Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem brandstofpomp losgeschoten tijdens rijden

vragen over de T4
Plaats reactie
Bobdecamper

Distributieriem brandstofpomp losgeschoten tijdens rijden

Bericht door Bobdecamper »

Heee hallo T4 fanaten.

Ik ben een kleine 3 maand geleden geëmigreerd naar Zweden. Hiervoor ben ik zeer druk geweest om mijn T4 te restaureren. De motor heeft een volledige revisie ondergaan en ook het complete onderstel.

Nu was ik vorige week even naar Nederland om mijn laatste spullen op te halen. Een kleine 400 km van mijn huis stopte mijn T4 er mee. Hij reed perfect, de revisie is inmiddels bijna 20.000 km geleden gedaan.

We waren mooi met cruise control op 80 km per uur aan het rondtuffen (trailer erachter), en uit het niets viel hij stil.

Na wat zoeken kwam ik erachter dat de riem van de dieselpomp was geschoten.
20241210_111707.jpg
Na een kleine 6 uur gewacht te hebben kwam daar dan eindelijk de sleepwagen aan om mij en de trailer naar een veilige plek te brengen. Ze hebben me afgezet bij een autogarage.

Helaas heeft deze garage geen tijd om er naar te kijken en heb ik nu vervoer naar mijn huis geregeld om het zelf weer in orde te maken.

Ik heb hier op het forum meerdere tips al gelezen over het op tijd zetten met de merktekens. Deze moet een halve tand verdraaid staan.

Ook las ik al iets over de beugel van de dieselpomp die wellicht niet goed uitgelijnd stond waardoor de riem scheef loopt.

Hebben jullie nog meer tips zoals die om alles weer goed draaiende te krijgen? Ik ben in het bezit van de VCDS software om hem uiteindelijk helemaal goed te zetten.

Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten zodat dit niet nogmaals gebeurd? Of bepaalde zaken die het leven net wat makkelijker maken als je hiermee bezig bent? (De omstandigheden zijn al zwaar zat, ik heb geen garage en het is hier al mooi koud (-5 tot -15).)

Alle tips and tricks zijn meer dan welkom! Ook eventuele filmpjes of handleidingen.
powerpiep
Contacteer:

Re: Distributieriem brandstofpomp losgeschoten tijdens rijden

Bericht door powerpiep »

Timing:
• Poelie brandstofpomp naar bestuurder = minder
• Poelie naar je toe = meer
• Inbus zakken = minder
• Ideaal = 55

Als je timing buiten bereik staat
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
pwhooftman

Bericht door pwhooftman »

Zie https://t4-wiki.de/wiki/F%C3%B6rderbeginn_(TDI)

Maar eerst nagaan waarom de riem zo opgevreten is. Iets staat niet in lijn, loopt aan of zwaar.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Check even goed de draad stift van de omloop rol,
Die wil wel eens losser komen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie