Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T6 olielampje kuren
T6 olielampje kuren
Ik heb een T6 Caravelle van 2018, 2.0 TDI, de biturbo (150kw, 204pk) met zo'n 250.000km op de teller. Afgelopen jaar is er veel aan gesleuteld, eerst werd door een onafhankelijke garage de roetfilter en turbo's vervangen door gereviseerde exemplaren, werd een nieuwe NOX sensor geplaatst, een probleem met hoog verbruik van koelvloeistof opgelost, ... daarna door de lokale VW dealer opnieuw de NOX sensor, turbos,... vervangen, gelukkig grotendeels onder garantie.
Sinds een maand krijg ik af en toe de melding dat het oliepijl gecontroleerd moet worden. Dat stond inderdaad te laag, eerst een half litertje 507.00 bijgekapt, maar het oliepeil lampje bleef af en toe aan gaan, dus nog maar een half litertje bijgekapt. Sinds een week is het opnieuw aan, maar niet de hele tijd. Af en toe licht het op, maar meestal is het uit. De peilstok geeft wel een normaal niveau aan bij een koude motor. Zit ik met een defecte sensor, of misschien toch met een lek?
Overigens zit er wat witte drab (mayonnaise) onder de olievuldop, maar volgens de garage was dit 'normaal', hadden al deze motoren daar last van.
Sinds een maand krijg ik af en toe de melding dat het oliepijl gecontroleerd moet worden. Dat stond inderdaad te laag, eerst een half litertje 507.00 bijgekapt, maar het oliepeil lampje bleef af en toe aan gaan, dus nog maar een half litertje bijgekapt. Sinds een week is het opnieuw aan, maar niet de hele tijd. Af en toe licht het op, maar meestal is het uit. De peilstok geeft wel een normaal niveau aan bij een koude motor. Zit ik met een defecte sensor, of misschien toch met een lek?
Overigens zit er wat witte drab (mayonnaise) onder de olievuldop, maar volgens de garage was dit 'normaal', hadden al deze motoren daar last van.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Re: T6 olielampje kuren
Wat geeft je boordcomputer aan qua olie temperatuur als je op de snelweg rijdt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik dacht net boven de 100 graden, maar ik kijk het vanmiddag na!
Dat is niet goed hoor..... rijd je veel korte stukjes?Erik701 schreef: 14 feb 2025, 09:13
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
- krekwakwol
Dit schijnt te komen omdat de olievulpijp wat langer is en vocht daar condenseerd, helemaal met koud weer komt dit meer voor.Erik701 schreef: 14 feb 2025, 09:13
Ik heb gelezen dat dit een veel voorkomend fenomeen is en geen kwaad kan. En idd bij korte stukjes zal dit meer voor komen.
(Mocht je dit niet willen, zou je de vulpijp kunnen isoleren door er een stukje armaflex of andere buisisolatie omheen te doen.)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Pascal-141
is geheel normaal bij deze motoren in de T6 en T6.1
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tussen de 100 en 104 graden na een 20km tegen 130km/uur, lijkt me acceptabel? Op kleinere wegen zakt het tussen 94 en 100 ongeveerMultivan Generation schreef: 14 feb 2025, 09:35 Wat geeft je boordcomputer aan qua olie temperatuur als je op de snelweg rijdt?
dat gebeurt af en toe, maar toch ook regelmatis ritten ven van 40km (gemengd verkeer) of langer, de motor wordt regelmatig goed warm gereden.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Lijkt mij al wat aan de hoge kant met de huidige buiten temperaturen.Erik701 schreef: 14 feb 2025, 16:44Tussen de 100 en 104 graden na een 20km tegen 130km/uur, lijkt me acceptabel? Op kleinere wegen zakt het tussen 94 en 100 ongeveerMultivan Generation schreef: 14 feb 2025, 09:35 Wat geeft je boordcomputer aan qua olie temperatuur als je op de snelweg rijdt?
Gelet op olieverbruik in combinatie met 204pk BiTDI in de T6,
zou dit wel eens een duur issue kunnen worden.
