijk om de torx bits die zijn er in twee soorten in de handel.
Ik zal maar zo zeggen je hebt de fijnere met meer tandjes en de grovere met minder tandjes.
Ik hoop dat ik het redelijk heb omschreven.
Dit is de fijnere met meer tandjes.
Ik heb een vraagje, zijn deze bits wel geschikt voor de T5 van 2005, aub kijk goed want ik heb al aan wat mensen gevraagd maar kreeg niet echt een duidelijk antwoord.
Ik kreeg te horen de doppen zijn wel geschikt voor de Opel en Mercedes, maar dat wat de vraag niet.
Het gaat dus duidelijk om de torx bits die zijn er in twee soorten in de handel.
Ik zal maar zo zeggen je hebt de fijnere met meer tandjes en de grovere met minder tandjes.
Ik hoop dat ik het redelijk heb omschreven.
Dit is de fijnere met meer tandjes.
Laatst gewijzigd door Jakob G op 31 okt 2024, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Re: Zijn deze bits geschikt voor de T5
Je moet de multitorx hebben, die met fijnere tandjes. Ik heb een setje bij action opgepikt en toen kwam ik erachter dat ik al een universele bitset met multitorx had liggen die ik ooit gebruikte voor de homokineten van de T3.
Groet, Ronald
Je hebt ze trouwens in twee soorten ook de zeskant zat op de homokineten, maar dat wist je vast wel.
Helemaal goed @SyncRoon die het ik ook nog en gebruikt voor de aandrijfassen ((homokineten)) voor de T3.
Maar dan zijn de bits die ik gekocht heb bij de Aldi dus niet goed weet je dat zeker???
Dan breng ik ze vandaag nog terug.
Ik heb de vraag ook aan de garage gesteld waar ze onze T5 een software update hebben gegeven, daar kreeg ik ook een vaag antwoord net als op een andere forum.
Volgens mij heb je ook gewone torx op de bus voor minder kritieke onderdelen. Dacht bv de lenskopschroeven waar beplating of panelen mee vastzitten. Maar dat is maximaal tot T30 denk ik dus gewone bitset. De gordels, achterklep en stoelen zitten bv wel met de multitorx. Dus boutjes structureel M6 en groter de multitorx. Maar voor de kost van zo'n aldi setje misschien beter mee verlegen als om verlegen?
Groet, Ronald
- krekwakwol
Deze doppen worden ook wel XZN (multitorx) doppen genoemd, ik heb een set bij de Hornbach gekocht, maar ook wel bij HBM te koop.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Echt nooit geweten dat er twee soorten Torkx zijn. Weer wat geleerd. Wikepedia legt het wel goed uit:
.
Zoek maar op Wikepedia XZN (link plakken lukt niet)
.
.
Zoek maar op Wikepedia XZN (link plakken lukt niet)
.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
Ha mijn vrouw heeft het gisteren weer terug gebracht, dus nu ben ik verlegenSyncRoon schreef: ↑31 okt 2024, 11:52 Volgens mij heb je ook gewone torx op de bus voor minder kritieke onderdelen. Dacht bv de lenskopschroeven waar beplating of panelen mee vastzitten. Maar dat is maximaal tot T30 denk ik dus gewone bitset. De gordels, achterklep en stoelen zitten bv wel met de multitorx. Dus boutjes structureel M6 en groter de multitorx. Maar voor de kost van zo'n aldi setje misschien beter mee verlegen als om verlegen?
Misschien is het handig om de Multitorx om te wisselen tegen de gewone Torx bouten dan hoef je maar één soort bits daar voor te gebruiken.
Kan je op de torx moeten meer kracht zetten dan inbus, zit daar een voordeel in???
Ik heb redelijk wat inbussleutels.
Ik heb me door de jaren goed kunnen behelpen met het minimale aan gereedschap.
De mutitorx kan meer moment aan dan inbus of gewone torx. Probleem is wel (o.a. bij de homokineten) dat het gaatje goed schoon moet zijn want dolgedraaid is een drama.
Ik denk dat het uitwisselen van de bouten voor andere meer kost aan euro dan een setje multitorx dat je toch ook nodig hebt om de bouten in eerste plaats al te verwijderen.
Ik ken zo iemand die voor zijn reizen sleutelmaten uit de gereedschapset haalt als deze niet op de wagen voorkwamen. Maar voor mij ga je dan je zelfredzaamheid voorbij want je moet soms aan meer sleutelen dan je eigen voertuig onderweg. Bv als je een onderdeel nodig hebt voor (provisorisch) herstel en dat van een ander voertuig kan plukken. Of als je in konvooi rijd en een ander voertuig panne oploopt maar je wel als konvooi verder moet.
Ik denk dat het uitwisselen van de bouten voor andere meer kost aan euro dan een setje multitorx dat je toch ook nodig hebt om de bouten in eerste plaats al te verwijderen.
Ik ken zo iemand die voor zijn reizen sleutelmaten uit de gereedschapset haalt als deze niet op de wagen voorkwamen. Maar voor mij ga je dan je zelfredzaamheid voorbij want je moet soms aan meer sleutelen dan je eigen voertuig onderweg. Bv als je een onderdeel nodig hebt voor (provisorisch) herstel en dat van een ander voertuig kan plukken. Of als je in konvooi rijd en een ander voertuig panne oploopt maar je wel als konvooi verder moet.
Groet, Ronald
Dank jullie wel voor het mee denken en reacties