Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Muizenjacht..achter keuken kijken?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Timy

Muizenjacht..achter keuken kijken?

Bericht door Timy »

We hadden muizen in de camper. Inmiddels hebben we alles schoongemaakt en verdelgd maarrrr er is waarschijnlijk een lijkje achter de keuken achter gebleven. Normaal merk je er niets van maar de standkachel haalt kennelijk de lucht daar achter vandaan. Je ziet (ruikt) hem al aankomen... het gaat stinken als de kachel aan gaat. Na veel gezoek kom ik tot de conclusie dat het precies achter het deel onder de wastafel/fornuis zit. Ik kom dus niet erachter voor de lijkschouwing.

Ik heb gegoogled etc maar zie alleen volledige demontages. Dat gaat me te ver en ik heb geen tijd ervoor aangezien we a.s. donderdag naar Schotland rijden :yes
Weet iemand een eenvoudige manier om toch achter de keuken te kijken/komen?
Ik neig er anders naar om toch een zaag in de achterkant van de kastjes te zetten :huilen

Een week lang de standkachel niet gebruiken is te koud maar een week kang in de stank is ook niets :politie
Hanz

Re: Muizenjacht..achter keuken kijken?

Bericht door Hanz »

Timy schreef: 16 feb 2025, 12:09 Ik neig er anders naar om toch een zaag in de achterkant van de kastjes te zetten.
Ik zou daar wel voorzichtig mee zijn want daarachter zit ook de vuilwatertank.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Timy

Bericht door Timy »

Hanz schreef: 16 feb 2025, 12:22 Ik zou daar wel voorzichtig mee zijn want daarachter zit ook de vuilwatertank.
Thanks, daar ben ik idd mee bekend. Maarrrrr update... ik kon het niet laten en ben weer verder gaan zoeken. Bijna 3u verder gevonden! Hij zat (lag..) IN de dieselkachel..
Hopelijk is de stank nu rap weg!

M'n vraag blijf overigens nog wel relevant omdat ik eigenlijk een keer achter de keuken zou willen schoonmaken etc. Dus kan dat überhaupt zonder de hele inbouw te verwijderen
Hanz

Bericht door Hanz »

Overigens haalt de standkachel de verse lucht niet van achter de keuken maar van buiten. Dus kijk eens onder de auto of er geen muizenlijkje in de aanvoerpijp zit.
Hanz

Bericht door Hanz »

Berichten hebben elkaar gekruist. Maar ik was wel 'warm' .
En achter de keuken kom je alleen als je de keuken demonteert.
J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

Fijn dat je hem gevonden hebt en lekker zonder stank de kachel aan kan doen!
Hanz schreef: 16 feb 2025, 15:10 Overigens haalt de standkachel de verse lucht niet van achter de keuken maar van buiten. Dus kijk eens onder de auto of er geen muizenlijkje in de aanvoerpijp zit.
Gelukkig is dit niet zo anders zou je de uitlaatgassen in de bus kunnen krijgen! De te verwarmen lucht wordt door het rooster rechts naast de keukenkast aangezogen en na verwarming via de linker uitstromer achter de bestuurdersstoel weer de bus in geblazen.
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
Hanz

Bericht door Hanz »

J vd Pal schreef: 16 feb 2025, 15:30 Gelukkig is dit niet zo anders zou je de uitlaatgassen in de bus kunnen krijgen!
Je hebt gelijk. Ik was in de war met de aan- en afvoer van de koelkast.
Maar die muis is wel ellendig aan zijn eind gekomen.
J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

Gebakken muis zou ik ook niet hoeven.

Meer recente koelkasten hebben geen doorvoer meer. Weet niet vanaf welk bouwjaar dat aangepast is maar de mijne heeft geen ventilatie onder de koelkast.
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
Timy

Bericht door Timy »

Hanz schreef: 16 feb 2025, 15:12 Berichten hebben elkaar gekruist. Maar ik was wel 'warm' .
En achter de keuken kom je alleen als je de keuken demonteert.
Haha je was helemaal warm zelfs. Hij was vanuit de bus via de aanvoerpijp de kachel ingegaan.
Was al bang dat er geen andere optie dan volledige demontage was. Wie weet als ik ooit tijd en zin over heb, tis nu gelukkig niet noodzakelijk!
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou het luchtkanaal uitbouwen en eens goed ontsmetten.
Door dode beesten kun je nare bacteriën krijgen die je nu zo het interieur in blaast.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Timy

Bericht door Timy »

Had precies die ingeving. Los van evt zooi die hij meegenomen heeft. Dank voor het meedenken!

Heb letterlijk net Oskar een mailtje gestuurd of dit n beetje zelf te doen is of dat hij morgen of woensdagmiddag tijd heeft. We varen donderdag naar Schotland dus 't lekker kort dag. Leuk zo'n muis...
Timy

Bericht door Timy »

Vandaag de kachel eronderuit gepeuterd. Alles goed gestofzuigd en schoongemaakt. Het lijkt verholpen.. morgen even een langere testrun.

Dan na de vakantie ns bedenken of we deze gaan reviseren of voor het jongere model gaan. De behuizing begint aardig te roesten en de luchttoevoer voor de motor heb ik met creatief puzzelen weer goed kunnen maken maar is erg verouderd en valt uit elkaar.
Bijlagen
20250217_122300.jpg
Plaats reactie