Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Belgen bij Terracamper voor aankoop

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
gruunengiftig
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2022, 07:31

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door gruunengiftig »

20241111_140814 2.jpg
IMG-20240322-WA0002.jpg
Campertje heeft 2 schuifdeuren en de lades, ijskast en stevig tafelblad kunnen ook naar buiten geschoven worden. Gaskookvuur is snel uitneembaar en aan 3 zijden kan warm water afgetapt worden. Het hefdak is alvast bestand tegen zware stormweer, geeft geen krimp. We kunnen ook beneden een bed opstellen, moesten we wat onopvallend ergens willen gaan staan.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4361
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door krekwakwol »

Gaaf hoor 🤩
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2197
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door chv »

Een prachtige, stoere bus.
Dat zonder meer.
Maar wat nou maakt het kopen van een Terra bus precies tot project?
Het wachten tot ie wordt geleverd?
Ik heb zelf een Rockton uit Duitsland gehaald.
Maar anderen hebben daar een California interieur voor me ingebouwd. En er is een SCA dak op gezet. Maar ik noem dat geen project. Dat is het pas als je zelf die prestatie hebt geleverd, vind ik
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1275
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door SyncRoon »

Heel het traject is een project op zich om zo'n bus in Belgie op de weg te krijgen. En ook al doe je zelf misschien niet veel fysiek aan het ombouwen van de bus, dan nog is het een project en geen vanaf fabriek 100 in een dozijn uitvoering.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 658
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door Muug »

Ik vrees dat "project" inderdaad in dit geval - België - een andere invulling heeft gekregen dan wat het in Nederland zou zijn. Een uitzonderlijk voertuig gekeurd krijgen in België is een slopend proces. Enkel Gods molen maalt langzamer. Administratie administratie administratie. Diensten met een achterstand van maanden. Stempeltjes die ontbreken. Niet ingevulde formulieren. Achtergestelde ideëen waardoor men handelt en denkt alsof het nog 1950 is of zo. :gif :gif :gif Zo aanvaardt men geen Tüv-gekeurde aanpassingen aan een voertuig. Nope. Niks. Nougabollen. Ja, daar gaat véél meer energie naar toe dan naar het zelf ombouwen van een voertuig.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 658
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door Muug »

Kost wel wat maar dan heb je ook wat.

Hier, er staat toevallig eentje te koop in België.
https://www.autoscout24.be/nl/lst?atype ... tate=N%2CU
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10956
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door Pascal-141 »

Muug schreef: 23 dec 2024, 09:21 Ik vrees dat "project" inderdaad in dit geval - België - een andere invulling heeft gekregen dan wat het in Nederland zou zijn. Een uitzonderlijk voertuig gekeurd krijgen in België is een slopend proces. Enkel Gods molen maalt langzamer. Administratie administratie administratie. Diensten met een achterstand van maanden. Stempeltjes die ontbreken. Niet ingevulde formulieren. Achtergestelde ideëen waardoor men handelt en denkt alsof het nog 1950 is of zo. :gif :gif :gif Zo aanvaardt men geen Tüv-gekeurde aanpassingen aan een voertuig. Nope. Niks. Nougabollen. Ja, daar gaat véél meer energie naar toe dan naar het zelf ombouwen van een voertuig.
TUV gekeurde aanpassingen worden normaalgezien wel aanvaard bij de Belgische keuring , als deze ook vermeld staan op de Duitse kennzeigen/papieren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
gruunengiftig
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2022, 07:31

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door gruunengiftig »

Dag beste Charles, voor TC was het zeker en vast een "projectje", in hun fichebak stond het onder TeRock Spezial.

Buitenlandse ombouwers zijn niet geneigd om aan Belgen te verkopen gezien onze import - en validatie procedure(s). Die zijn niet recht toe recht aan.

Dus TC zijn - en onze 4x4 kampeer-ervaringen werden gebundeld. Er moest voor hen hiervoor van de begaanbare paden (standaard modellen) worden afgeweken. Zoals gezegd vonden we hun ijskast in de TeRock en TeCamp veel te klein(35l). De VW schuifraampjes in de schuifdeuren idem te klein en
onpraktisch, geen compressor aan boord, geen uitneembaar tafeltje, we wilden grotere banden (met veel rubber, kleine stalen velg) etc…De zaakvoerder van TC is een jonge ingenieur zonnepanelen specialist en wilde de uitdaging aangaan. Versta ons niet verkeerd, de man is specialist ombouwtechnieken en hard core VW Transporter off-roader. Dat was hij al ver voor hij Terracamper overnam in 2019!

