Nou het is weer het moment van het jaar...
Vorige week heb ik veel problemen ervaren met het starten van de bus. VW T4 1.9 D
De moeite van het starten is evenredig met de buitentemperatuur:
Alles >15 graden start de bus instant
10 - 15 graden start de bus moeizaam
<10 graden komen we op het punt dat de bus zo goed als niet te starten is.
Vorige week met de 3 a 4 graden kreeg ik m gewoon helemaal niet gestart.
Ik heb de accu ondertussen vervangen (van een Varta naar een Exide EA1000 ), maar dat heeft het niet opgelost.
De accuspanning zakt alsnog heel flink in tijdens het starten, de startmotor vraagt super veel stroom.
Ook zou de gloeibougies vervangen misschien een optie zijn.
Hebben jullie wat tips voor het storingzoeken om de oorzaak te kunnen pinpointen?
Thanks voor de reactie!
De gloeibougies ga ik inderdaad nu als eerste proberen en heb ondertussen een setje Bosch hier naast me liggen.
Ik heb het e.e.a. aan youtube filmpjes zitten kijken en ben er huiverig voor, door hoe moeilijk ze bereikbaar zijn, maar we gaan het zien. (naar de garage rijden is toch geen optie komende dagen gezien de temperatuur en dat ik 'm dus niet gestart krijg.)
De handchoke is een goede, die weet ik wel te zitten ondertussen, maar onder de 10 graden biedt dat helaas ook geen soelaas meer.
Het is gelukt. Het waren inderdaad de gloeibougies.
3 van de 4 deden het niet meer.
Wat Youtube videos gekeken, dat hielp een hoop. Ik zal mij ervaring en tips wel even delen.
Deze hielp het meest:
Het is een redelijk klusje om de gloeiplugs te vervangen, maar werkbaar. Ik begon er met tegenzin aan, maar uiteindelijk viel het daardoor wel mee. Het is wel even vloeken, tieren en doorbijten. Ga ervan uit dat het een volle dag kosten als je het niet eerder hebt gedaan.
Koop goede A-merk gloeiplugs die weer een tijdje meegaan, dan hoef je het klusje niet snel weer te doen. ;)
Test de nieuwe bougies ze ook eerst even op een 12V voeding. Hoe klein de kas ook is, dan weet je zeker dat je niks defects aan het inbouwen bent.
Je hebt ongeveer je halve toolbox aan tools nodig om het klusje te klaren. Wat verlangstukjes voor je dopratel zijn wel lekker om te hebben, en extra lange steeksleutels ook.
- Schroef de twee bouten van de radiatorsamenstelling los en kantel die naar voren. (er zijn mensen die de hele radiator lostrekken. Dat is wel serieus echt overkill en niet nodig!)
- De linkse twee gloeiplugs zijn erg lastig om bij te komen. Prop ook een doek onder de plugs, voor het geval je de moer of plug laat vallen bij het loshalen. De beste manier is met een kleine sleutel en die steeds om te keren. Benader ze niet recht van boven, wat ik eerst deed, maar onder de metalen leidingen door een beetje schuin. Dan kan je net een grotere slag maken.
- De rechtse plug is het makkelijkst de bereiken door de kunststof plaat die naast de accu zit te verwijderen. Dan kun je 'm heel makkelijk zien zitten en kun je er ook heel makkelijk bij met een kleine ratel. Die leek het moeilijkst, maar was uiteindelijk het makkelijkst.
- Haal ook even de busbar los waarmee de gloeibougies worden gevoed met 12V. Bij mij was de heatshrink behoorlijk aangetast en op plekken zou deze makkelijk kortsluiting kunnen maken met het chassis. En check de aanvoerkabel naar de busbar. Die is bij mij ooit eens vervangen geweest en is een heel dun kabeltje voor gebruikt. Er gaat rustig 80/100A door dat kabeltje heen dus zorg dat die ook in goede staat is en dik genoeg, eveneens alle contactpunten even schoonmaken etc. om de elektrische weerstand te verminderen.
Thanks voor alle hulp weer hier, hopelijk help ik hiermee een volgend persoon weer!
Ik zou zeker ook even alle accukabels loshalen en alle corrosie verwijderen (ze worden vaak groen) en dan terugzetten en met zuurvrije vaseline insmeren. doe alle kabels even tot aan de startmotor. en ook de kabel van de negatieve pool tot waar die aan de carrosserie en motor geschroefd zit, die zijn vaak droog en geoxideerd (geroest) en dat is dan weer een bron van weerstand dus warmte.
In veel gevallen merk je dan dat de startmotor weer lekkerder loopt.