Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rook 2.5 TDI AXG

vragen over de T4
hobie17

Rook 2.5 TDI AXG

Bericht door hobie17 »

Goedemorgen,

Ik heb gisteren een camperproject gekocht, een T4 uit 2002 met AXG 151 pk 2.5 TDI motor.
Nu rookt deze bij opstarten wat witte/blauwe, naar diesel stinkende rook en bij flink gas geven komt er een dikke zwarte rookpluim uit.

De km stand is 340.000.

Wat ik heb begrepen wat het zou kunnen zijn:

- Verstuivers die vervangen moeten worden
- Brandstofpomp timing die verkeerd staat
- Nooit goed mee doorgetrokken (kan goed, is van een koppel geweest die er rustig mee reden)

Verder loopt het blok wel heel mooi en trekt goed. EGR is dicht en heeft geen kat en een hele grote pijp er onder.

Heeft iemand verder nog mogelijkheden of tips wat hiermee te doen? Kan er mee naar de garage gaan, distributie moet toch vervangen worden, maar weet niet zeker of die weten wat ze er mee aan moeten. Daarom vraag ik het eerst even aan de kenners.

Alvast bedankt!
T4 1.9 TD 2001
T4 2.5 TDI 2002
T4Twin0182

Re: Rook 2.5 TDI AXG

Bericht door T4Twin0182 »

Gefeliciteerd met je aanwinst. Fototje delen zou leuk zijn :knipoog

Ik zou eerst eens beginnen met de bus uitlezen en een onderhoudsbeurt bestaande uit: olie + filter, dieselfilter en luchtfilter, alle vacuumslangen vervangen en pomptiming controleren en zo nodig dynamisch afstellen. En wanneer is de distributie gedaan ? Als dit al lang geleden is zou ik dit ook meteen laten doen. Als je genoemde stappen allemaal hebt doorlopen en het probleem speelt zich nogsteeds af dan kun je gaan denken aan verstuivers die aan revisie/vervanging toe zijn.
Succes 👍
hobie17

Bericht door hobie17 »

T4Twin0182 schreef: 11 nov 2024, 11:43 Gefeliciteerd met je aanwinst. Fototje delen zou leuk zijn :knipoog

Ik zou eerst eens beginnen met de bus uitlezen en een onderhoudsbeurt bestaande uit: olie + filter, dieselfilter en luchtfilter, alle vacuumslangen vervangen en pomptiming controleren en zo nodig dynamisch afstellen. En wanneer is de distributie gedaan ? Als dit al lang geleden is zou ik dit ook meteen laten doen. Als je genoemde stappen allemaal hebt doorlopen en het probleem speelt zich nogsteeds af dan kun je gaan denken aan verstuivers die aan revisie/vervanging toe zijn.
Succes 👍
Bedankt voor je reactie.

Beurt ga ik aankomend weekend zelf doen, olie en alle filters. Distributie is niet bekend, auto is in 2018 uit Duitsland geïmporteerd en sindsdien in ieder geval niet meer gedaan, dus is het eerste wat op het lijstje staat.

Een afspraak ga ik morgen maken bij de garage voor de distributie. Dan zal ik vragen of ze hem meteen kunnen uitlezen en de brandstofpomptiming kunnen checken (ik begreep dat dit sowieso al gebeurt bij het vervangen van de distributieset). Ook zal ik vragen of ze de vacuümslangen kunnen controleren/vervangen.

Klopt dit lijstje met wat er vervangen zou moeten worden bij distributie?

- 3x riem (nokkenas, brandstofpomp en multiriem)
- Spanrol nokkenasriem
- Spanrol en geleiderol brandstofpompriem
- Krukasbout, krukaskeerring
- Diamantschijfje
- Waterpomp
- (Oliepomppakking)
- (Krukaspulley)

alvast bedankt!
T4 1.9 TD 2001
T4 2.5 TDI 2002
hobie17

Bericht door hobie17 »

Hierbij nog wat foto’s.
Bijlagen
IMG_7227.jpeg
IMG_7224.jpeg
IMG_7218.jpeg
Laatst gewijzigd door hobie17 op 12 nov 2024, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 1.9 TD 2001
T4 2.5 TDI 2002
T4Twin0182

Bericht door T4Twin0182 »

Mooie bus, als de distributie al zo oud is zou ik dat z.s.m. laten doen inderdaad. Je lijstje klopt, op de oliepomppakking na (tenzij deze lekt natuurlijk). Zou een set aanschaffen van een goed merk. Ik gebruik zelf conti en ben hier zeer tevreden over. De pomptiming moet bij de distributiewissel inderdaad sowiezo gedaan worden. En als je de bus dan meteen zo uitgebreid onder handen neemt ook meteen diesel retourslangetjes meenemen :)
hobie17

Bericht door hobie17 »