12 maanden na de bestelling werd de Transporter door VW pas geleverd! Ging direct daarna naar Seikel voor de versnellingsbak -low gears en bescherming. Ondertussen hadden we na 3 CAD uitvoeringen (!) de juiste en kon men ook aan de voorbereiding binnen-buitenafwerking beginnen: kasten, schuiven, boiler + watertank, compressor, dashboard bevestigingsrails, storm hefdak, en nog 45 andere zaken. De eerste uitvoering vloog in de vuilbak omdat onze ijskastkeuze (75l) echt niet paste(het ging om 5mm NB). Bij ontwerp 2 was de ijskast ok maar had kookhoek en afwasbak niet de 90cm hoogte. Ben met plezier 4 keer met de zaakvoerder gaan samen zitten en mijn oplossingen voorgesteld, waar bovenop trouwens nog een geniaal idee van hun kant uit de bus kwam. Het was een echt partnerschap. Van één ding kon ik hem vorig jaar niet overtuigen, nml een …..luifel (!?). Aan geen enkele van zijn campers heeft hij er één willen monteren. Ze breken af bij de harde schokken op wasbord pistes bvb., hij vond ze lelijk dingen aan de buitenkant en worden amper gebruikt volgens hem. Hij stelde een los zeil voor, die men in de regengoot schuift.

Onze laatste ontmoeting (afwerking, oplevering, BTW teruggave, technische uitleg van alle onderdelen, OBD gebruik, waar we moeten opletten bij het motoronderhoud (oliewissel, haldex etc…) nam een volle dag in beslag. Op het einde van de dag gaf hij eerlijkheidshalve toe dat een vaste luifel nu toch ook op zijn TC’ s wordt geplaatst. Hij liet zien hoe hun verankering onder het hefdak wordt geplaatst en kan ook bij de onze worden uitgevoerd. De schuiframen, grotere ijskast, compressor inbouw en dergelijke worden, als de klant het vraagt, ook aangeboden. Ondertussen maakt hij voor dit onderwerp ook zijn “huiswerk”. Ik stelde de standaard ARB zakluifel(2,5mx2,5m) voor, maar hij vond hun kwaliteit wat minder. Hij stelde de Rhino Rack Sunseeker III voor (2,5mx2,1m). Ondertussen vond ik ook de Eezi-Awn Swift (2,3mx2,1m) maar heb het nog niet in het echt kunnen bekijken en op YOUTUBE filmpjes ga ik meestal nog niet voort. Iemand ervaring hiermee?

Terug naar de off road days in Bad Kissingen. Moet nogmaals zeggen dat alle deelnemers waaronder wijzelf met een bang hartje de verschillende hindernissen en obstakels gemeesterd hebben. Dat men ons met de nieuwe wagens dat liet doen geeft weer dat de transporter 4Motion extreme zaken ook aankan, weliswaar niet in “dezelfde stijl” dan wij gewoon zijn met een Landy of Troopy!

Op de Seikel off road days waren een 20 tal TCampertjes aanwezig en de onze werd unaniem door de deelnemers (en ook de TC techniekers) bevonden als het beste wat TC op de Transporter heeft uitgevoerd.
Een paar deelnemers reageerden verbaasd en zelfs een beetje boos waarom zij die keuze van uitvoering niet te zien hebben gekregen. Dat was een beetje pijnlijk voor de zaakvoerder die zoals gezegd ook aanwezig was als off road begeleider/Ervaringsdeskundige.

Alle materialen die TC gebruikt zijn in ieder geval van hoogste kwaliteit (bvb huisbatterij van het Nederlandse SuperB, elektronica van Votronic, waterpomp van Lilie, monitoring panel van Simarine etc…)

Volgende opdracht voor ons is de geheimen en problemen van de T6.1 motor te leren kennen want we zullen dikwijls alleen off road op stap zijn. Om die
strenge euro6 norm te halen is het best een ingewikkeld motortje geworden vergeleken met een Toyota D4D diesel bvb. Het vermijden van het onderbreken van een regeneratie om maar één dingetje te noemen….
We nemen in ieder geval wat extra onderdelen als we geconfronteerd worden met een motorprobleem. En we hebben ook steeds het Weetjewel forum om goede raad te vragen als we ergens niet uit geraken!


Maar zoals reeds gezegd willen we echt iedereen hier bedanken die ons over de streep getrokken heeft om door te zetten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34437
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door Multivan Generation »

Leuk verhaal en lange periode.

Ik heb ook eens een interieur gebouwd met aluminium profielen en leer graag bij, maar wat is de technische reden voor deze niet aansluitende profielen?
En hoe is het met resoneren van de alu-dibond delen?

En alle leukigheid ter zijde, maar wat heeft het financieel nu gekost wat er nu op de oprit staat? Want one-offs zijn meestal significant duurder...

Slapen jullie beneden of boven en hebben jullie nog meer foto's van het interieur? Hoe is de binnen afwerking van de dakuitsnede van het hefdak afgewerkt?

Altijd leuk en interessant om te zien :toppie

Groeten Peter
Bijlagen
Screenshot_20241223-180719.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 658
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door Muug »

Multivan Generation schreef: 23 dec 2024, 18:16 En alle leukigheid ter zijde, maar wat heeft het financieel nu gekost wat er nu op de oprit staat? Want one-offs zijn meestal significant duurder...
Mijn gok: meer dan 100.000€
Artikel van 2020 spreekt "vanaf 74.000€": https://terracamper.de/pressemitteilungen/860/

Aan de TS: nooit overwogen om bij deze man eens te passeren? https://www.taveirnemobil.be/nl
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2197
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door chv »

Typisch Nederland hè:
Wat kostdah? :knipoog
Als je ziet dat voor een fabrieks California al meer dan ton gevraagd wordt, op internet, mag je voor deze custom made rustig richting het dubbele denken.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 768
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door Jan anno NU »

Inderdaad een heel Projekt !
Als je de tijdsduur en ontwerpkeuzes in gedachten houdt.
Blijkbaar zit de liefde voor de VW transporter heel diep.

