Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 automaat starten in Drive-stand?
-
T4 automaat starten in Drive-stand?
Hallo,
afgelopen week is mijn versnellingshandle, T4 automaat, 1999 waarschijnlijk ergens losgeschoten, dus ik kan de versnelling niet meer verzetten. Wegenwacht heeft hem handmatig rechtstreeks bij de bak in de D-stand gezet dus ik heb naar huis kunnen rijden. Hij staat nu op mijn oprit in de D-stand. Vraag? Kan ik hem nu nog wel starten met mijn voet op de rem of moet ik dat absoluut niet doen?
afgelopen week is mijn versnellingshandle, T4 automaat, 1999 waarschijnlijk ergens losgeschoten, dus ik kan de versnelling niet meer verzetten. Wegenwacht heeft hem handmatig rechtstreeks bij de bak in de D-stand gezet dus ik heb naar huis kunnen rijden. Hij staat nu op mijn oprit in de D-stand. Vraag? Kan ik hem nu nog wel starten met mijn voet op de rem of moet ik dat absoluut niet doen?
Re: T4 automaat starten in Drive-stand?
HOE heeft de Wegenwacht dat gedaan? Heeft hij hem met draaiende motor in de D-stand gezet of eerst in de D-stand en daarna gestart?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Contacteer:
Dat maakt niet uit voor het antwoord op de vraag.Hanz schreef: 21 nov 2024, 19:14 HOE heeft de Wegenwacht dat gedaan? Heeft hij hem met draaiende motor in de D-stand gezet of eerst in de D-stand en daarna gestart?
Je keuzehendel heeft een indicatie printje.
Als dat nog op P staat dan kun je starten met voet op de rem. Weet je het niet meer? Kijk dan op je teller unit welke versnelling hij aangeeft.
Bij twijfel niet doen!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik bedoelde: als de wegenwacht het zo gedaan heeft dan kan het blijkbaar, en anders inderdaad niet doen als je twijfelt.Multivan Generation schreef: 21 nov 2024, 19:47Dat maakt niet uit voor het antwoord op de vraag.Hanz schreef: 21 nov 2024, 19:14 HOE heeft de Wegenwacht dat gedaan? Heeft hij hem met draaiende motor in de D-stand gezet of eerst in de D-stand en daarna gestart?
Je keuzehendel heeft een indicatie printje.
Als dat nog op P staat dan kun je starten met voet op de rem. Weet je het niet meer? Kijk dan op je teller unit welke versnelling hij aangeeft.
Bij twijfel niet doen!
Dat indicatieprintje kan wel zeggen dat hij in P staat maar de wegenwacht heeft hem handmatig in D gezet dus die indicatie klopt op dit moment niet met de werkelijkheid.
-
De Wegenwacht heeft hem met een lange staaf via de motorruimte vanuit zijn P ( de motor draaide) in de D stand gezet, zo ben ik naar huis gereden en heb thuis mijn T4 dus uitgezet in de D-stand. Ik begrijp dus dat ik beter niet kan starten in de D-stand!!
Op de site van Suzuki lees ik:
"Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in."
Het kan dus misschien toch wel. Je kan natuurlijk ook even je garage vragen of dit verantwoord is.
"Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in."
Het kan dus misschien toch wel. Je kan natuurlijk ook even je garage vragen of dit verantwoord is.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Bij onze T5 GP met DSG: staat de bak niet in P, dan kan ik de sleutel er niet uit trekken.
Bij auto van de zaak: startknop, dus geen fysiek contactslot meer, auto in D uitzetten, dan wil de auto niet op slot. Hij moet perse in P staan en dan gaat hij wel op slot (Kia ceed hybrid)
Het zou bij een T4 zo kunnen zijn, dat als de gear selector niet in de juiste positie staat, dat je dan niet kunt starten en dat relais 109 pas bekrachtigd wordt als de bak/teller unit/bak computer/ECU denkt dat hij in P staat
Bij auto van de zaak: startknop, dus geen fysiek contactslot meer, auto in D uitzetten, dan wil de auto niet op slot. Hij moet perse in P staan en dan gaat hij wel op slot (Kia ceed hybrid)
Het zou bij een T4 zo kunnen zijn, dat als de gear selector niet in de juiste positie staat, dat je dan niet kunt starten en dat relais 109 pas bekrachtigd wordt als de bak/teller unit/bak computer/ECU denkt dat hij in P staat
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hoe moet het als je achteruit moet nu?
Je kan beter een monteur aan huis laten komen of de wagen naar een garage laten transporteren.
Je kan beter een monteur aan huis laten komen of de wagen naar een garage laten transporteren.
Groet, Ronald
- krekwakwol
Die blokkering van het contactslot zou zomaar kunnen, ik had TS in een andere vraag over het schakelmechanisme een exploded vieuw gestuurd, waar idd te zien is dat er een bowdenkabel vanaf de pook naar het stuur loopt.
viewtopic.php?t=72421
viewtopic.php?t=72421
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
-
Ik moet de T4 nog even onder mijn carport rijden, dan kan ik daar de reparatie doen, daarvoor moet uiteraard wel mijn motor draaien.
-
Die blokkering van het contactslot zou zomaar kunnen, ik had TS in een andere vraag over het schakelmechanisme een exploded vieuw gestuurd, waar idd te zien is dat er een bowdenkabel vanaf de pook naar het stuur loopt.
zou dit ook al zijn bij een T4 uit 1999 ?
zou dit ook al zijn bij een T4 uit 1999 ?
- krekwakwol
Dit was een tekening voor modellen bouwjaren 1999-2004.
Dus die kans is redelijk aanwezig.
Dus die kans is redelijk aanwezig.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
-
Inderdaad, ik kon de T4 niet starten in de D-stand. Heb de pook verwijdert en ontdekt dat de schakel kabel bij de bevestiging aan de pook is afgebroken. Kon nu nog wel met een tang de versnelling verzetten en heb de T4 gelukkig weer onder mijn carport kunnen rijden, Heeft misschien iemand een tekening van hoe deze kabel loopt vanaf de pook naar de bak?
gr. Maarte
gr. Maarte
- Multivan Generation
- Contacteer:
Kijk eens bij een online partsguide zoals bijvoorbeeld 7zap voor meer informatie en onderdeel nummers.
Linkje kun je hier op het forum wel vinden.
Linkje kun je hier op het forum wel vinden.
- krekwakwol
Heeft hij al, staat in de link naar het andere topic, dit krijg je als je voor 1 probleem 2 verschillende topics aanmaakt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008