T4Twin0182 schreef: 11 nov 2024, 21:06 Mooie bus, als de distributie al zo oud is zou ik dat z.s.m. laten doen inderdaad. Je lijstje klopt, op de oliepomppakking na (tenzij deze lekt natuurlijk). Zou een set aanschaffen van een goed merk. Ik gebruik zelf conti en ben hier zeer tevreden over. De pomptiming moet bij de distributiewissel inderdaad sowiezo gedaan worden. En als je de bus dan meteen zo uitgebreid onder handen neemt ook meteen diesel retourslangetjes meenemen :)
Dankje. Heb volgende week een afspraak bij de garage, die gaat eerst even kijken wat de oorzaak is van de rook uit de uitlaat. Nu hopen dat het niet de zuigerveren of klepseals zijn en het blok uit elkaar moet.

Als het niks ernstigs is laat ik meteen de distributie vervangen.
T4 1.9 TD 2001
T4 2.5 TDI 2002
Hanz

Bericht door Hanz »

Rook stinkt naar diesel en distributie is zeker 6 jaar niet gedaan. Auto rijdt en trekt wel goed. De kans op een slechte timing is dan heel wat groter dan versleten zuigerveren. Weet je hoeveel olie de bus verbruikt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
hobie17

Bericht door hobie17 »

Dat denk en hoop ik dus ook. Olieverbruik weet ik niet. Ben deze week bezig met een testje, kijken hoeveel olie ik bij moet vullen na 500 km.
T4 1.9 TD 2001
T4 2.5 TDI 2002
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

- Spanrol nokkenasriem
- Diamantschijfje
- Waterpomp
- (Oliepomppakking)
- (Krukaspulley)

alvast bedankt!
Niet alles moet per se.
Maar alles wat op je lijstje staat is wel aan te bevelen.

Wit blauwe rook duidt meestal op een verlopen brandstofpomp timing

Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
hobie17

Bericht door hobie17 »

Multivan Generation schreef: 12 nov 2024, 10:27

- Spanrol nokkenasriem
- Diamantschijfje
- Waterpomp
- (Oliepomppakking)
- (Krukaspulley)

alvast bedankt!
Niet alles moet per se.
Maar alles wat op je lijstje staat is wel aan te bevelen.

Wit blauwe rook duidt meestal op een verlopen brandstofpomp timing

Succes
Bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd.
T4 1.9 TD 2001
T4 2.5 TDI 2002
hobie17

Bericht door hobie17 »

Heb de bus net op werk even op de brug gehad. Hij lekt wel wat. De vorige eigenaar vertelde me dat de oliedruksensor kapot was gegaan en dat daarom alles onder de olie zit.

Ik zal wat foto’s bijvoegen. De foto's zijn op zijn kop, geen idee waarom.

Heeft iemand hier nog opmerkingen over? Heb het idee dat er nog wel wat olie vanaf boven komt aan de distributiezijde. En bij de versnellingsbak is het ook nat.
Bijlagen
IMG_7243.jpeg
IMG_7245.jpeg
IMG_7244.jpeg
T4 1.9 TD 2001
T4 2.5 TDI 2002
Hanz

Bericht door Hanz »

Olie lekken is iets anders dan olie verbranden door versleten zuigerveren. Alles eens goed schoonspuiten en dan kijken of er nieuwe oliesporen ontstaan en waar die vandaan komen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
hobie17

Bericht door hobie17 »

Hanz schreef: 12 nov 2024, 17:01 Olie lekken is iets anders dan olie verbranden door versleten zuigerveren. Alles eens goed schoonspuiten en dan kijken of er nieuwe oliesporen ontstaan en waar die vandaan komen.
Zo ver was ik ook Hanz :proost
Bedankt.

Ik ga eens aan de slag met het blok schoonmaken en kijken waar de olie vandaan komt. Ondertussen ook bezig met een testje om te zien hoe veel olie hij verbruikt op 500 km.
Laatst gewijzigd door hobie17 op 14 nov 2024, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 1.9 TD 2001
T4 2.5 TDI 2002
hippie

Bericht door hippie »

hobie17 schreef: 12 nov 2024, 15:42

Ik zal wat foto’s bijvoegen. De foto's zijn op zijn kop, geen idee waarom.

Foto eerst iets verkleinen , dan staan ze wel goed .
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
hobie17

Bericht door hobie17 »

Deze week veel gereden en meteest een testje gedaan om te zien hoe veel olie de motor verbruikt.

Dit ligt op ongeveer 200 ml per 1000 km. Valt mee dus.

Hij zou hierdoor niet zo moeten gaan roken. Het zal dus toch ergens anders gezocht moeten worden. Ik denk dat het de timing is.
T4 1.9 TD 2001
T4 2.5 TDI 2002
Plaats reactie