Zie ook eens op youtube bij redhead zylinderkopftechniek.
Misschien is een extra oliekoeler geen gek idee

Succes en sterkte alvast..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Deze olietemps zijn gewoon normaal bij een bi-tdi. Zelfde geldt voor de Mayo aan de oliedop.
Wat is de reden geweest voor het vervangen van de turbo’s etc? En hoe is het olieverbruik van deze bus? Wij hebben al meerdere 204pk motoren moeten vervangen ivm fikse olieverbruik en de ‘beste’ kwamen niet verder dan 250.000km en dan zit je met een verbruik van 1L olie op krap 1000km.
Ivm koelvloeistofverbruik zal waarschijnlijk de egr koeler of de interkoeler vervangen zijn. Dodelijk al die koelvloeistof want dat loopt zo de motor in.
Wat is de reden geweest voor het vervangen van de turbo’s etc? En hoe is het olieverbruik van deze bus? Wij hebben al meerdere 204pk motoren moeten vervangen ivm fikse olieverbruik en de ‘beste’ kwamen niet verder dan 250.000km en dan zit je met een verbruik van 1L olie op krap 1000km.
Ivm koelvloeistofverbruik zal waarschijnlijk de egr koeler of de interkoeler vervangen zijn. Dodelijk al die koelvloeistof want dat loopt zo de motor in.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Klopt, EGR koeler vervangen om het hoog verbruik van koelvloeistof op te lossen. De exacte reden van het vervangen van de turbo's weet ik niet, toen was de wagen nog niet in mijn bezit. Ik heb hem gekocht net na het vervangen van de DPF, omdat de bus afgekeurd was owv de roetuitstoot. Maar ik heb het gevoel dat de garagist die de DPF vervangen heeft (en daarvoor ook de turbos) er een zooitje van gemaakt heeft.
Ik zal eens bijhouden hoeveel olie ik er bij gooi, maar ik gok dat het inderdaad bijna een bus olie op een volle tank zal zijn ...
Ik zal eens bijhouden hoeveel olie ik er bij gooi, maar ik gok dat het inderdaad bijna een bus olie op een volle tank zal zijn ...

Sorry, maar mayonaise aan de olievuldop kan m.i. niet goed zijn hoor, lijkt mij niet "normaal" die troep kan je motor slopen.
Laat er in het AD net toevallig een stuk over staan
https://www.ad.nl/auto/nieuwe-benzine-z ... ~afe1b874/
Laat er in het AD net toevallig een stuk over staan
https://www.ad.nl/auto/nieuwe-benzine-z ... ~afe1b874/
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
- krekwakwol
Laat dit stuk.in het AD nu over benzinemotoren gaan, die op E10 lopen, waar dus 10% bioethanol in zit, dus dat is niet 1 op 1 te vergelijken met dieselmotoren.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Sorry voor wat precies? Dit is bekend bij deze motoren en is geen enkele issue. Dit sloopt je motor niet want het zit alleen in het bovenste gedeelte van de vulpijp, zit hem in de constructie.
Zoals aangegeven gaat dit stuk over benzine motoren.
Zoals aangegeven gaat dit stuk over benzine motoren.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Als er echt zoveel olie bij moet dan weten we ook de oplossing hiervoor en dat is een stripmotor.Erik701 schreef: 15 feb 2025, 07:59 Klopt, EGR koeler vervangen om het hoog verbruik van koelvloeistof op te lossen. De exacte reden van het vervangen van de turbo's weet ik niet, toen was de wagen nog niet in mijn bezit. Ik heb hem gekocht net na het vervangen van de DPF, omdat de bus afgekeurd was owv de roetuitstoot. Maar ik heb het gevoel dat de garagist die de DPF vervangen heeft (en daarvoor ook de turbos) er een zooitje van gemaakt heeft.
Ik zal eens bijhouden hoeveel olie ik er bij gooi, maar ik gok dat het inderdaad bijna een bus olie op een volle tank zal zijn ...![]()
Het roetfilter en de kat zijn echt niet gemaakt om zoveel olie te verwerken, daar gaan ze kapot van.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1