Zo,n terracamper ziet er stoer uit , maar als je nog wat foto,s van het interieur kan laten zien zou leuk zijn .?
:toppie

Wat mij bij staat van de terracamper zijn de flightcase achtige modules waar het interieur uit bestaat ,
Persoonlijk vindt ik dat niet heel charmant maar wellicht heel degelijk als offroad rijden je ding is.
gruunengiftig
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2022, 07:31

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door gruunengiftig »

Kookblok, met bestek -en pannenlade is iets zwaarder uitgevoerd dan het naastliggende wasbakblok.

Op Youtube vindt je veel TC filmpjes die het interieur en Extreme hefdak tonen.

De prijzen voor ALLE 4x4 voertuigen en onderdelen: men wringt je een arm uit.

Zijn (nog) geen VW fan, eerder Toyota. Mijn onkel is in 2018 wel met zijn occazie T5 California diesel(geen 4Motion) kris kras door Europa gereden tot aan Vladivostok, en terug. 40.000km. Hij rijdt nog steeds met de camper die er nog zo goed als nieuw uitziet.

De bus is zeer krap voor 2 personen, maar ruimer dan een Troopy of Landy met hefdak. Er kraakt niets op onverhard in tegenstelling tot een California 4Motion maar dat is ook geen goede vergelijking. Op de meubels kan je gewoon staan, zijn tevens krasvast en extreem licht. De lades vliegen onder geen enkele harde schokken open in tegenstelling tot sommige druksloten bij andere fabrikanten. Luchtvaart- en marinetechniek.
De meubels kan je verwijderen binnen het uur, op de twee smalle technische delen aan de zijkant na. Heb je terug een verhuiswagentje.

Je moet het binnenin een beetje aankleden maar hoeft voor ons niet. We zijn hard core outdoorsy al 30 jaar en we doen enkel wild kamperen of staan op dispersed campsites.
Wild kamperen kan als je aan de lokale bewoners en of eventueel de boswachter je intenties en handelingen laat weten en hen ook verteld dat je de spot niet op het internet plaatst. Je geen lawaai maakt, geen afval en etensresten achterlaat en geen houtvuurtje aansteekt. Je laat je plekje netter achter dan dat je toekwam. Tread lightly en Leave No Trace!

We wilden geen pick up met opbouw cabine maar wel compact blijven.Ook geen Crafter of Sprinter. Grote voertuigen maken de boerepaden kapot en op de kleine smalle geraken ze niet verder.

Onze kleuren binnen als buiten kozen we om zo onopvallend mogelijk in de natuur te staan. Een hefdak dat stormvast is en waar je beddengoed kan blijven op liggen als het hefdak sluit. Het dakluik vooraan kan je helemaal openschuiven, plat leggen en open laten tijdens het rijden. Zie je iets in het bos of heb je een mooi panorama dan stoppen we en steken we ons hoofd gewoon naar buiten.

De onze is extra verstevigd qua onderstel om tot max 3,2 ton totaal gewicht te gaan, waar we ver onder zitten. Met volle tank brandstof -en watertank, gasfles 2 personen en bepakking inbegrepen kan er nog 350 kg bij. De camper rijdt zeer vlot!
Verbruik is 9,5/100km gecombineerd en geraken bijna 800 km ver hiermee.

En: Er is nu de nieuwe Troopy 2024 GDJ bij Tom's Fahrzeugtechnik te bestellen met euro 6 milieunorm.


Prettige feestdagen allemaal en blijf gezond!
20240811_113240.jpg
IMG_20240719_092550.jpg
gruunengiftig
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2022, 07:31

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door gruunengiftig »

BTW het dunne alu klaptafeltje met gasdrukveren heb ik zelf gebouwd en stevig verankerd aan het velcro paneel en snel uitneembaar (naar een voorbeeld van "Bushtech") 120x70x2,7 met een gewicht van 5,7kg. Traploos instelbare hoogte van 69 to 94 cm eilandhoogte. Tussen het draaiend velcropaneel en het tafeltje is nog 10cm plaats voor velcrotassen van het merk Delta Bags bvb.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 432
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Belgen bij Terracamper voor aankoop

Bericht door Dropmans »

gruunengiftig schreef: 25 dec 2024, 16:29
De meubels kan je verwijderen binnen het uur, op de twee smalle technische delen aan de zijkant na. Heb je terug een verhuiswagentje.
Dat is mooi, echter onder NL regime linke soep, als je zo op de openbare weg gecontroleerd word kun je jarenlang wegenbelasting bij gaan betalen als je pech hebt...
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Plaats reactie