Ik heb een T5 California uit 2006 waar de plank achterin nog een massieve plaat is. Loodzwaar en elke keer als ik hem er eens uithaal om bijvoorbeeld een fiets mee te nemen denk ik... Waarom? Alsof je daar 200 kilo cement op moet kunnen vervoeren.
De nieuwe bussen hebben daar een veel lichtere constructie met gaas voor.
Ik overweeg om er gleuven in te frezen of een deel te vervangen door bijvoorbeeld een stuk Trespa maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
California achterplank lichter maken
California achterplank lichter maken
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
- krekwakwol
Re: California achterplank lichter maken
Misschien een tip.
Ik heb voor onze kasten en bedombouw in de bus 18mm Vederprime (Hornbach) gebruikt, dit is een stuk lichter dan normale multiplex maar wel even sterk en er zit gelijk een primer op, zonder primer te koop als Vederplex
En ook in andere diktes leverbaar.
Ik heb voor onze kasten en bedombouw in de bus 18mm Vederprime (Hornbach) gebruikt, dit is een stuk lichter dan normale multiplex maar wel even sterk en er zit gelijk een primer op, zonder primer te koop als Vederplex
En ook in andere diktes leverbaar.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 13 jan 2025, 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Trespa is duur en bij langdurige belasting buigt het door en wordt het nooit meer recht. En het is ook zwaar, het heet in het Duits niet voor niets vollkern omdat het een hoge dichtheid heeft.Deskman schreef: 13 jan 2025, 12:25 Ik overweeg om er gleuven in te frezen of een deel te vervangen door bijvoorbeeld een stuk Trespa maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Gleuven frezen of een licht plaatmateriaal lijkt mij beter, eventueel versterkt met hoekprofiel of U-profiel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Trespa is misschien inderdaad geen erg goed idee (ik ken het verder niet behalve dat het op mijn gevel zit)Hanz schreef: 13 jan 2025, 14:17 Trespa is duur en bij langdurige belasting buigt het door en wordt het nooit meer recht.
Mijn eerste idee was om aan de onderkant tot 2/3 diepte met de frees er geultjes in te frezen. Ik heb eigenlijk geen idee wat er onder de dikke laag verf zit. Ik denk stevig beuken multiplex of zo. Dat moet wel wat kunnen hebben.
Ik hou jullie op de hoogte. Ik zal eens met pen en papier bij de hand kijken of ik er 3-4 kilo uit kan krijgen. :D
Als ik de plaat om zeep help zal ik er aan denken.krekwakwol schreef: 13 jan 2025, 13:42 Misschien een tip. Ik heb voor onze kasten en bedombouw in de bus 18mm Vederprime (Hornbach) gebruikt
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
Precies, ik zou ver weg blijven van Trespa, bied geen enkel voordeel.Hanz schreef: 13 jan 2025, 14:17
Trespa is duur en bij langdurige belasting buigt het door en wordt het nooit meer recht. En het is ook zwaar, het heet in het Duits niet voor niets vollkern omdat het een hoge dichtheid heeft.
Gleuven frezen of een licht plaatmateriaal lijkt mij beter, eventueel versterkt met hoekprofiel of U-profiel.
Kan ook vlijmscherpe randen hebben trouwens als deze breekt, dat wil je niet
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.